Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Laajakulmaa hakemassa canon 40d runkoon

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Isopyydys, 2 Heinäkuu 2010.

    Moi,

    Hommasin 40d viime vuoden lopulla ja useaan yli 50mm linsseihin on matkalla tutustuttu. Pääasiassa kuvaaminen tapahtuu nykyään kiinteillä 50mm ja 85mm. Nyt on tullut tarvetta laajemmalle kuvalle ja siihen olen käyttänyt 18-55 canonin kittilasia... Olosuhteet joissa kuvaan pääasiassa ovat hämäriä eli maisemaa ja esiintymisiä lavoilla. Maisemassa jalustan avulla mutta esityksissä lavalla oleva liike (tanssi) on nopeata eli valovoimaakin tarvitaan. Salaamaa en ole käyttänyt.

    Runkoon olen ollut tosi tyytyväinen :) mutta croppikennon kerroin hankaloittaa aina välillä.. jotta kaikki  mahtuu kuvaan jalka työtä saa usein tehdä taaksepäin :) mutta esim kaupungeissa tulee seinät vastaan ja laajakuvalinssiä tarvittaisiin useammin. Olen tottunut kantamaan mukana useita laseja ja käyttämään tilanteen/tarpeen mukaan.

    Kysymys 1. Osaatteko suositella maisema kuvaukseen sopivaa laajakulmaa kiinteällä polttovälillä?

    Kysymys 2. Entä suosituksia zoomille esim . tokina 12-24mm tms. 

    Budjetti : Hankintahinta 300-500e.

    Kiitos avustanne!
     
  1. Vs: Laajakulmaa hakemassa canon 40d runkoon

    1. heikossa on tarjonta tuohon hintaluokkaan kiinteissä laajakulmissa.
    2. tokina 11-16 2.8 on kehuttu hyväksi ja pitäisi kai saada juuri ja juuri tuolla 500e
     
  2. Vs: Laajakulmaa hakemassa canon 40d runkoon

    Moi
    Kiitos kommentistasi! Tokinasta olen kuullut vain positiivista joskaan sitä ei käytettynä usein ole liikkeellä. Täytyy koittaa löytää tuo ehdottamasi linssi ja koittaa sitä.

    Kiinteissä Sigman 20/1.8 menee kanssaalle 500 e mutta en ole ollenkaan vakuuttunut ko. linssistä. Tai sitten tähän hintaluokkaan ei mahdu parempaa :)
     
  3. Vs: Laajakulmaa hakemassa canon 40d runkoon

    Jos oikeesti laajaa haet nii ootko tullu harkinneeks tällästä:

    http://www.objektiivi.info/objektiivi_info/Sigma/14mm+f2+8+ex+aspherical++hsm/249

    Se on sikma tosin jos sillä on merkitystä ja laatu saattaa vaihdella miten sattuu. Mulla on tällänen D300:n kaverina ja hyvin se on laajiksen paikan täyttäny. Mikää reunapiirtoallergikko en oo vaan oon tutkaillu sil otetui kuvii ihan ylimalkasesti ja tavallisen kuolevaisen silmin enkä oo huomannu mitää naruu menemisen aihetta. Liikkuu käytettyyn sun budjetin kulmilla.
     
  4. Jukka H

    Jukka H Well-Known Member

    1 959
    35
    48
    Vs: Laajakulmaa hakemassa canon 40d runkoon

    Toi Tokina 12-24:kin on ihan passeli, jos käytettynä kelpaa sitä saa kohtuu hintaan ja kattaa vähän laajemman alueen. 12-24 mulla oli jonkun aikaa ja ihan suht koht tyytyväinen olin ja pois myynnin syy oli vaihto täyden kennon runkoon.
     
  5. J.HBach

    J.HBach Member

    988
    0
    16
    Vs: Laajakulmaa hakemassa canon 40d runkoon

    Jos oikeasti haluaa hyvää laajakulmaa tuohon hintaan niin voin lämpimästi suositella tokinan 11-16mm. Polttovälialue ei ole suuri, mutta jos laajakulmaa hakee niin miksi pitäisi? On hintansa väärti
     
  6. Vs: Laajakulmaa hakemassa canon 40d runkoon

    Kiitos kommenteista kaikille , alan etsimäänkäytettyä Tokinaa. 11-16 täytyy testata ensin ja valovoimakin on ok.

    Kiinteä Sigma 14mm toimii varmasti kanssa - tässä tuleekin se kokemattomuus itselleen kun laajakulmaa on monesti tarvinut mutta valinnan vaikeutta aiheuttaa nyt se; kiinteä vai zoomillinen :)
    Valovoimaa on molemissa 2.8 mutta linssien piirto yms. muut ominaisuudet ovatkin erilaisia.

    Täytyy kuluttaa aikaa verkossa ihmettelemässä näiden lasien eroja vai löytyisikö jollakin kokemuksia linssien eroista? Kokeilemallahan se selviäisi - esim. miten tarkennuksen nopeus, Sigma taitaa olla vähän hitaampi.,,toisaalta käyttötarpestahan se on kiinni. Omassa kuvauksessa tilanteet usein menevät nopeasti ohitse (poislukien maisemakuvaus).
     
  7. Jukka H

    Jukka H Well-Known Member

    1 959
    35
    48
    Vs: Laajakulmaa hakemassa canon 40d runkoon

    Tarkennus nopeudella ei ole suurta merkitystä noissa laajiszoomeissa. Itse tarkennan esim. johonkin noin 1,5m tai allekkin ja aukoilla pelaan terävyysalueen. esim. f8  tarkennus noin 1.7m -ääretön, jos vaan aika riittää noin 1/30 tai vähän alle. Mulla ei kyllä o kuin manuaalizoomi, ettei toi tarkennus muutenkaan olisi mielettömän nopeeta.
     
  8. WB

    WB Member

    207
    0
    16
    Vs: Laajakulmaa hakemassa canon 40d runkoon

    Itselläni oli tokina 11-16mm. Todella hyvä lasi! Niin pirun tarkkajoka kolkasta! Menee hyvin hintahaarukkaasi. Myin koska siirryin FF.

    WB
     
  9. Vs: Laajakulmaa hakemassa canon 40d runkoon

    Moi,

    Kiitos kommenteista! Ne todella uattoivat jatkamaan etsintää. Täytyy löytää Tokinoita kokeiltavaksi/ostettavaksi. Turun Rajalassa ei ainakaan vaihtopuolella ole näkynyt... ehkä täällä joku päättää kesällä vaihtaa kalustoa :)
    Lämpimät kesän jatkot kaikille.
     
  10. HOS

    HOS

    125
    0
    0
  11. Vs: Laajakulmaa hakemassa canon 40d runkoon

    Kiitos Linkistä!
     
  12. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Laajakulmaa hakemassa canon 40d runkoon

    Olipa aika hyvännäköinen.