Vs: kysely digi vs. film Kyllä ne väittelee, vaikkapa aukea.netissä . Tosin kuvataiteessakin on jo se tietokone, jolla voi digikuvia sitten tehdä. Eiköhän ne siellä omissa piireissään myös materiaaleista keskustele ja varmaan on erilaisia suosikeita eri henkilöillä. Ei vaan ehkä ole ihan samanlaista tarvetta netissä ja muuten niitä hehkutella kuin "meillä" valokuvaajilla... Ehkä se heillä jää vähän lyhyemmäks aikaa se homma. Tajuavat että ne ovat vaan välineitä kuvien tekoon, eivätkä ne välineet tee kuvia. "Valokuvaajilla" se ei tunnu menevän kunnolla kaaliin.
Vs: kysely digi vs. film Kyllähän tuossa oli paljon mitä itsekin harrastan.Nykytilanteessa kuvaan vain palkilla ja tietenkin kaikki alusta asti itse.Sähköä en tarvitse kuin Pentaxin pistemittariin(paristo).Ymmärrän tietenkin myös digikuvaajia,onhan itselläkin todella vähän kuvattu D 90 kamera.
Vs: kysely digi vs. film Eihän niin hyviä kuvia muillakaan kameroilla saa (vaikka oliskin lavastettu). No ei, se oli nääs sanottu jossakin jutussa (kuten mm. http://www.hasselbladusa.com/news/hasselblad-shooter-named-wildlife-photographer-of-the-year-award.aspx)
Vs: kysely digi vs. film Minä käytän molemmista parhaat puolet eli kuvaan hyvin valottavilla ja tarkentavilla kameroilla filmille. Voin keskittyä pelkästään sisältöön ja kuvalliseen ilmaisuun. T Jukka
Vs: kysely digi vs. film Tää on kyllä, sen kattilajutun kanssa, niitä klassisia latteuksia, joita näkee netissä vähän joka asiaan. Keksisivät edes jotain uutta, kehitystä niinku ;-)
Vs: kysely digi vs. film Ihmeellistä tuo filmi : Jos filmille saa hyppäävän suden pysäytetyksi noilla arvoilla, niin kyllä on hyvä tallennemateriaali. Uskookohan kuvaaja itsekään tohon metadataan Muutenkaan ei tuli ensimmäisenä ottaa kassissa Hasseli ja normaali kun lähtee susijahtiin...
Vs: kysely digi vs. film Muistelen jostain lukeneeni että susi pysähtyi tuossa kuvassa salamoilla, ja siltähän tuo näyttääkin. Tausta on sitten valotettu tuon suljinajan voimalla. Niin ja kysymykseen vastaus mun kohdalla on että kuvaan enimmäkseen digillä ja juhlallisissa valokuvaustilanteissa keskikoon filmillä. Digi on jäänyt enemmän käyttöön siksi että se on mulle helpompaa. Kun ei pimiötä ole filmikuvat joutuu skannaan (tylsää ja hidasta) ja aina pitää saada rulla täyteen ennekun voi kehittää. Ja kehityksen odottelu kestää mun elämäntilanteessa päiviä tai viikkoja. Filmin etu mulle on se että oikeesti hienoja kameroita saa halvalla, ainakin digiin verrattuna. Myös kuvat on laakista valmiita kun filmi-insinööri on jo suunnitellut miltä ne näyttää. Itse pitää vaan valita filmi tilanteen mukaan. Itselleni en näe mitään etua kuvata kinofilmillä kun digillä saan samanlaisia kuvia helpommin. Kuvien samanlaisuus liittyy enemmän kameran kokoon ja käyttönopeuteen kun tallennustapaan.
Vs: kysely digi vs. film Mikä arvoissa vialla? Itse olisin kyllä käyttänyt reilusti pidempää aikaa, jos olisi jotain toimintaa ollut aidalle luvassa...
Vs: kysely digi vs. film Kuka oikeasti kaipaa filmiä: http://sulanto.blogspot.com/2010/01/kuk ... ilmia.html"]http://sulanto.blogspot.com/2010/01/kuka-oikeasti-kaipaa-filmia.html. Mitä sanoo kameralaukkulaiset?
Vs: kysely digi vs. film En kaipaa filmiä, mutta en myöskään kehu digiä. P*ka media joka opettaa/pakottaa tusinakuvamiseen, ja vain siksi ettei valopään toisto ole kunnossa.
Vs: kysely digi vs. film Mun mielestä molemmat on hienoja formaatteja. Joskus miellyttää digin jälki, joskus filmin. Joskus on kiva nähdä heti pikkukuva kuvasta, joskus on kiva nähdä vasta päivän päästä. Molemmilla tavoilla saa hyviä ja huonoja kuvia. Enimmäkseen huonoja. T Jukka
Vs: kysely digi vs. film Hyvä kysymys. En osaa kertoa vastausta. Suora lainaus kyseisestä blogista: "Kuka ihan tosissaan haluaa enään [sic!] tällä tällä vuosituhannella kuvata filmille ja mitä hyötyä siitä olisi?" Vastaan kysymykseen. Minä haluan ihan tosissani kuvata filmille tällä vuosituhannella. Ei filmille kuvaamisesta minulle mitään hyötyä varmaan ole, mutta pitäisikö ollakaan. Ja jos pitäisi, minkälaista?
Vs: kysely digi vs. film laitoin kyseiseen blogiin kommentin että tietääkseni mitkään digiräpsyt eivät ole vielä arvostettu mihinkään esim huutokaupoissa. perinteinen MV kuva on se joka jyllää siellä.
Vs: kysely digi vs. film Niinpä. Harvemmin noissa huutokaupoissa on myytävillä sellaista tavaraa, jota saa suoraan taiteilijaltakin. Taitavat olla enemmänkin ennen digiräpsykautta olleitten räpsijöiden tuotteita. kapa kapa
Vs: kysely digi vs. film Minä. http://jarisalonenphotography.blogspot.com/2010/01/vuosi-2010-on-filmikuvauksen-vuosi.html
Vs: kysely digi vs. film Kuvaan vain ja ainoastaan filmille. Kuvaan myös täysin manuaalisesti (tai no onhan tossa K2:ssa Automatic asetus (Av), mutta ei sitä tule käytettyä). Rahallinen puoli näyttelee myös jännää osaa tässä. Kuvaan filmille, koska se on mielenkiintoista ja pidän siitä jäljestä. Dia on selkeästi erillainen kuin digin tuottama kuva. Mielenkiinto syntyy puhtaasti siitä, että kyseessä on kemiallinen prosessi (mitä hullua - haen yliopistoon fysiikkaa lukemaan ja tietenkin tunnen jo lukiopohjalta valosähköisen ilmiön, jonka sovellutus digikenno on! Einstein sai valosähköisen ilmiön selittämisestä fysiikan Nobelin vuonna 1921 - näin tässä sivu juonteena). Onhan se myös aivan omanlaisensa fiilis (tätä dissataan joidenkin taholta). Tämä fiilis liittyy ehkä sitten jälkeen ja siihen miten diojen kanssa sitten jälkikäteen räpeltää. Jälki on kuitenkin fiilistä olennaisempi tässä. Sitten on mustavalkokuvaus, joka on mielestäni ominta vain filmille. Kaikkein eniten tässä on jälki osuus, mutta myös se, että miten jälki syntyy verrattaessa diaankin vaikkapa puhumattakaan digistä. MV:ssä kuvaa voi muokata kikkailuilla ja kaikella pimiössä. Taiteellinen hauskuus ja vaupaus pääsevät omaan luokkaansa. Vapaus voi olla myös rajallista jos vertaa photari työskentelyyn. Vai onkohan se vain erillaista vapautta ... Pimiötyöskentely on myös hauskaa! Rahallinen puoli on hassu minun kohdallani. Sain allekirjoituksen laitteiston eli kaksi kameraa ja kolme opitiikkaa erittäin mukavaan hintaan. Tamron oli yhtälön arvokkain. Mutta siis päädyin filmiin jäljen ja muun lisäksi myös aloitus hinnan vuoksi. Digipuolella olisi pitäny maksaa jossain määrin vastaavasta (toki modernista, mutta nyt oli kyse kuvaamisesta ja manuaalisuus riittää minulle) käytettynä ainakin triplaten. Tämä tässä ei kuitenkaan ole se hauskuus vaan se, että maksan aikalailla filmistä ja niiden kehittämisestä. Koen kuitenkin sen olevan sen arvoista vaikka aikanaan saatan saavutta digijärkkärin hinnan. Filmin hinnakkuuden ja sen sellaisen kautta myös pohdin enemmän mitä kuvaan ja miksi. En todellakaan voi räpsiä ja vastustan ajatusta siitä, että valokuvaajan pitää kuvata niin paljon kuin voi. Nytkin on turhia otoksia, mutta vastahan opettelen. Näin kuitenkin ajattelen saavuttavani tasokkaampi kuvia kovemmalla prosentilla per kuva kuin digillä. Opettelusta tulee vielä semmoinen mieleen, että olen oppinut milestäni erittäin nopeasti kuvaamaan. Syy on taas rahallinen. Se vain kirpaisee kun jokin kuva ei onnistunutkaan. Voi olla, että alivalottuu vaikkapa (useinmiten tämä). On pakko siis oppia ja sitä oppii sillä ensi kerralla pitää muistaa mokansa. Digillä olisi tullut sitten räiskittyä uudestaan ja uudestaan kuvaus kerrasta toiseen. Näin itse koen. Digiä en vastusta ja digin helppouden ja eräänlaisen halpuuden vuoksi pohdin digilaitteiston hommaamista tähän rinnalla parinvuoden päästä. Nyt on kiva kehittyä kuvaajana tällätavalla. Pohdin myös laakaafilmille kuvaamista! Se vasta jotakin olisi toden totta! Keskikokokin taas olisi omalla tavallaan omiaan. Ehkä hommaan ne kaikki... Laaka nyt ainakin on varma. Se niin sopisi minulle. Kunhan rahaa vaan kerään tarpeeksi... Olen aloittanut valokuvauksen omilla vehkeillä niinkin lähimenneisyydessä kuin 2009.
Vs: kysely digi vs. film Mä ole kiikuttunut, ei kun liikuttunut (typo). Jospas kaivais ens ehtoona rullan wilmiä esille ja alkais haihattelemaan sen kanssa. Nostalgiasyistä. Eikun: On se wilmi kiva, ihan totta, on se. Ja liiterin skannerit vielä siihen samaan pläjään, niin onneahan se olisi ? Siinä on niin käsittämätön dynamiikkakin .. ja ne rakeet ... (orkun paikka). Wilmi = Elävä Wainaja. - Erska