Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

L-Mount lenses

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana digikuva81, 17 Toukokuu 2020.

  1. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    L-Mount lenses are compatible
    L-Mount | Overview

    Yhteensopivuus ei kuitenkaan ole 100 %:nen.

    Rungon ja objektiivin kuvanvakainten yhteistyö toimii vain joko Leican tai Panasonicin saman merkin sisällä. Leican objektiivin kuvanvakain ei toimi yhteistyössä Panasonicin rungon kuvanvakaimen kanssa, eikä Panasonicin objektiivin kuvanvakain toimi yhteistyössä Leica SL2 rungon kuvanvakaimen kanssa.

    Varmistuksen voi saada tutkimalla tätä yhteensopivuudet taulukkoa:
    Compatibilities of DC-S1/S1R/S1H | Compatibility | Digital Camera | Digital AV | Support | Panasonic Global

    Kun Panasonicin runkoon on kiinnitetty Panasonicin oma LUMIX S PRO 70-200mm F2.8 O.I.S. niin käytössä on Image Stabilization Dual I.S.2
    Screenshot - 8d60a21e8c4ad420b5b3cbafeb5b49c2 - Gyazo

    Mutta kun Panasonicin runkoon on kiinnitetty Leican VARIO-ELMARIT-SL 1:2.8-4/24-90 ASPH. niin tulee valita joko Lens tai Body kuvanvakain käyttöön. Molemmat eivät voi olla käytössä samaan aikaan.

    Ja toisaalta tuohon saa varmistuksen myös täältä:
    Add on one of Leica’s SL zooms with OIS (optical stabilization) and the combined correction can be more than six stops.
    Leica SL2 Announced: 47MP, IBIS, Cine4K60 and More | Red Dot Forum

    Tämä luonnollisesti johtaa siihen, että kameravalinnat tulee myöhemmin vaikuttamaan myös objektiivivalintoihin. Vastaavasti jos ensin valitsee objektiivit, kameravalinta tulee tehtyä objektiivivalintojen mukaan.
     
    Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu 2020
  2. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Tosin on siellä rungoissa toinenkin merkittävä ero kameramerkkien välillä:

    There’s a 47.3MP full-frame CMOS sensor inside, which is the same number in the Q2 and very similar to the Lumix S1R. The S1R sensor has three layers of glass, while the sensor in the SL2 only has two layers. Leica claims this is because the quality of their lenses are good enough that their sensor doesn’t require that additional layer to correct aberrations and the likes.

    This results in a sharper image from the SL2 compared to the S1R. Even using the same Summicron lenses on both the SL2 and S1R produces noticeably different results.
    Leica SL2 Hands-On: Leica Didn't Hold Back | Tech360.tv

    Voikin käydä niin, että vaikka ollaan teoriassa samassa kiinnityksessä, niin Panasonicin ja Leican kamerat ovat lopulta kaksi täysin eri maailmaa. Tuskin kukaan, joka on maksanut objektiivistaan yli 4 000 euroa, haluaa valita halvempaa ja huonompaa Panasonic Lumix DC-S1R kameraa, jos ei voida saavuttaa Leica SL2 tasoista kuvanlaatua.

    Ja toisaalta tuskin kukaan halvempaan ja huonompaan Panasonic Lumix DC-S1R valintaan päätynyt on valmis maksamaan objektiivistaan yli 4 000 euroa, jos hän ei voi saada rahalleen täyttä vastinetta, vaan joutuu tyytymään huonompaan kuvanlaatuin kuin mitä voisi saada Leica SL2 kameran kanssa.
     
  3. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    no ..ele ¤%&¤%/¤#¤%%

    olin jo odottanut, että tulee 24-60 F2.0 zoom, niin tuleekin joku omituinen pimeä - miksi?

    Panasonic LUMIX S 20-60mm F3.5-5.6
    LEAKED image of the new Panasonic LUMIX S 20-60mm F3.5-5.6 lens – L mount system camera rumors and news

    En ihmettele sitä, että tuodaan moinen objektiivi, vaan ihmettelen, kun tuodaan täysin vastaavia, mitä Panasonicilla löytyy jo Micro Four Thirds System valikoimasta - tuohon vastaa siellä objektiivia 10-30mm F1.8-2.8

    LEICA DG VARIO-SUMMILUX 10-25mm / F1.7 ASPH.
    H-X1025 LUMIX G objektiivit - Panasonic Suomi

    En ymmärrä - mutta ehkä tämä toimii paremmin sitten niiden edullisten runkojen parina. Nykyisiin laatukameroihin en menisi hankkimaan ei niin laadukasta objektiivia.
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Pieni koko, keveys. Ei kaikki tarvitse suuria aukkoja ja sellaiset objektiivit voivat olla myös erikseen.

    "Nykyisillä laatukameroilla" on myös sellaisia käyttäjiä ja niitä on jokaisessa käyttäjäryhmässä.
     
  5. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Ja on siellä Micro Four Thirds System järjestelmään Olympuksellakin mielenkiintoisia. Miksi tuodaan vastaavat tähänkin?
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113

    ?

    Tämä on eri järjestelmä.
     
    paraneva tykkää tästä.
  7. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Olympuksella löytyy tällainen: M.Zuiko Digital ED 12–40mm F2.8 PRO

    M.Zuiko Digital ED 12–40mm F2.8 PRO
    M.Zuiko Digital ED 12‑40mm F2.8 PRO - OM-D & Pen Objektiivit - Olympus

    sitten mennään tuonne: mmCalc

    Your "12–40mm f/2.8" lens will look like a 24-80mm f/5.6

    Ja sen jälkeen tänne: The 41-megapixel Panasonic GH6 could be announced this August - DIY Photography

    The 41-megapixel Panasonic GH6 could be announced this August

    Ollaan sekä objektiivin että kennon osalta kokolailla samoissa lukemissa. Sanoisin että päällekkäin mennään.
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Peilikameroihin Sigmalla ilmestyi 24-35/2.0 kinokokoon ja 18-35/1.8 kroppiin. Mitä ihmettelemistä siinäkään olisi? (Jälkimmäinen ei ees paljoa vinjetoi pitemmässä päässään kinollakaan)

    Nikon oli tehnyt 58mm laseja vuosikymmeniä eri versioita, joten 58/1,4g ilmestymistä hiljattain ei ihmetelty.

    Nikon Lens Versions and Serial Nos
     
    Viimeksi muokattu: 20 Toukokuu 2020
  9. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Tässä saattaa olla kyse siitäkin, että lähdettiin kilpailemaan Canon ja Nikon DSLR tarjontaa vastaan. Lähtötilanteessa sekä Canon että Nikon tarjosivat zoomobjektiiveja aukkosuhteella F2.8 polttovälialueilla 16-35mm, 24-70mm ja 70-200mm. Molemmilla DSLR kameravalmistajilla oli tarjota sarja kiinteäpolttovälisiä objektiiveja aukkosuhteella F1.4.

    Myöhemmin Sony keksi lähteä kilpailemaan heitä vastaan peilittömällä APS-C kiinnityksellä, tunkemalla sinne väkisin full frame kennon. Tuotiin markkinoille täysin vastaavat objektiivit, mutta sillä erolla, että nyt puuttuu peili ja optinen etsin ja etsin on korvattu sähköisellä etsimellä.

    Myöhemmin myös Leica ja Panasonic lähtivät haastamaan Canonin ja Nikonin peilittömillä kameroillaan vastaavanlaisilla tuotteilla. Nikon puolestaan ilmeisesti piti Sonya suurempana uhkana ja toi jonkunlaisen vaihtoehdon Sonyn peilittömille. Nikon ei kuitenkaan halunnut lähteä haastamaan Canonia tai tuoda mitään omaa DSLR perhettä täysin vastaavaa.

    Sonylta, Leicalta, Panasonicilta ja Nikonilta jäi kuitenkin huomaamatta, mitä Canon aikoo tehdä. Canon toikin jotain sellaista, jota kenelläkään ei ole ollut vielä tarjota. Tuotiin aukkosuhteen F2.0 zoomobjektiivi ja sarja kiinteäpolttovälisiä aukkosuhteella F1.2. Tilanne näyttää todella omituiselta tällä hetkellä. Vaikuttaa, että muut kameramerkit ovat enemmän jo luovuttaneet. Ei edes yritetä kilpailla Canonia vastaan.
     
  10. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Nyt kun saatiin tuo LUMIX S 20-60mm F3.5-5.6, niin helpompi lukea tuota tiekarttaa:

    Updated Panasonic Lumix S L-mount Lens Roadmap 2020-2021

    Eli ne alimmaiset on myös ne pimeimmät. Tämähän tarkoittaa, että se telephoto zoom lens tulee olemaan LUMIX S 70-300mm f/4.5-5.6

    .. tai jotain sen suuntaista
     
  11. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    LUMIX S PRO 16-35mm F4 ja LUMIX S 20-60mm F3.5-5.6 menee todella pahasti päällekkäin - ei mahdu samaan kameralaukkuun. Niissä on eri suodattimen kokokin, 16-35mm ssä on φ 77 mm suodattimen koko ja 20-60mm ssä on φ 67 mm suodattimen koko. 16-35 vs 20-60.png
     
  12. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Jos noita settejä lähtis kasaamaan niin, että sama suodatin käy kaikkiin objektiiveihin, niin jako oli:

    67mm 20-60mm

    77mm 50mm f/1.4
    77mm 16-35mm f/4
    77mm 24-105mm f/4
    77mm 70-200mm f/4

    82mm 24-70mm f/2.8
    82mm 70-200mm f/2.8

    16-35mm f/2.8 on mahdollisesti tulossa 82mm suodatinkierteellä
    70-300 f4.5-5.6 on mahdollisesti tulossa 67mm suodatinkierteellä
     
  13. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Uusi objektiivi Lumix S -sarjaan
    27. toukokuu 2020 Christer Ericsson

    Panasonic tuo markkinoille S-R2060:n, joka on uusi L-Mount-objektiivi Lumix S -sarjaan. LUMIX S 20-60mm F3.5-5.6 on kevyt ja kompakti zoom-objektiivi. Lue lisää englanninkielisinä.
    Uusi objektiivi Lumix S -sarjaan - Panasonic Suomi
    S-R2060 LUMIX S objektiivit - Panasonic Suomi

    Price $597.99 !
    Panasonic Lumix S 20-60mm f/3.5-5.6 Lens Announced, Price $597.99 !

    Panasonic Lumix S 20-60mm f/3.5-5.6 Lens
    Panasonic Lumix S 20-60mm f/3.5-5.6 Lens

    Panasonic Lumix S 20-60mm f/3.5-5.6 - $597.99
    Panasonic Lumix DC-S1 - $1,997.99

    yhteensä $2,595.98

    Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm f/1.7 ASPH. - $1,797.99
    Panasonic Lumix DC-G9 - $997.99

    yhteensä $2,795.98

    Tässä tulee esiin se Micro Four Thirds System ongelma. Kun halutaan sitä parasta, hintaa tulee jopa enemmän kuin vastaavalla full frame vaihtoehdolla.

    Mutta sitten taas: Lens Construction

    S-R2060 - 11 elements in 9 groups (2 aspherical lenses, 3 ED lenses, 1 UHR lens)
    H-X1025 - 17 elements in 12 groups (3 aspherical lenses, 4 ED lenses, 1 UHR lens)

    Eli onko nämä verrattavissa toisiinsa, vai onko S-R2060 joku edullinen huonolaatuinen ja H-X1025 sitten se laadukas?
     
  14. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Objektiivin LUMIX S 70-300mm f/4.5-5.6 kaveriksi varmasti aivan loistavasti toimii LUMIX S 20-60mm F3.5-5.6

    Mutta muuten tuolla polttovälialueella on turhan monta huomattavasti mielenkiintoisempaa. Tuolla 20-35 polttovälialueella parempi olisi Super-Vario-Elmar-SL 16-35 f/3.5-4.5 ASPH. Ja sitten taas 35-60 polttovälialueella Vario-Elmarit-SL 24–90 f/2.8–4 ASPH. olisi viisaampi valinta.