Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Laajakulma D7100:aan

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana pily11, 24 Joulukuu 2013.

  1. pily11

    pily11

    21
    0
    0
    Olen hankkimassa superlaajista D7100 runkoon. Mulla on ns normaalizoomi 17-55/2.8 ja sen alle pitää päästä. Ajattelin Tokina 11-16/2.8 valovoiman, jämäkän rakenteen, hinnan ja myös kuvanlaadun suhteen. Onko kokemuksia tästä tai muista (Nikon, Sigma, Tamron löytyy ainakin)?
    Testiä en näistä löytänyt, mutta ainakin Ken Rockwell pitää Tokinaa oivallisena.
     
  2. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Laajakulma D7100:aan

    Minulla oli tuollainen aiemmin d7000 ja d2xs:n kaverina, kun croppikennoisiin ei oikein ole tarjolla kinteää järkevästi tuohon polttoväliin. Siis tuo Tokina. Se oli hinta/laatusuhteeltaan ehkä paras zoom, joka minulla on ollut. Kuvanlaatu oivallinen, rakenne jämäkkä. Muista mainitsemistasi minulla ei ole kokemusta.
     
  3. Vs: Laajakulma D7100:aan

    Muista en tiedä, mutta olen kuvannut tällä Sigma AF 12-24mm f/4.5-5.6 HSM DG II Nikonin kroppirungolla ja tulokset olivat mielestäni hyviä. Kaikki kohteet olivat suunnilleen paikallaan pysyviä, joten seurantanopeudesta tms. en voi vannoa.
     
  4. iruuska

    iruuska Member

    208
    1
    18
    Vs: Laajakulma D7100:aan

    Olen kuvannut D7000 rungolla sekä Sigma 10-20mm f/3.5 - 5.6 HSM että nykyisellä Tokina 11-16mm f/2.8 linssillä. Sigma on n. 230e ja Tokina 400e, jälkimmäisessä on vähemmän tynnyrivääristymiä ja 2.8 valovoima, mistä on etua revontulia/pimeitä maisemia kuvatessa. Sigmassa on monikäyttöinesempi polttoväli ja vähemmän CA:ta, lasit on f8:lla yhtä teräviä. Sigma on myös kevyempi ja pienempi.

    Mitä haluat kuvata? Jos tarvit valovoimaa, osta 11-16 Tokina. Muuten suosittelen Sigman ja Tokinan 12-24mm, 12-28mm, 10-20mm -linssejä. Netistä löytyy kattavasti laajakulmien arvosteluja, ja niitä liikkuu halvalla käytettynä kaikkien siirtyessä peilittömiin..
     
  5. pily11

    pily11

    21
    0
    0
    Vs: Laajakulma D7100:aan

    Pahus, oliskohan pitänyt ostaa peilitön. No ei, mennään vastavirtaan. Tosiasiassa en usko, että monikaan peilitön lyö D7100 kuvanlaadussa.
    Kiitos viestistä ja kommenteista. Maisemaahan minä ja valovoima on tärkeä. Tilasinkin jo tuon tokinan11-16mm.
     
  6. Vs: Laajakulma D7100:aan

    Pitäisin ehkä siitä D7100:sta kiinni, vaihto peilittömään on kuitenkin muutos kuvaustapaan vielä toistaiseksi.

    Samyang 8mm fisu on ollut parhaita investointejani laajispuolella. Toimii omassa käytössä hyvin myös ultralaajiksena jos lasin pitää suorassa ja tarvittaessa croppaa reunoja tai suoristaa ohjelmalla.