Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Laajakulma, luontokuvaukseen: NIKON optiikka

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana ric_91, 26 Helmikuu 2011.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  2. Est

    Est Well-Known Member

    17 238
    1 840
    113
    Vs: Laajakulma, luontokuvaukseen: NIKON optiikka

    Ei tämä ole mikään "fisu" - vaan 14mm laajakulmaobjektiivi. "Fisut" ovat eri otuksia.

    Mulla ainakin tämä skulaa kröppinäikönissä ihan jepulis. Ja käytän tätä toki myös filkka Nikoneissanikin. Oolrait perunanuija tää on !

    Ja ei siis ole "fisu".


    Hyvä optiikka ja halpa, pikkusen yli kahdensadan Verkkokauppa.comissa.

    Mä suosittelen. Oli joku vanhempikin malli, aiemmin, mutta tämä UMC -malli on mielestäni ihan kelpo lelu.



    - E

    Edit : Tais se sittenkin maksaa pikkasen päälle 300 erskaa - eikä päälle 200 - tsorge - mea culpa ... mutta hintansa väärti - ehdottomasti. Itse jo olen tzshuumeihin vähän ns.kyllästynyt.

    Edit2 : Kuva poistettu.
     
  3. Est

    Est Well-Known Member

    17 238
    1 840
    113
    Vs: Laajakulma, luontokuvaukseen: NIKON optiikka

    Kuva rajautuu tämän kanssa DX.llä n. 21mm vastaavaksi ja polttovälit ei kroppauksella ikinä muuksi muutu.

    Edes taikuudella ...


    - E
     
  4. Est

    Est Well-Known Member

    17 238
    1 840
    113
    Vs: Laajakulma, luontokuvaukseen: NIKON optiikka

    kyllä obejekngstdiiwit on kivoja ...
     
  5. Vs: Laajakulma, luontokuvaukseen: NIKON optiikka

    tuo vanha versio taitaa olla ainakin inteernetin arvostelujen mukaan kova haamuilemaan, uudempi kuulemma huomattavasti parempi kaveri
     
  6. Est

    Est Well-Known Member

    17 238
    1 840
    113
    Vs: Laajakulma, luontokuvaukseen: NIKON optiikka

    M'TÄH !!! Siis onko tästä taas tullut uudempi malli ?

    Miulla mulla on nyt toi UMC -moodeli ja sitä ennen oli vanhempi, mikä vielä "uudempi" ?


    - Käsitinkohän Taas Väärin :D
     
  7. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 366
    6 194
    113
    Vs: Laajakulma, luontokuvaukseen: NIKON optiikka

    Verkkokaupassa, Ruoholahdessa oli palautusnurkassa tokinan 11-16mm f:2,8 399€ Uuden veroiseksi kehuivat.
     
  8. Vs: Laajakulma, luontokuvaukseen: NIKON optiikka

    taitaa est tuo umc olla se uusin, huoli pois :) sitä ykkösversiota arvostelijat moittivat
     
  9. Est

    Est Well-Known Member

    17 238
    1 840
    113
    Vs: Laajakulma, luontokuvaukseen: NIKON optiikka

    Kiitos kun selvensit asiaa ...
    Noin mä epäilinkin sun tarkottavan mutta en ollut varma.

    Jumalaton steppana tipahti pumpun päältä ...


    - huhhuh ...
     
  10. agostini

    agostini Active Member

    1 839
    0
    36
    Vs: Laajakulma, luontokuvaukseen: NIKON optiikka

    Hyvä topic.
    Ei paha, harmittavasti taitaa akuutissa rahapulassa mennä parempiin suihin ;-)
    Omastakin aloittelijan setistä puuttuu laajis, juurikin tokinaa kuolanneena tämä samyang 14mm on nyt kyllä musta heppa puun takaa. Kiitos Est kommentistasi, pistääpi pohtimaan....hmmmmm....*pohtii*.....hmmmm...*pähkäileepi*....
     
  11. jblond

    jblond

    80
    0
    0
    Vs: Laajakulma, luontokuvaukseen: NIKON optiikka

    Tammikuussa tuli ulos AE-versio tuosta UMC-mallista. Optisesti käsittääkseni aivan sama kampe kuin edeltäjänsä. Ovat lisänneet siihen älyä sen verran, että kamera tunnistaa polttovälin, käytössä olevan aukon ja kai se AF- varmennuskin tuossa toimii.

    http://www.samyang.pl/product,157,category,5,samyang_ae_14_mm_f28_ed_as_if_umc_aspherical_available_since_february_2?PHPSESSID=97c3f6fb44e2bc4e9e7b887510dc8c42
     
  12. Est

    Est Well-Known Member

    17 238
    1 840
    113
    Vs: Laajakulma, luontokuvaukseen: NIKON optiikka

    No jotain tommosta mä muistan hämärästi kuulleenikin/lukeneeni jossain välissä -siitä epäilykseni -osaltaan- sikisikin ...

    Mun kamerat kyllä tunnistaa aukot tuosta käytössänikin olevasta mallista.


    Itseasiassa kaikki toimii kuten kuuluukin (hyvin) - tarkennus ja valotus. Ei ole valittamista ollut. Jämäkän hyvin rakennettu objektiivi - kaikin tavoin. Kaksinkertaisen hinnankin arvoinen olisi.

    Lievää viiksenmuotoahan tuo tekee suoriin linjoihin joskus mutta itse kuvaan sillä juurikin lähinnä ns. luontoa, kuten puistoa, jalkapohjia, koiranpaskoja jne ...
    Kiva objektiivi.
    - E
     
  13. agostini

    agostini Active Member

    1 839
    0
    36
  14. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Laajakulma, luontokuvaukseen: NIKON optiikka

    Noin vuoden 1998 jälkeen on Internet-mediatodellisuudessa tiedetty, että ennen kuin pohditaan toimintaa nettiväitteen pohjalta, pitää pohtia, onko nettiväitteessä mitään perää. Sen ensimmäinen askel on lukea väite sen kontekstissa, eli sillä sivulla, jossa se on esitetty.
     
  15. Est

    Est Well-Known Member

    17 238
    1 840
    113
    Vs: Laajakulma, luontokuvaukseen: NIKON optiikka

    Tuskin.

    Kaikella teknisellä tilpehöörillä on omat rajoitteensa.


    Jopa optiikalla.
    Valitettavasti ...
     
  16. Est

    Est Well-Known Member

    17 238
    1 840
    113
    Vs: Laajakulma, luontokuvaukseen: NIKON optiikka

    Tossakin on varmaan vinha perä.

    Täähän on niin jännää, ettei malta mennä koisimaan ...


    No, nyt mä lähden tältä palstalta pois.
    - E
     
  17. agostini

    agostini Active Member

    1 839
    0
    36
    Vs: Laajakulma, luontokuvaukseen: NIKON optiikka

    Asiayhteys on kyllä selvillä mutta tämä herätti kysymyksen, kuinka paljon tarvitsee pidätellä että tulee noinkin huono olo?
     
  18. Vs: Laajakulma, luontokuvaukseen: NIKON optiikka

    Taidan olla taas yksin mielipiteineni, mutta 35 mm tai 50 mm voisi olla hyvä valinta.

    Toki DX-rungossa kuvakulma on perinteistä normaalia vastaava tai kapeampi. Se ei ole mikään huono asia, sillä niiden kanssa täytyy opetella myös näkemään maiseman erilaisia piirteitä. Sitä paitsi tuollaisilla on helpompi irrottaa kohdetta taustasta. Jos taas laajempaa kuvakulmaa haluaa, voi hyvinkin ottaa 2-3 kuvaa panoraamaksi. Etuna luonnollisempi perspektiivi. Etuina myös hyvä optinen laatu, hillityt vääristymät ja hyvä valovoima. Kumpikin sortti mahtuu budjettiisi. Kts. vaikkapa täältä:

    http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/422-nikkor_35_18g?start=2

    http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/217-nikkor-af-50mm-f18-d-review--test-report?start=2