Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kysymyksiä keskikoosta

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana edenbeast, 23 Tammikuu 2010.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Kysymyksiä keskikoosta

Pönttö on myyty.
    T Jukka

2. Vs: Kysymyksiä keskikoosta

Mukava kuulla, Samuli, että Hasseli on vielä voimissaan... Se A3 lienee nyt Frankilla, ellei ole jo myynyt eteenpäin, varmaan toimii sekin edelleen moitteettomasti.

Mulla on lyhyt kokemus sekä Hasselista että Rolleiflexistä: Hasselista luovuin kun en jaksanut kantaa repullista kamaa joka paikkaan (kukaan ei pakottanut, olisihan sitä voinut mennä yhdellä rungolla ja lasilla mutta kun ei niin ei) ja Rollikasta kun yksi polttoväli tuntui liian rajoittavalta (harhaluulo sekin, nyt ymmärrän että mitä vähemmän kamaa sen parempi). Niinpä luovuin ainakin toistaiseksi keskarista kinon hyväksi - mutta enpä ole noilla OM-kamoilla saanut samanlaista kuvanlaatua kuin 6x6 antaa. Ja, onhan noiden käyttötarkoituskin vähän erilainen.

Taideräpsyosastoon valitsisin Rolleiflexin - loistava kuvanlaatu, kulkee mukana ja saa osakseen positiivista huomiota...

3. Vs: Kysymyksiä keskikoosta

Hasseli toimii taas kuin junan vessa. Ja joka kuvausreissulla kasvan siihen enmmän kiinni. Mutta hartaudella muistelen vanhaa kaveriani A3:a. Jospa se joskus vielä löytää tiensä takaisin kotiin :)

4. Vs: Kysymyksiä keskikoosta

Suur Kiitos kaikille. Ihan kuin tää ei olis jo tarpeeks vaikeeta muutenkin :) Saattaapi olla että telkänpönttöä alan havittelemaan...

5. Vs: Kysymyksiä keskikoosta

Telkänpöntöissä olen törmännyt tyyppeihin, joita kannattaa tarkkailla. Vaikka Rollikka on lähes "ikuinen", niin osa niistä on ollut todella kovassa kyytissa niin poliisin kuin lehtitalon kaikilla reissuilla "talon kamerana". Mulla on vanha poliisin 3,5 planarirollei, joka on kunnossa, mutta paljon nähnyt. Mieluiten otan matkaan vanhan kyläkuvaajan 3,5 tessarirollein, joka on XM EVS. Vaikka kameroita saakin korjatuksi, niin huolellisesti ja jatkuvasti käytössä ollut on laitteena isältä-pojalle-kampe.

6. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Jos haluaa kehua (tai haukkua) jotain tiettyä kameramerkkiä, on tietenkin hyvä valita merkkiä josta on omia kokemuksia, eihän hommassa muuten mitään järkeä ole.

Mun Hasselblad 503CX on suoraan ammattikuvaajalta ostettu, joten sillä on oletettavasti otettu runsaasti kuvia. Toimii kuin kello, minkäälaisia ongelmia ei ole ollut yli viiteen vuoteen mitä olen sen omistanut. Ja jos vikoja tulee, vien kameran huoltoon ja korjautan. Voin luottaa siihen että varaosia löytyy ja että se saadaan kuntoon. Ja on niissä Hasselin myyteissäkin perää, ei niin vahvaa tuotemerkkiä luoda pelkästään hyvällä markkinoinnilla ja brandin rakentamisella. Ei ihmiset niin tyhmiä ole. Varsinkaan ammattilaiskuvaajat.

Rolleiflex on, kuten todettu, toinen hyvä keskikoon kamera. Sitäkin voin omien kokemuksien perusteella lämpimästi suositella jos katsoo että kiinteä linssi riittää erilaisiin kuvaustilanteisiin.

7. Vs: Kysymyksiä keskikoosta

Sen takia mitään täältä luettuakaan ei kannata soveltaa, kaikki ihan kuulopuhetta...

8. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

No sen verran mitä osaan sanoa ja on kokemusta, niin Hasselin runko oli mitä mainioin (500C/M), mutta laiska ja rahaton kun olin, niin en raaskinut huollattaa objektiiveja, niin pakkasella ei toimintavarmuus ollut ihan huippuluokkaa, eli ajat eivät enää pitäneet kutiaan. Mutta oli objektiiveillakin ikää useampi vuosikymmen. Huollettuina uskoisin näiden C-sarjalaistenkin toimivan hienosti.

Rolleiflex huollettuna toimii talvisessa -20 asteen pakasessa kuin unelma, kokemusta on :)

9. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Canonikon-kansa on myös vannoutunutta hassurollei-kansaa. Vuosikausia kuvasin rinnan Hasselilla (500 C/M) ja Bronicalla (SQA),
    toinen työnantajan ja toinen omani. Lähes samanlainen objektiiviarsenaali kummassakin. Enemmän tykkäsin käytössä Bronicasta, eikä jäljessäkään eroa ollut. Hinnassa kyllä. Kun oli sitten aika luopua kaikista filmivehkeista, niin oli vaikeaa myydä tuota Zenzaa. Eihän sitä Suomessa kukaan arvosta. Nyt on kuitenkin uudessa kodissa. (Toivottavasti toimii)

Se vanha Bronica (oliko se nyt S2 ?), mihin oli Nikonin optiikka (niissä ei mitään vikaa) oli kylläkin varsinainen lousku. Sitä en suosittele kenellekään.

kapa

10. Vs: Kysymyksiä keskikoosta

Mulla on keskikoossa ollut Zenza Bronica ETRC, Pentax 645n, Zenza Bronica ETRS, Yashica Mat 124 G, Zenza Bronica ETR, Mamiya 645 Super, Mamiya 645 Pro ja Rolleiflex Automat. Näistä mukavin runko on ollut Pentax.

11. Vs: Kysymyksiä keskikoosta

Mulla on kans alkutaipaleen Bronica shotteja joita skannailen. aika hyvä laatu niissä obiskoissa, varsinkin 50mm ja 75 normaali aivan suvereenisiä, mutta sitten 135 ihan pellelasi, 180 2,5 oli niin kallis ettei siihen varaa, nyt on keräilyobjektiivi.