Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kysymys Beseler väripäästä

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana LateJ, 14 Tammikuu 2015.

Ongelmana on etten löydä mistään seuraavalle väripäälle jyrkkyyden säätöarvoja :
    Dichro dg color head by Beseler
    Kaikki kolme väriä 0-130
    Muuntajassa lukee seuraavaa:
    Beseler transformer no 31340
    Use as part of dichro dg illumination system

Kellään sattuisi olemaan taulukkoa ?

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Kysymys Beseler väripäästä

No jopas näitä variaatioita piisaakin, kun tuonkin mukaan Beseler kuuluu ryhmään "Kodak" ja maksimiarvot menisivät 199 saakka.

2. Vs: Kysymys Beseler väripäästä

Tuossa oli muistini mukaan joku elämää suurempi häiriö kun mentiin yli 3 1/2 jyrkyydeestä jyrkempään. Täytyy käydä testaan uudestaan.

3. Vs: Kysymys Beseler väripäästä

Joo näyttää olevan standardeja yhtä monta kun koneitakin :(

4. Vs: Kysymys Beseler väripäästä

Niin ja paperi jota pelkästään käytän on tämä http://www.fotoimpex.de/Fomabrom_Variant.pdf ja ei toimi tuonkaan taulukon mukaan

Edit:
    Joten splittailen siihen asti kun on aikaa ruveta tekemään perusteellista testiä....

5. Mirrored

23 779
    749
    113

Selvyyttä saisi kun vertaisit moniastesuodattimiin.  Muunmuassa mitä suodinta väripäällä saavutettava maksimijyrkkyys magenta täysillä vastaa. Tietty tosiaan eri papereilla on omat maksimijyrkkydet myös.

Menen piakkoin kokeilemaan vanhaa De Vereä väripäällä.  Ilfordin erillinen suodinsarjakin on ja olen ajatellut ottaa vertailut.  Värit nyt yleensäkin tuppaa ajan myötä haalistumaan ja lisäksi väripään suodinkalvot voivat olla likaisia. Ettei aina taulukkokaan autuaaksi tee.

6. VLphoto

VLphoto Well-Known Member

226
    285
    63

mulla on Beseler dual dichro 23c ii väripää ja siinä toimii ainakin Kodakin arvot täydellisesti.

7. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Minäkin olen käyttänyt sekä 130, 170 ja muistaakseni 200 maksimilla olevia väripäitä.
    Eri paperivalmistajatkin ennen antoivat eri arvoja kuin esim. durstin ohjeessa oli eri jyrkkyyksille.
    Olen joskus hakenut suunnilleen ilman suodatusta vastaavan jyrkkyyden eli jyrkkyyden 2.
    Minusta tuolla asialla ei ole niin väliä, koska kun kehittää samaa filmiä samanlain ja käyttää samaa paperia samoilla litkuilla, niin yleensä jo koepalaan on itsellä joku varkioarvo, joka miellyttää omaa silmää.
    Mulla muistaakseni m=56, y=30 tms.
    Jos on ohuempi nega, niin pistää vain jyrkemmäksi heti kättelyssä.
    Kaikki perustuu toistoon: aina samoin kehitys (paitsi yli- ja alikehitys tietoisesti) ja sama lähtöjyrkkyys.
    TJukka

8. Mirrored

23 779
    749
    113

VLphotolla on asteikko 200:aan asti.  (Utelin ja sain tietää.)

Sehän noissa lie kivuutena, että 200 ja 170 ja 130 maksimit voivat joko vastata toisiaan tai sitten ei.  :)