Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Platkuisin valo kuvaustelttaan?

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana Jukkis71, 24 Elokuu 2011.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kokeilen pienten esineiden kuvaamista valkoisessa valoteltassa.
    Esineissä on kiiltoa, jonka haluaisin pois.
    Teltan ulkopuolisina valonlähteinä käytän studiosalamoita.
    Pehmentääkö teltta itsessään tarpeeksi valoa, vai onko syytä pehmentää se myös salamoissa esim. sofftboxeilla, sateenvarjoilla yms, vai riittääkö pelkkä kupu, jos salaman vie sen verran kauaksi, että valo on tarpeeksi tasaista telttaan tultaessa.
    Riittääkö 1.5 aukon ylivalotus siihen, että kaikki muu paitsi esine on täysin valkoista?
    En voi itse vielä kokeilla, kun valoteltta tulee vasta huomenna.
    T Jukka

2. Vs: Platkuisin valo kuvaustelttaan?

Luultavasti Jukkiksen vaatimukset ovat korkeammat kuin minun mutta omissa räpellyksissä on ihan valoteltan seinä riittänyt softboksiksi. Valotuksen saa kohdalleen kokeilemalla (digillä) ja siirtelemällä salamien paikkaa ja tehoa. Itse pidän salamia melkein teltan seinässä kiinni ja yritän kuvata vähän kauempaa pikkutelellä. Mulla ei ole valkoista taustaa tosin. Se on käynyt mielessä että jonkinlainen noin 25cm korkea pleksitaso voisi olla hyvä esineiden asettelun kannalta. Saisi pleksin allekin ehkä tuikun aseteltua.

3. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Vs: Platkuisin valo kuvaustelttaan?

Valoteltta on tehty liukuhihnakuvaamista varten, hienostelukuvat otetaan muullakonstin valaisten.

4. Vs: Platkuisin valo kuvaustelttaan?

Minkä tahansa ratkaisun teetkin, laita telttaan tms. roikkumaan ohut villalanka. Se heijastuu kohteesta ja luo samalla hienovaraisen tiedon kohteen muodoista, jotka muuten voisivat hävitä lähes kokonaan liian loivan valon vuoksi.

5. Perry

Perry

126
    0
    0
    Vs: Platkuisin valo kuvaustelttaan?

Makuasia. Riippuu täysin kuvattavasta esineestä ja omista mieltymyksistä, selviää kokeilemalla.