Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kysymys kehittämisesta

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Omenahillo, 8 Lokakuu 2010.

Hyvää perjantai iltaa kaikille!

Onko tää sellanen ketju minne saa tulla kysemelään tyhmiä?
    Jos on niin jaksaisiko joku vaivautua selittämään mulle pari asiaa (ihan kädestä pitäen)
    En ole ikinä kehitellyt kotona mitään, mutta ihmeellisen internetin avulla saanut selville about miten helppoa olisi MV filmin kehittäminen koti olosuhteissa. Ja halpaakin kuulemma ei tarvitsisi aina kiikuttaa kehitettäväksi. Tarkotuksena olisi aina 35mm ja jos on helppoa niin jatkossa myös 45x60:stäkin.

Mulla on sellanen mielikuva tosta prosessista, ni jos selitän sen ja joku voi korjata sit jos menee pieleen. Kiitos

Pimeässä avaan filmin ja kierrän spiraalille, ja upotan spiraaliin kehitystankkiin.
    Jos hoksottimet löi yhteen niin sen jälkeen voin lyödä valot päälle. Sitten alan lisätä litkua. Laitan kehitettä (kö?) sinne tankkiin, ja pyörittelen ja venailen ohjeitten mukaisen ajan. Sit stoppaan sen? Vedellä? Sit kiinnitettä taas sen ohjeen mukaisesti. Sit huuhtelen ja kuivumaan.

Voi olla että mulla on tossa virheitä, ja siksi en oo vielä mitään uskaltanut lähteä kotona testaamaan. Jos joku voisi oikaista olisi vallan ihanaa.

Mulla ei ole aluksi tarvetta millekkään hifistelylle, mikä rae tahi mikä tankki tai kehite tai yhdistelmä tuottaa sen juuri oikean vaan idea on alottaa vaan että saan edes sen rullan ulos ja skannattavaks. Sitten kun alan kunnolla ymmärtämään mitää teen, voin hankkia erillaisia leluja ja sekotuksia.

Jos täällä ei saa kysellä tyhmiä ignooratkaa mut ja jatkakaa keskustelua.

kiitos jo etukäteen

-Late

ps. Vielä sellanen kysymys, että mitä tapahtuu jos kehitänkin värinegatiivifilmin MV litkuissa? :D

1. Vs: Mitä kaikkea vaatii menestyksekäs MV kehittäminen ?

Omenahillo,

Juuri noin se menee kaikessa yksinkertaisuudessaan. Kun spiraali on tankissa (keskitappi mukana) ja kansi kiinni, tankki on valotiivis ja kemigaalit pääsevät kulkemaan.

Kehite tankkiin, pyörittelyt ohjeiden mukaan, kehite pois, vesi tilalle, vesi pois, uusi vesi, uusi vesi pois, vielä kerta yksi vesi, vesi pois. Kiinnite, tätä saa heilutella hyvinkin tiuhaan. Kiinnite pois. Ja sitten reilusti pesua, vesi vähintään 7-8 kertaa pois ja uusi tilalle. Viimeisessä vedessä voi käyttää kostutusainetta helpottamaan kuivumista.

Värinegasta tulee mustavalkoinen mv-litkuissa, mutta hyvin "tiheä" eli tumma, ja oranssi. Tiheyden takia sitä voi olla hankala skannata ja vedostaa, mutta onnistuu kyllä.

2. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63
    Vs: Kysymys kehittämisesta

Nyt tämä on sellainen ketju.. Alunperin ei ollut.