Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

L-Mount kamerarungot

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana digikuva81, 25 Lokakuu 2019.

  1. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    Jotenkin outo oletus tuo, että kun nimimerkki on digikuva ja syntynyt 1981, niin ei lienee kuvannut filmikameralla.

    Te papparaiset ette osaa laskea. Nikon D1 on Nikonin ensimmäinen digitaalinen järjestelmäkamera. D1 julkistettiin 15. kesäkuuta 1999. Minä olin tuolloin 17 vuotias. Olisi ollut outoa, jos en olisi ehtinyt ottaa valokuvia tuohon mennessä.
     
  2. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    En tiedä, jaksanko enää innostua ajatuksesta, että hankkisin filmikameran. Niihin liittyy mielenkiintoinen ongelma:



    Oli käytetty Summilux-M 24mm f/1.4 ASPH.

    "quite a bit of chromatic aberration"

    Tuo virhe tulee filmikuviin suoraan ilman, että on missään kohtaa mahdollisuus korjata sitä.

    The Leica SL corrects for geometric distortion and chromatic aberration in camera JPEGs, and an embedded lens profile specifies similar corrections in DNG files.
    Leica SL (Typ 601) Review - Optics

    Käytettäessä Leica SL digitaalista kameraa, kamera korjaa nuo ongelmat suoraan JPEG tiedostoon ja myös DNG tiedostoihin korjaus tulee jälkikäsittelyssä. Minä en uskaltaisi valita filmikameraa, kun tiedän tämän.

    Siinä tapauksessa uskaltaisin, jos tietäisin, että objektiivit eivät tuota suurta määrää virheitä, mutta niitä objektiiveja on liian vähän. APO merkinnällä löytyy vain neljä, mutta kaikki ne laajakulmaiset ovat ilman APO merkintää.

    LEICA APO-SUMMICRON-M 50mm f/2 ASPH.
    LEICA APO-SUMMICRON-M 75mm f/2 ASPH.
    LEICA APO-SUMMICRON-M 90mm f/2 ASPH.
    LEICA APO-TELYT-M 135mm f/3.4
    Apochromat - Wikipedia
     
  3. mlphotic

    mlphotic Well-Known Member

    5 593
    1 591
    113
    Tämä lienee oudoimpia keskusteluketjuja täällä.

    Ketjun avaaja kirjoittelee sivutolkulla aivan mitä sattuu. Kukaan vähän pidempäänkään kuvannut ei noihin lainauksiin pääse kiinni.

    Foorumilta löytyy todella hyviä kuvaajia ja monenlaista käyttökokemusta ja asiantuntemusta eri järjestelmistä ja laitteista.
    Mutta eihän tuohon vitsin omaiseen viestien suoltamiseen kellään ole intressiä lähteä mukaan.

    Kirjoita nyt hyvä jäsen jotain järkevää, laita kuvia ja videoita nähtäväksi, ja lopeta toi kaasuutaaminen. Ei välttis kandee enää jatkaa.
     
    keegan, Matero ja paraneva tykkäävät tästä.
  4. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    674
    652
    93
    Ei niitä ole tarkoituskaan korjata.
    Täydellisyys on tylsää.
    Fiilis kuvatessa on se juttu, tiätsä.
     
  5. AndyCapp

    AndyCapp Well-Known Member

    3 597
    115
    63
    Kuka laski monta kertaa vastannut tähän ketjuun, muovista, titaniumista jne..
     
  6. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    En tiedä.

    Olisi todella hienoa, jos voisit kertoa minulle.

    Mikä on sinun ongelmasi?
     
  7. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    8K kysymys/asia on kyllä mielenkiintoinen. Se on tulossa, mutta ei mitenkään kovin heti.

    We will be ready for 8K soon, but we can’t tell you the timing. We need a little bit longer before we can introduce 8K cameras. It won’t be [in the very near future].
    Interview: Panasonic Entry-Level & Mid-range & 8K L-mount Full Frame Mirrorless Camera Coming Next

    Tässä kuitenkin on vaarana käydä niin, että tulee hankittua objektiivit turhan hätiköiden ajatelleen, ettei niiden tarvitsekaan yltää 8K tasoon. Sitten muutaman vuoden päästä, kun se 8K kamera on käsissä, huomataan, että objektiivitkin menee vaihtoon.

    Niimpä tekisin sen tällä hetkellä niin, että ostaisin vain ja ainoastaan full frame 8K kennolle riittäviä objektiiveja. Eli ne Super35 PL mount objektiivit jää hankkimatta kuten myös kaikki vain 4K yhteensopivat.
     
  8. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 226
    53
    48
    Leicat ja veneet.... Kai ne sitten yhdistyvät kun on liikaa rahaa?
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    21 523
    426
    83

    Missään nimessä ei saa herjata veneitä tuolla tavalla. Kuka vaan haluaa veneen, voi sellaisen itselleen hommata jopa ilman rahaa - aivan kuten kamerankin - mutta älköön Leicaa sotkettako tällaisiin elämän perusteisiin.
     
  10. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    Laita tilinumero?
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    21 523
    426
    83


    Mitä oot ostamassa ja keltä? Vai onk sul vaa liikaa?
     
  12. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    paljonko tarttee laittaa?
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    21 523
    426
    83
    Venttaas vähän. Laitan nigerialaiskirjeen.
     
  14. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    Tutkin vähän tuota käytettyjen kameroiden vaihtoa ja hyvitystä. L-Mountin sisällä sielä on tällä hetkellä aika raju epäloogisuus:

    kalleimmasta halvimpaan:

    5 990,00 € - LEICA SL2 / 47.3 megapikseliä
    4 499,00 € - Leica SL (TYP601) / 24 megapikseliä
    2 969,00 € - Panasonic Lumix DC-S1R / 47.3 megapikseliä
    2 429,00 € - Panasonic Lumix DC-S1 / 24 megapikseliä

    Kuitenkin kun vertaa, kumpi noista 24 megapikselin kameroista on parempi:

    Pisteet

    88 - Leica SL (TYP601)
    95 - Panasonic Lumix DC-S1
    Leica SL (Typ 601) vs Panasonic Lumix DC-S1 vs

    Niin huomaa, että itseasiassa Lumix DC-S1 on näistä se arvokkaampi. Joskus hinnoittelut ovat täysin järjettömiä. Leica SL (Typ 601) pyyntihinta kuuluisi olla mieluummin 1 499,00 €.
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    21 523
    426
    83
  16. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    Tarkemmin kun miettii ja laskee, niin juuri tuon DCI vs UHD 1.07x kroppikertoimen vuoksi L-Mount 8k elokuvakamera ei ehkä sittenkään ole se järkevin tapa elokuvatuotantoon.

    Jos lähdetään sieltä elokuvaobjektiivin suunnasta laskemaan:

    ARRI Signature Prime
    Image Circle: 45mm
    ARRI Signature Prime (6) Lens Set - LPL Mount | AbelCine

    Jos valitaan 46.7 MP kenno 8k elokuvakameraan, niin 36x24mm piirtopympyrällä pikseleitä on 8368 x 5584. Nyt kuitenkin halutaan kuvata 8K Ultra HD tarkkuudella, eli käytetään 7680 × 4320 pikseliä. Pikselitiheydellä 232,4444 pikseliä/mm voidaan laskea, että kennolta käytetään pinta-ala: 33 x 18,6 mm. Piirtoympyrästä käytetään 37,87 mm.

    Jos valitaan 44,7 MP kenno (Canon EOS R5), niin 36x24mm piirtoympyrällä pikseleitä on 8192 x 5461. Pikselitiheydellä 227,5555 pikseliä/mm kennolta käytetään pinta-ala 33,75 x 18,98 mm. Piirtoympyrästä käytetään 38,72 mm.

    Jos valitaan suurempi kuin 36x24mm kenno, niin nyt nuo 8192 × 4320 pikseliä ovatkin 40.96 mm x 21.60 mm piirtoympyrällä. Pikselitiheydellä 200 pikseliä/mm kennolta käytetään pinta-ala 38,4 x 21,6 mm. Piirtoympyrästä käytetään 44 mm.

    Tuo viimeinen vaihtoehto osuu kaikkein parhaiten objektiivin piirtoympyrään, joten se onkin näistä se viisain valinta. Objektiiveihin käytetylle rahalle saadaan parhaiten vastinetta.

    Tarvitaan objektiivisovitin: ARRI LPL Mount for RED DSMC2 Cameras
    ARRI LPL Mount for RED DSMC2 Cameras

    Sitten vielä laskelmia, kuinka suuri tuo ero on suhteessa:

    RED/L-Mount: 829,44 mm² / 614,051 mm² = 35,0 % enemmän
    RED/Canon 5: 829,44 mm² / 640,575 mm² = 29,5 % enemmän

    Tämän lisäksi tulee vielä mainita, että Canon lupaa: 8K internal video recording up to 29.97 fps
    Red kuitenkin tallentaa: 60 fps at 8K Full Format (8192 × 4320)
    DSMC2 BRAIN
     
  17. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    10 460
    2 115
    113
    Huomattavasti enemmän kiinnostaa mitä ja millä kuvaat, vai onko harrastuksesi pelkästään netistä revittyjä speksejä ja niillä spekulointeja, jos näin, miksi tuhlata omaa ja muiden elämää joutavaan turhuuteen?
     
    iikkoo, jaska26, Jari_S and 2 others like this.
  18. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    Vertailuna tuohon vielä ARRI ALEXA LF

    Sensor Maximum Resolution and Size
    36.70 x 25.54 mm
    ⌀ 44.71 mm

    RED MONSTRO 8K VV olisi kyllä fiksumpi kuin L-Mount kamera.

    Aivan sama ongelma koskee myös kameraa Sony VENICE, koska siinä 36 x 24-mm full-frame sensor. Myös sen kanssa jää osa objektiivin piirtoympyrästä käyttämättä.