Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kymmeniä vuosia...

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 1 Helmikuu 2011.

    ... ovat kollegat esittäneet "varmoja" tietoja ja ajatuksia siitä kuinka M-Leica kuolee ja optiikat siinä sivussa. Nyt M-sarja voi hyvin, laajenee ja optiikat sen kun paranevat. Samaan aikaan sovitteilla niitä voi käyttää jatkuvasti laajentuvassa u4/3 ja APS-C -kennoisten EVIL-malleissa. Joista uusin vaihtoehto on lähitulevaisuudessa esiteltävä Ricohin moduuli. Kts:

    Ricoh developing M-mount module for GXR system

    Canonlandiassa ei asia paljon huomiota saa, mutta onkohan toista näin pientä, koko valtion kokoista markkina-aluetta, jossa on määräävän markkinaosuuden ylittävät luvut yhdellä kameramerkillä ?
     
  1. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Kymmeniä vuosia...

    Ei ole olemassa sellaista asiaa kuin "määräävä markkinaosuus". Canonilla ei ole myöskään määräävää markkina-asemaa, vaikka sellainen käsite on olemassa. Eikä sille ole mitään "lukuja" hyvin kilpailluiden tavaroiden markkinoilla. On kiva, että jokaiseen markkinaseurantaviestiin pitää kytkeä ripaus katkeruutta.
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kymmeniä vuosia...

    ...puhumattakaan turhasta piikittelystä, jota toki aina pitää suosia.
     
  3. Vs: Kymmeniä vuosia...

    Kukaan ei tosiaan estä hommaamasta noita Ricoh- värkkejä, ne kuitenkin edustavat sitä jännää nouse_ojasta_kaadu_turvallesi_ja_maadu_nopeasti -luokkaa. Vai onko joku tällä saisilla uskaltanut kastaa sormensa? Täällä on myös uusia jäseniä, heillä ei ehkä vielä ole tietoa alan tilanteesta ja ostointo saattaisi olla jopa aitoa? En silti sano että fiksua.

    No, kolmen vuoden päästä saadaan katsoa asiaa puhtaan liinan päältä, ja nekin joilla oli Ricoh, saattavat jo nauraa vapautuneesti...
     
  4. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
  5. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Kymmeniä vuosia...

    Nyt minä taas tiputin kärryt. Elikkä mistä on kysymys? Jos Kuikero ei hyväksy noita uusia kameroita vaan haikailee mennyttä ja Tapiola kaksituhatta jne... haaveilee tulevasta elikkä on eteen päin katsova ihminen varmasti ihan oikea fiksu, niin mistä on kyse hei haloo. Miten tämä liittyy tuohon viihde artikkeli linkkiin kieli natsit?

    kapa
     
  6. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Kymmeniä vuosia...

    No lue koko ketju uudestaan alusta asti niin ehkä asia aukeaa. Vinkki: ei liity kuikeron eikä Tapiolan kommentteihin mitenkään.
     
  7. Vs: Kymmeniä vuosia...

    Asiaan mitenkään liittymättä; olen jo pitkään ihmetellyt tätä yleistä oletusta siitä että tulevaa ja nykyistä tilannetta "eteenpäin katsova" on automaattisesti se fiksu ja se joka sanoo ettei sillä nykyisellä ja etenkään tulevalla kuninkaalla ole vaatteita, on se urpo.

    Vähänkään vanhempi ihminen joka on maailmaa nähnyt, tietää ettei se oikeasti ole läheskään aina näin, vaan moni asia on oikeasti huonommin nyt kuin mitä se oli aiemmin.

    Todellisuudessa monesti se nykyistä parhaana pitävä on vain yksinkertaisesti tietämätön menneestä ja oletusarvoisesti nykyistä sekä tulevaisuutta parhaana pitävä vain vihjeetön siitä mitä on tapahtunut tai tapahtumassa.

    Nämä siis kommentteina tuohon Kasimirin sanavalintaan, ei itse asiaan.
     
  8. Vs: Kymmeniä vuosia...

    Kiitos aiheellisesta termin korjauksesta. Hyvätahtoisesta huomiostasi huolimatta ei tekstiin sisälly minkäänlaista katkeruutta. Olen työskennellyt 15 vuotta Canon-kameroiden parissa ja tiedän ihan hyvin että he tekevät hienoja laitteita samoin kuin Leica, Nikon, Pentax, Sony ym. Mutta siitähän alkuperäisessä tekstissä ei ollutkaan kyse.

    PS.
    "(....) Määräävän markkina-aseman voi saavuttaa jo 20 % markkinaosuudella, riippuen kilpailijoiden määrästä ja heidän markkinaosuuksistaan. (....)"

    Enkä piruuttanikaan kirjoittanut lähdettä ;)
     
  9. helu

    helu Active Member

    694
    34
    28
    Vs: Kymmeniä vuosia...

    Jos saa keskustella myös itse asiasta eli Ricohista (edelliset ovat minusta turhanpäiväistä jorinaa..:)) niin mielenkiintoinen kapistus, siinä vissiin on kenno tuossa moduulissa. Siis voisi teknisesti olla mahdollista myös kinokoon kenno. Kaikkia ne keksii, onkohan jollakin tuollaisesta kamerasta kokemusta?
     
  10. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Kymmeniä vuosia...

    Enhän minä menneeseen osaa katsoa, kun olen elättänyt itseni valokuvaamalla vain vajaat neljäkymmentä vuotta.
    Pointini olikn läinnä se, että ei kaikki uusi ja innovatiivinen ole huonoa ja tuomittua kuolemaan, tosin niinkin voi käydä. Oli lähinnä heitto niille, joiden mielestä kaikki tämänpäiväinen ja varsinkin tuleva on aina huononnusta.
    Mikäli oikein muistan dementiani keskellä, niin hyviähän ne  70-luvun kamerat olivat, vaikkakin kuvaan mieluummin näillä uusilla digivehkeillä. Ja vielä, että en minä automaattisesti pidä eteenpäin katsovia fiksuina, enkä menneisyyttä kaipaavia tyhminä.

    kapa
     
  11. Vs: Kymmeniä vuosia...

    Mitäs siinä ihmettelet, osta Rikoch, tulevaisuuden menestyjä!
    Minä ostan mielummin jonkun toimivan ja tulevaisuudessakin kaupan olevan systeemin...minusta kaikki huono ei vältämättä ole innovatiivista tai tulevaisuutta, vaikka totta on että moni huononnus on se mitä juuri haluttiin, ja muuttuu vallitsevaksi tilanteeksi. Mutta kaikki huonokaan ei menesty.
     
  12. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Kymmeniä vuosia...

    Miksi?

    kapa
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  14. Vs: Kymmeniä vuosia...

    Miten ihan kohtuullinen keskustelu on näin vaikeaa ?

    Olen myynyt ensimmäiset Leicat vuonna 1971 ja siitä asti olen kuullut milloin usein, milloin harvoin siitä, kuinka vanhat saksalaiset hukkuvat milloin minkäkin uuden tekniikan jalkoihin. Maailmanlopun ennustajia on riittänyt. Yhteistä heille on ollut se, ettei monikaan lausunnonantajista ollut koskaan omistanut tai edes kuvannut Leicalla. Ei sen enempää mittaetsin- kuin peilikamerallakaan.

    Olen vilpittömästi iloinen että hieno merkki hengittää ja on vielä kuvassa mukana. Yksi niistä äärimmäisen harvoista, joka osaa ja haluaa riskeistä huolimatta kehittää uusia, huippuluokan objektiiveja.

    "On tiedettävä mistä tulee, jotta voisi ratkaista mihin on menossa."
     
  15. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kymmeniä vuosia...

    Pitää hyväksyä, että 99% nettikeskustelusta on mutua. Digitaalisuuden eduista puhutaan suureen ääreen, vakkei ole ruutuakaan fimiä valotettu. Ja kännykameroita haukutaan, vaikkei ole semmoista edes kokeiltu. No, eipä minullakaa ole Leicaa ollut ;-)
     
  16. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kymmeniä vuosia...

    On ihan jännää, että Leican tuntevat ihmiset, jotka eivät valokuvauksesta tiedä mitään muuta.
    Meidän lähellä kuvasin erästä perhettä tuollaista pientä asiakaslehteä varten, samalla juteltiin niitä näitä.
    Mies opettaa ammattikoulussa metallialalla, yhtäkkiä sanoi, että aikoo joskus ostaa Leican.
    Kysyin, että mistä hän sen tiesi ja miksi aikoi sellaisen hankkia.
    Sanoi,että on käynyt tehtaalla jollain koulutusmatkalla tutustumassa ja samalla perehtynyt Leicaan.
    Siellä oli eläköityvää työntekijää, jotka pitävät optiikoita tehdessään kiinni vanhoista laatustandardeista esim. lasin laadun suhteen, ovat koonneet noita vuosikymmeniä. Siksi Leican palvelut ovat hitaahkoja, koskenee myös huoltoa.
    Itse mies aikoi hankkia Leican ympäristösyistä. Hän kun haluaa tuotteita, jotka kestävät ja joita voi ja kannattaa vielä huollattaa. On myös 4 lapselleen opettanut ekologista ajattelua, joka asiassa.
    Että silleen.
    T Jukka
     
  17. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kymmeniä vuosia...

    Varmasti ainakin filmi gr omistajat, onhan tuo mainio kamera kestänyt ja tuottanut paljon hyviä kuvia.
    TJukka
     
  18. Vs: Kymmeniä vuosia...

    Niin, parasta on, että nämä Suomi24-miehet ovat yleensä parikymppisiä kloppeja, jotka ovat ostaneet ensimmäisen kameransa, entry-tason digijärkkärinsä 1-2 vuotta sitten. Tuon mutu-huutelun pohjimmaisena tarkoituksena on todistaa itselleen, kuinka hyvän diilin itse teki, kun osti juuri ko merkin kameran. Odottelevat siinä sitten myötäileviä kommentteja, virtuaaliselkääntaputuksia eli poittina ei olikaan esim Leica, vaan oman oston erinomaisuus.
     
  19. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 373
    6 204
    113
    Vs: Kymmeniä vuosia...

    Olen mä filmiäkin kymmeniä tuhansia ruutuja valottanut ja pidän digiä kuitenkin parempana (itselleni).