Yllä olevista hyvinkin kokemattomana päätin kysyä "alan foorumilta". Olen pitkään kuvausta harrastanut, en lainkaan mestari hommassani, mutta parin viime vuoden aikana on kertynyt ihan fiksujakin kuvia. Ajattelin, että näillekin saattaisi jollain olla käyttöä(ja voisin saada niistä ehkä muutaman euron) ja hetken mielijohteesta katsoin kuvapankkien/-toimistojen sivuja. Joissakin jopa kannaustetaan "uusia" kuvaajia ottamaan yhteyttä. Omien kuvieni tasosta olen tietoinen - en kuvittele niitä mitenkään mullistaviksi, mutta monesta olen saanut vallan fiksuja. En siis aio tarjota "huonoja" kuvia minnekään. Kertokaa nyt mihin juttuihin ei kannata sotkeentua? Suositteletteko erityisesti jotain toimistoa? Onko jokin toimisto huono jostain syystä kuvaajan kannalta? Missä on ne sudenkuopat? Itse vaan katsoin, että ko. toimistoilla on hyvin eritasoisia nettisivuja ja jotenkin sitä kuvittelee, että se voi kertoa jotain toimistosta yleensä. Mahtaako olla harhaluulo?
Vs: Kuvapankeista/kuvatoimistoista Ei tosiaan kenelläkään mitään sanoa tähän aiheeseen? Kovin olisin tyytyväinen ihmisten mietteistä.
Vs: Kuvapankeista/kuvatoimistoista Mitäpä noista sanomaan, toiset maksaa hyvinkin ja valkkaa kuvaajansa toiset taas ei maksa niinkään hyvin ja osa jakelee kuvia ihan ilmaiseksikin, maksamatta kuvaajalle muuta kun kerrasta muutaman lantin. Kuvien oikeudet menee vähän tapauskohtaisesti, toisissa ne jää kuvaajalle ja toisissa kuvaaja taas ei saa käyttää myymiään kuvia enää koskaan, näin kärjistetysti. Yleensä noissa taitaa olla meininkinä, että jos haluaa saada kuviaan myytyä pitää niitä suoltaa noihin satoja kuussa. Yleensä noita kun haetaan uusimpien tai suosituimpien joukosta ja jos ei ole kummassakaan, ei kauppa käy. Kukaan ei jaksa kahlata vaihtoehtoja kymmentä sivua pidemmälle. Fiksuille kuville ei ole paljon markkinoita vaan kuvien pitää olla löysästi rajattuja arkipäiväisiä isoja kuvia, joissa on mallien ja tekijän sopimukset kunnossa, eikä mitään tuotemerkkejä näy. Tärkein juttu melkeinpä vielä on, että osaa hakusanoittaa kuvat oikein.
Vs: Kuvapankeista/kuvatoimistoista Kiitos kommentista! Eli aika "turhaa" touhua sitten ehkä kuitenkin. Yhdestä tietystä teemasta itsellä paljon (omasta mielestä ) hyviä kuvia, kun noissa kuvatoimistoissa mielestäni ko. aihealueesta mielestäni aika heikkotasoisia otoksia. On kai sellainen aihe, että kuvaajat vähemmän harrastavat. Ehkä pitää miettiä jotain muuta foorumia kuvilleen...
Vs: Kuvapankeista/kuvatoimistoista Aikoinaan oli "stock photos" merkittävä tulonlisä esim sisustus ja editorial kuvien tekijöille. Ei kai tässä enää tarvitse alkaa läpikäymään syitä miksi enää ei näin ole... Muutama fakta: On olennaista mihin käyttöön kuvasi tulee. nollia kuvan hintaan kertyy sen mukaan. Myös toimistolla olisi oltava jonkinlainen kattava seuranta kuviesi käytöstä, ettei ihan itte tartte huomautella laskujen lähettämisestä. Prosentit välityspalkkioissa heittelevät myös. "fifty -fifty" olis ideaali.