Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kylmä kenkä viisteellä?

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana Nelari, 1 Syyskuu 2026.

1. Nelari

Nelari Member

127
    16
    18
    Minulla on muutamia omatekoisia kameroita, joihin olen tehnyt salamakengät puusta. Ne ovat kuitenkin nolon näköisiä ja kömpelöitä, ja ostinkin sitten SmallRigin kylmän kengän:SmallRig 1241 Cold Shoe | Foto Monza

Mutta petyin: tässä kylmässä kengässä ei ole takapäässä viistettä, joka sallisi salamien jalkapohjien pikku joustinpiikkien mennä nätisti kenkään. Tietäisikö kukaan kilpailevaa kylmää kenkää, jossa olisi tämä tuikitärkeä viiste? Kiitos kaikista vihjeistä!

2. jaska26

jaska26 Active Member

539
    198
    43
    En nyt äkkiseltään muista nähneeni juuri sellaista kuin olet etsimässä. Edesmenneestä FotoNordicista olen hankkinut joskus muutaman sellaisen, joissa on reunasta kiristettävä kiinnitys ja salaman nastalle ura koko leveydeltä, eli niihin voi työtää jalan kenkään kummasta suunnasta tahansa.
    Tarkoitan siis pelkkää kenkää, joka on saman tyyppinen kuin on nähtävissä tässä Kameraliikeen myymän pidikkeen päällä
    Godox Speedlite D Holder -salamapidike - Kameraliike.fi

FotoNordicia ei enää ole. Mahtaneeko olla saatavissa Suomessa jostakin muualta?
    Yksi keino on tietysti ottaa viila käteen ja tedä se viiste siihen itse.

Viimeksi muokattu: 1 Syyskuu 2026
  3. RB

RB Well-Known Member

9 750
    1 482
    113
  4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

24 368
    4 194
    113
    Tuo värkki lienee tarkoitettu mikrofonien yms. lisävarusteiden kiinnittämiseen rigiin, ei niinkään salamalaitteille. Kaupoissa on monenlaisia salamalaitteillekin tarkoitettuja kenkiä, joissa on huomioitu kontaktinastatkin. Hakusanaksi vaikka tuo "flash holder" tms.

Screenshot 2026-09-02 at 6.26.15.png

5. RB

RB Well-Known Member

9 750
    1 482
    113
    Jotkut pikkusalamat eivät toimi jos kengässä olevat nastat menee oikosulkuun.

6. Nelari

Nelari Member

127
    16
    18
    Joo, näin olen tehnytkin. Mutta tulos ei miellytä silmää.

7. Nelari

Nelari Member

127
    16
    18
    "Flash holder" tms. hakemalla saan kyllä näkyviin taskulamppujen pidikkeitä tai sitten sellaisia salamavalon pidikkeitä, jotka on tarkoitettu kuvaustilanteisiin, joissa käytetään yhtä tai useampaa ulkoista salamaa vaikkapa jalustalla. Mutta kun minä haluaisin sellaisen kengän, joka on kiinni kamerassa.

8. saloma-3

saloma-3 Well-Known Member

2 251
    834
    113
    Joku muistaakseni suositteli purkamaan jonkin rikkinäisen kameranraadon päältä varaosan. En sit tiedä onko niissä viistettä vai ei.

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

24 368
    4 194
    113
    Samanlainen ruuvikiinnityshän tuossa esimerkkikuvassani on kuin ostamassasi.

10. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

24 368
    4 194
    113
    Muuten, jalustakierteellisten värkkien kiinnittämiseen puuhun on olemassa käteviä ruuveja. Eri asia sitten, mistä niitä saa ostettua laatikollista pienempiä määriä.

Screenshot 2026-09-02 at 10.50.36.png

11. Est

Est Well-Known Member

19 757
    2 564
    113
    Tuollaisia joskus ostin mutta olivat hieman liian snadeja salamalle vaikka niitä varten noita, aikoinaan, hankin.
    Ehkä niitä on erikokoisia? Vaikkei paljon maksa pitää katsoa tarkasti mitä ostaa... (itsellä oli nippu kauan turhanpanttina).
    Mutta esim. ZOOM M kolmoselle ja joillekin muille lisäosille kyllä toimii ihan ok (kapeampi uroskenkä, kuvassa).

12. Nelari

Nelari Member

127
    16
    18
    Hei. Kiitos mielenkiinnosta ja kaikista ehdotuksista, mutta haluan muistuttaa, miltä mainitsemani kylmä kenkä SmallRig Cold Shoe 1241 näyttää.

Se ei ole mikään 5-10cm korkea, moniosainen häkkyrä.

13. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 455
    448
    83
    Est varmaan tarkoittaakin tuota palaa välinevirityksessä.
    PSX_20260902_163847.jpg

14. Nelari

Nelari Member

127
    16
    18
    Liitän kuvan parista puisesta yritelmästäni, jotta tulisi selväksi, miten pienistä osasista on kysymys.
    upload_2026-9-2_17-35-50.jpeg

Liitetyt tiedostot:

15. Est

Est Well-Known Member

19 757
    2 564
    113
    Niin tietenkin.
    Meinasin laittaa nuolen osoittamaan tuota kohtaa mutta otaksuin (väärin) kaikkien ymmärtävän -
    lainaukseni vuoksikin (jonka skrivas SakkeM)- mitä tarkoitin.
    Kiitos että yritit jelpata, puusta veistelijääkin, ymmärtämään - edes jotain...

Viimeksi muokattu: 3 Syyskuu 2026
  16. Est

Est Well-Known Member

19 757
    2 564
    113
    Totta saatanassa kaikki tietää mikä on galsa blääkkä.
    Yritä itse, puun veistelijä, oppia tulkitsemaan viestejä ja ehkä jopa arvostamaan muiden vaivannäköä, vastatessaan kysymyksiisi.

Hyvää jatkoa, kylmäkenkien veistelijälle...

Näin henkinen taso laskee - vuosi vuodelta - "netissä"... ;)

17. jaska26

jaska26 Active Member

539
    198
    43
    Niinhän se on, ja minäkin alkuperäisessä vietissäni jo kirjoitin että: "Tarkoitan siis pelkkää kenkää, joka on saman tyyppinen kuin on nähtävissä tässä Kameraliikeen myymän pidikkeen päällä"
    Mittasin, että ne, joita minulla on, ovat noin 3 mm korkeampia kuin sellainen nimettömän tuotemerkin kenkä, jossa ei ole kiristystä, ja leveyttä tietysti sen kiristysoan verran. Pahoittelen, että en jaksanut ottaa kuvaa noista minulla olevista. Muttaa saatiinpahan taas aikaan keskustelua...

18. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

24 368
    4 194
    113
    No, aiheeseen palatakseni... Jos kaupallisista malleista (joita tosin on kymmeniä) ei löydy just mieleistä, jää se itse tekemisen mahdollisuus. Puu ei ehkä ole noin pienen ja kuitenkin vääntöä kestämään joutuvan vekottimen paras materiaali. 3D tulostus on hyvä vaihtoehto, jos nykyajan tietotekniikka ei tuota ylivoimaisia vaikeuksia. Useimpien isojen paikkakuntien kirjastoista löytyy tulostimia, ja monissa on henkilökuntaa opastamassa niitten käytössä. Tuommoinen pikku palikka lienee aika nopeasti valmis. - Eikä ole ns. hinnan kiroissa, esim. Oodissa materiaalimaksu on 1,5 € varaukselta.

Ongelma tosin saattaa olla, että mikäli valmista mallia ei löydy, joutuu perehtymään mallinnusohjelman käyttöön.

19. Nelari

Nelari Member

127
    16
    18
    "Kymmeniä"? Minä olen löytänyt toistaiseksi vain yhden, eli SmallRigin.

Juu, olen etsinyt tätäkin, mutta en ole löytänyt (salamakengän suojalevyjä kyllä löytyy). 3D-mallinnusta en osaa.

Ai niin. Joudun taas kysymään... Tavallisessa salamakengässähän on aika ohuet metallilätkät estämässä salaman putoamista. Kestääkö siinä paikassa 3D-muovi vääntöä? Puisessa mallissani tämä on selkeä huolen aihe.