Suunnitelmissa on parin viikon loma jossain päin Kroatian rannikkoa syyskesästä. Ei viitsisi kovin turistirysään mennä, ja kuitenkin on sellainen matkakohde hakusessa, jossa voisi pienen lapsen kanssa järkevästi majailla. Tietääkö joku mistä löytää hyviä majoituksia (mahd. 2h+k), valokuvauksellisia objekteja, ruokaa&viiniä, antiikkia (l. kuolleita kiviä), elävää kansankulttuuria (ei "folkloristista" kansantanssia, paikallisten suosiman kapakan osoite riittää) ja biitsiä (Frau Larssonille). Kiittäen, Lars
Vs: Kroatiaan - onko vinkkiä? Tämä ei ole nyt oikeastaan vastaus kysymykseen, mutta kannattaa ehdottomasti mennä käymään Plitvicen kansallispuistossa jos vaan on mahdollista. Plitvice – Wikipedia Helposti yksi siisteimmistä paikoista mitä olen koskaan nähnyt. Olin siellä muutama vuosi sitten toukokuun paikkeilla, eikä siellä ollut ketään muita, sai ihan rauhassa samoilla. EDIT: väkimäärät saattaa vaihdella paljonkin eri vuodenaikoina, joten kannattaa jostain tarkkailla tilannetta. Samoin vesimäärät vaihtelevat, keskikesällä putoukset eivät ole välttämättä yhtä upeita kuin keväällä.
Vs: Kroatiaan - onko vinkkiä? Suosittelen lämpimästi Hvarin saarta. Kuuklettamalla löytyy helposti lisää heikäläisiltä sivuilta, varauksetkin onnistuu. Kokeile vaikka www.hvarinfo.com Oltiin kesällä Jelsassa, josta sitten tehtiin ympäristöön bussi- ja kävelyretkiäkin. Stari Gradin vanha kaupunki oli huikea. Menen toistekin. Mainiota porukkaa nuo Kroaatit. Osaavat sivistyskieliä eikä koppavuudesta tietoakaan. Muista ostaa uimatossut: hiekkarantoja ei ole (pikkukiviä vaan). Mutta eipä kulje hiekkakaan vaatteiden mukana.
Vs: Kroatiaan - onko vinkkiä? Kiitokset vastauksista. Ja lisätietoa saa antaa. Valtteri: tuo kansallispuisto on vähän syrjässä tällä hetkellä kaavaillulta reitiltä, mutta suunnitelmilla on tapana muuttua. Näyttää ainakin aika hyvältä mitä nyt netistä kuvia olen etsinyt. Jojje: Hvar ei näytä lainkaan pahalta. Eivät kyllä näytä monet muutkaan kohteet tuolla rannikolla. Oliko teillä Jelsassa millainen majoitus, mitä maksoi suunnilleen jne? Jos osaat hotellia suositella niin otamma kiitollisena vastaan. Ilmeisesti siellä ei tarvinnut autoa vuokrata, vaan ilmankin pääsi paikasta toiseen. Se olisi kyllä bonusta. Mikä siellä on muuten hintataso yleensä? Mitä maksaa ateria, bisse, bussikyyti...?
Vs: Kroatiaan - onko vinkkiä? Jos kuvaat filmille niin käväise Zagrebissa Efken tehtaan "myymälässä". Itse en ole käynyt mutta kroatialainen "asiamies".
Vs: Kroatiaan - onko vinkkiä? On Kroatiassa hiekkarantoja - ainakin Istrian niemimaalla. Ihan kiva paikka, ja paljon kaikkea sitä, mitä luettelet. Saksalaisia saattaa kyllä olla herkästi oirehtivalle liiaksi. Paikka on kuvauksellinen mutta jos maisemat ja kylät alkavat kyllästyttää, nakurannoille voi mennä kuvaaman telellä Fräulein Mülleriä.
Vs: Kroatiaan - onko vinkkiä? pinhole: älä huoli, saksalaisiin olen jo turtunut, tai siedätetty. Frau Larsson on samaa lajia. Voin kuvata sitä niin lomalla kuin kotioloissakin vaikka 50mm primellä ja laajapäässäkin löytyy. Oliko lisää vinkkejä vaikka juuri sieltä Istrian puolelta? [hymiötä tähän niin maan vietävästi]
Vs: Kroatiaan - onko vinkkiä? Olen ollut jo poikasena Saksassa kesätöissä ja saksalaisissa firmoissa ja nautin siellä käymisestä ja ihmisistä. Viittasin vain siihen moninkertaiseen observaatiooni, että ulkomailla heiltä joskus unohtuu se kaunis huomaavaisuus, jota kotonaan noudatetaan. Se siitä. Teimme kierroksen Umag (upea), Prec (upea), Rovinj (komea), Pula (iso, upea, mielenkiintoinen, hyvät palvelut...), Labin-Rabac ja mietimme lauttaretkeä Brestovasta Cresin saarelle (jossa ei tiettävästi ole oikein mitään). Sisämaassa Pazinin ympäsillä voi vuorilla haikkailla ja maisemat ovat moitteettomia. Pikkuteitä kannattaa ajella, vastaan tulee upeita kyliä ja maisemia. Roomalaisten kädenjälki näkyy kaikkialla. Tiet ovat hyviä ja liikenne oli ihan järkevää. Tyyli on leppoisaa, kieliä puhutaan ja hintataso on suotuisa. Italian taito auttaisi paljon. Pääosin ruoka on hyvää, paikoin fantastista. Yleisesti ottaen kylät ja kaupungit ovat kaikki tavalla tai toisella kokemisen arvoisia. Vuokrasimma auton Hertziltä (oli jopa halvin ihmeellistä kyllä) Triestestä. Lento oli Milanoon, mutta sieltä vuokrattavia autoja ei olisi saanut viedä Kroatiaan. Niinpä ensin junalla Milano-Trieste. Rajamuodollisuudet olivat jokseenkin Suomi-Ruotsi tyyliä. Minä pidin Istrialla tietystä pienimuotoisuudesta, joka teki sen helpoksi paikaksi. Ohjelmassa on seuraavaksi ne hieman vaativammat eteläisemmät rannikot.
Vs: Kroatiaan - onko vinkkiä? Unohtui tuosta, että Berlitzillä ja EuroCart-kartalla pärjäsi oikein hyvin, mutta ei kai navigaattorikaan hullumpi juttu olisi.
Vs: Kroatiaan - onko vinkkiä? pinhole: Kiitokset, jatkan surffausta ja katsastan nuo mainitut. Ja yleensä eri kansallisuuksien käytöstavoista: se tahdikkuus mikä täällä Saksassa vallitsee on kaukana kun kaksi tai kolme sakemannituristia kohtaa turistikohteessa. Vaikka niitä olenkin vältellyt niin on sekin nähty. Turismi on häijy mielentila. Tiedän mistä puhut. Kumma juttu että järkytyn joka kerta Suomessa käydessäni. Suomalainen on jotenkin aina turisti kun on baariin asti päässyt. Mutta se siitä. Ilmeisesti kannattaa harkita pientä kiertoajelua, mikäli aikaa riittää. Alkaa näyttää lupaavalta.