Nyt kun olen taas jonkin aikaa seurannut täällä valokuvien saamaa palautetta ja toisaalta valokuvia, joita täällä esitellään, niin on aivan pakko kysyä, "miksi?". Siis miksi ihmiset laittavat tänne kuviaan näytille eli mitä he odottavat Kameralaukusta saavansa, ja toiseksi, miksi toiset näitä kuvia sitten arvostelevat, jättävät arvostelematta tai kehuvat tai haukkuvat ilman mitään selitystä. Itse olen välillä kummastunut siitä, miksi joitakin kuvia kehutaan tai jätetään vaille kommenttia ja miksi tiettyjen kuvaajien (sinällään kyllä hyvät) kuvat virittävät enemmän keskustelua, kommenttia ja kehumista kuin toisten (sinällään kyllä aivan yhtä hyvät) kuvat. Luulen, etten ole ainoa, joita nämä kysymykset vaivaavat....
Vs: Kysymys vaivaa päätä 1. Ainakin henkilökohtaisesti minua kiinnostaa muiden reaktiot ja mielipiteet esittäämääni tekotaiteellista "paskaa" kohtaan. ;D 2. Saattaa olla että täällä on henkilöitä joilta saa ihan oikeasti hyödyllistä palautetta, sekä ajatuksia miten kuvaa/kuvaamista voisi kehittää.
Vs: Kysymys vaivaa päätä Kuvia laitetaan esille, jotta saataisiin palautetta, josta voi oppia tai joka rakentaa kuvaajan itsetuntoa. Kuvia arvostellaan monista syistä, itse keksin muutaman: 1. Kuva on säväyttänyt, koskettanut tms. ja se halutaan kertoa. 2. Kuvaajaa halutaan auttaa eteenpäin kertomalla, mitä olisi voinut tehdä vielä paremmin. 3. Kuva on ihmeellinen (hyvässä tai huonossa mielessä) ja tämä ihmetys halutaan jakaa. Osan kuvat saavat palautetta edellä mainituista syistä. Osan kuvat saavat palautetta tutuiltaan. Osa ei saa palautetta, koska kuva ei ole riittävän hyvä tai huono. Osa ei saa palautetta, koska aina eivät "opettajat" jaksa opettaa. Kysymys sinänsä on melko yksinkertainen mutta samalla syvällinen. Eivät kaikki ehkä halua nimittää kuviansa taiteeksi mutta käytän seuraavassa sanaa "taide" hieman lavemmassa merkityksessä: Taide herättää tunteita. Monenlaisia.
Vs: Kysymys ei vaivaa päätä. Minusta näin maailmojasyleilevä kysymys on hankala vastattava. En aina tiedä edes miksi otin jääkaapista juustoa, vaikka mielestäni olin menossa juomaan vettä. Ehkä kysymyksen purkaminen voisi lähteä siitä että miksi tämä asia pitää tietää, miksi sitä piti kysyä, miksi itse on laittanut kuvia jonnekin, miksi katsonut joidenkin kuvia, miksi kiinnostaa ketkä kommentoivat ja mikä oli kuvaajan nimi, ja miksei itse ole kommentoinut tai edes katsonut kaikkia kuvia? Ja miksi tuli vastattua tähän? ;-]
Vs: Kysymys vaivaa päätä Hiukan rivien välistä voi aistia sitä että komentit joissa ei arvostella kuvaa souranaisesti kummastuttaa montaakin pientä kulkijaa. Sellasiakin tarvitaan että homma ei menis liian totiseksi. Voihan jonkun osalta kommentit olla aina vitsiä nälvimistä tai toisinpäin, aina asiallista positiivista/negatiivistä kommenttia. Tuntuu sekin menevän inhimillisyyden ohi. Parempi kun jokaiselta tulee asiallisia kommentteja vitsiä tukea ja neuvoja. Komenteistanne olen oppinut ja opin edelleen. Ketään vastaan ei ole hampaan kolossa mitään ja homma etenee. Voisin sanoa kuten Est. Kaikki täällä olevat on sen verran mukavaa porukkaa että ei tahdo olla sanoja sen asian parempaan ilmaisemiseen. Oikeesti.
Vs: Kysymys vaivaa päätä Niin sehän se on, että rivien välistä voi välillä lukea sekä kommentoijan että kuvaajan teksteistä, ettei asioita ole välttämättä kovin pitkälle mietitty. Sitä siis, että miksi kuvan esille laittaa tai miksi sitä kommentoi. Itselle tässä on molemmin puolin tärkeää pitää avoinna mahdollisuutta oppia jotakin, joko omien kuvien saamista kommenteista tai toisten kuvia kommentoimalla. Vastapalvelukseksi yritän sitten olla hyödyllinen muille. Siten yritänkin usein lisätä kommentteihini jotakuinkin suoria kehittämisehdotuksia. Toisaalta taas saatan pistää esille kuvia, joita en itsekään pidä niin täydellisinä, vain nähdäkseni mitä niistä sanotaan... Juuri tästä syystä minua välillä ihmetyttää kommenttien epätasainen jakautuminen eri kuville. Ilmeisesti kuvia katselee myös toisenlaisilla motiiveilla varustettuja ihmisiä.
Vs: Kysymys vaivaa päätä Mä ainakin laitan kuvia siksi, että saisin palautetta. Mikä hyvin, mikä huonosti - yleiset "tää on paska koska en tykkää mustavalkosesta" tms. kommentit ohitan suosiolla. Tietysti johonkin ayloon tulee tungettua mitä sattuu...
Vs: Kysymys vaivaa päätä Toisaalta taasen kysymys, joka minua itseäni ja varmaankin myös KL:n ylläpitoa askarruttaa on "Miksi juuri kameralaukkuun? Miksi ei digicamera.netiin? Tai jonnekin muualle?"
Vs: Kysymys vaivaa päätä No dcn:ään nyt ei kuvia voikaan laittaa. Heillä kun sellaista paikkaa ei ole. Voihan samoja kuvia laittaa ympärs maailmaa, ja kameralaukku voi olla siinä mukana. Kameralaukkuhan voi olla osa sosiologista tutkimusta jolla näkee millä nimellä saa eniten palautetta ;-}
Vs: Kysymys vaivaa päätä Galleriaahan ei dcn:ssä ole, mutta kuvien esillepanon kannalta ei asiantuntematon eroa huomaa, onhan sielläkin tuo kuvaosasto http://www.digicamera.net/keskus/viewfo ... 0740336adf"]http://www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=20&sid=b52ce90674c3ea9bc73b0b0740336adf
Vs: Kysymys vaivaa päätä Kyllä huomaa, kysymys "miksi en sa kuvaa lähetettyä" ei ole aloitelijoille mitenkään harvinainen ;-)
Vs: Kysymys vaivaa päätä Monella on kuvia muuallakin... dc.net on mielestäni "syvältä", toteaa sieltä tänne siirtynyt.
Vs: Kysymys vaivaa päätä Olitko se sinä, joka niitä "vuoden luontokuvakopioita" laitoit? Yritit pilailla koko systeemiä vastaan? Ei toiminut piikkisi, varsinkin kun ainakin yksi niistä kuvistasi oli ihan kiinnostava, minäkin yhden muunnellun version laitoin... Mikä on tekotaiteellista paskaa? Higg
Vs: Kysymys vaivaa päätä Noh, tuolla ollaan tarkkana kohinan suhteen, ja pulunperseet saavat aina kehut. Selviä kanonisteja, sanon ma- pikku trolli loppuun piristää aina Higg
Vs: Kysymys vaivaa päätä Sorry OT. Taisin olla minä juuh. Linkkejä niihin joita itse tekotaiteellisena paskana pidän: eka toka kolmas neljäs Ja ennen kuin joku kommentoi, niin ne on mun, joten saan kutsua niitä ihan vapaasti paskoiksi. Ja takaisin aiheeseen
Vs: Kysymys vaivaa päätä Sorry OT. Taisin olla minä juuh. Linkkejä niihin joita itse tekotaiteellisena paskana pidän: eka toka kolmas neljäs Ja ennen kuin joku kommentoi, niin ne on mun, joten saan kutsua niitä ihan vapaasti paskoiksi. Ja takaisin aiheeseen [/quote] Itse en edes ajatellut että nuo olisivat taidetta tai edes tekotaidetta. Paskaahan nuo ovat. Sitä ihteään...
Vs: Kysymys vaivaa päätä Täälllä saa kuitenkin kehittävintä palautetta. Tällä foorumilla on eniten todellisia osaajia, jotka kommentoivat joskus kuvia siten, että kommenteista oppii uutta. Olen pari kertaa muille foorumeille laittanut kuvia ja palutete on ollut:'ihqui, ei kolahda, ihana kuva, jne. Ei semmoisen palautteen takia kannata kuvaa postittaa. T Jukka
Vs: Kysymys vaivaa päätä Toinen asia mistä kukaan ei ole uskaltanut avautua. Minäpä voin sen tehdä. Olen niin narsistinen että tykkään kun kuvani on esillä. Teen vaikka itse tikusta asiaa ja kuvaan tikun että saan itseni esille.
Vs: Kysymys vaivaa päätä KIITOS! Juuri tämän kaltaista rakentavaa ja kehittävää palautetta on niin ihq saada ;D Älkää ajatelko, se ei sovi kaikkien vartelolle. Tekotaiteellinen paska on juuri sitä mitä katsoja ei taiteeksi tajua ;D Jukkis on todella lähellä asian ydintä