Niin, siis ostin tälläsen salaman canonin pro1 kameraan. Nyt sitten kamera vaihtui nikoniin( D70s) ja utelias luonne kun olen, niin tietenkin piti testata, että toimiiko se nikonissa. Se toimi! Ei siellä se merkkivalo salaman takana palanu, mutta kyllä se muuten toimi. Mutta nyt sitten se kysymys, uskallanko sitä käyttää nikonissa? vai heitänkö laatikon pohjalle lojumaan?
Kyseessä on niin halpa salama että sun kantsii melkein se koettaa myydä jos taloudessa ei ole enään canonia. Dgt oli nykyään Canon joten ehkä siinä olisi mahdollinen ostajakandinaatti samalta alueelta? Tosin mielenkiinnosta en tiedä, tarvitseeko. Kuitenkin ilman salamaa varmaan pärjääpi ja myöhemmin Nikoniin voi harkita sigman tai nikonin omaa salamaa jota voi käyttää erillään itse kamerasta orjana. Tosin kokemukseni puolesta totean ettei kannata uhrata ajatuksia tuohon salamaan, itsellä jäänyt pölyttymään reppuun.
Ei salama aivan välttämätön ole sisäkuvauksessa, mutta kyllä siitä apua on etenkin jos kamerassa ei ole sen nopeampaa lasia kuin kittiopiska. Jos jatkuvasti joutuu käyttämään ISO800-ISO1600 ja F2 kieppeillä olevia aukkoja niin tulee kuvista helposti liikaa toistensa kaltaisia. Salaman avulla saa laajennettua myös tuota polttovälialuetta. Minultakin näet puuttuu 80-200 f2.8. Kittilasi on oiva kapistus heijastetun salaman kanssa sisätiloissa. Sepe
Palautuipa mieleen tapaus menneilta vuosilta kun minulta lainattiin canonin salamaa ja palautettiin rikkinäisenä. Kysyessä selvisi, että salama oli ruuvattu kiinni nikoniin. Tiedä sitten, oliko mitään yhteyttä särkymiseen, mutta itse en kyllä käyttäisi, ja miten oikein mahtaa toimiakaan jos nastojen toiminnat ovat eri järjestyksessä.
Ei se välttämätön ole, mutta salamalla saa valaistuksen haltuun. Etenkin ikkunoista tuleva valo on suunnaltaan niin hankala, että menee erikoisefektien puolelle. Salamalla saa pehmennettyä. Ikkunoista tulevan valon ja hehkulamppujen sekoitus taas menee reilusti erikoisefektien puolelle, koska valot ovat aivan eri värisiä. Salamalla saa hehkulamppujen oranssin valon hävitettyä. Ja kyllä ihan päivänvalokuvauksessakin pienitehoinen täytesalama usein auttaa asiaa. Tietysti näissä on hyvä olla kunnon TTL-mittaus käytössä, ettei mene valotus arpomiseksi.
Asiaa voi myös korjata filttereillä, jos ikkunasta tuleva valo on totaalisen erilaista kuin hehkulamput sisällä, laittaa vaikka koko ikkunan kokoisen kalvon ikkunan ulkopuolelle ;o) (jos se nyt häiritsee) Salama on helppo korjata mired- (esim. 160+) kalvoilla vastaamaan hehkulamppua, jos vaan antaa salamaa hehkuvalon sekaan, on vaarana että tulee entistä pahempi sekavalo... Toki filttereitä käytettäessä pitää huomioida valon menetys... ps. filkan /digin värilämpötilat on myös huomioitava...
Ite oon käyttäny Soligorin halpissalamaa (Pentaxiin) sekä Olympuksen digiin että tuohon Nikon D70:een. Mikään ei oo menny rikki eikä lakannu toimimasta.
Joo, mutta nyt on kyse Canonista Minullakin ollut käytössä Olympuksessa ja Nikonissa 5 eri merkkiä salamoita ja mikään yhdistelmä ei ole ollut mahdoton. Kaikki on toiminut ristiin vähintään manuaalina. Trigger Voltaget vaihdelleet välillä 5-230V. Nyt olis pikkuhiljaa tarkoitus pysyä samassa merkissä. Sepe
joo se on nimenomaan niinpäin että canonit nyrpistelee noille yli 6V heräte jännittelille("trigger voltageille"). nikonit ja olyt kestää mitä vaan... että anna mennä vaan ,D juha ps. mutta nikonissa en kyllä kehtaisi pitää (tuonnäköistä) coolmannia, ainakaan julkisilla paikoilla. siihen pitää ostaa 500 euron sb-8xx ,)
eikun ihan sillä, kun joskus tulee tilanne, että salamaa ehkäpä tartteis, niin ei viittis uuttakaa ostaa, kun tollanen kaapista löytyy ja käyttötarve on tosi vähäinen.
Mutta kun sen myy ja ostaa oikeanlaisen tilalle niin sitten on kiva kun tarvii niitä salamakuvia että onnistuu kanssa.
On se niin, että kun on hyvä salama niin on sen kans kiva ollakin. Mul on Nikonin D70:seen just tuo SB-800 ja se on ihan unelma. Se langattomuus on ihan ehdoton juttu.
Ja yhdellä salamalla kuvaamiseen SB-600 on melkein yhtä hyvä. Langaton ohjaus on tosiaan maanmainio juttu, jota ei osaa kaivata ennen kuin on kokeillut. Ei mua ainakaan yhtään kaivele sen salaman hinta, kyllä se antaa roposille vastinetta. Tietty jos salamaa tarvitsee kerran vuodessa, on turha investoida noihin. Itse meinaan kyllä joskus ostaa ainakin yhden SB-800:n vielä, että pääsee kahdella salamalla räiskimään