Vs: Kyllä tärähtää Suomen kielen lokalisointi? Kiitettävä "kiitoksen ansaitseva, erittäin hyvä, mainio, oivallinen, erinomainen." Minä voisin ilmaista oman näkemykseni näin: Kamera tärähtää ihan kiitettävän vähän sulkimen aiheuttaman tärähdyksen vuoksi.
Vs: Kyllä tärähtää ..sanoi Richter... Vitsi, vitsi, no ei kuiteskaan. Jos nyt ruvetaan halkomaan viivoja testikuvassa niin "terävää" kuvaa ei ole olemassakaan kun kamera aina tärähtää enemmän tai vähemmän jos siinä sattuu jokin mekaaninen tapahtuma juuri ennen kuvan ottamista tai ottamisen aikana. Ja toisaalta mikään käytössä oleva sensori ei rekisteröi yksittäisten fotonien äärettömän ohueen sensoriin äärettömän lyhyen ajan kuluessa muodostamaa kuvaa joten pelkkää suttua tulee kuvaan kuitenkin. Ja noilla klassisilla syvyysterävyystaulukoillakinhan voi sytyttää saunan kiukaan alle tulen koska epäterävyysympyrä riippuu sensorin pikselikoosta elikkäs mitä enemmän pikseleitä sitä lyhyempi havaittu syvyysterävyys 100 % koossa. Mutta on ihan eri asia näyttääkö 30x40 cm kokoon vedostettu kuva terävältä vai ei.
Vs: Kyllä tärähtää Sulkimen aiheuttamasta tärähdyksestä kärsi mm. Olympus Pen -sarja kunnes kittiobjektiivista lanseerattiin sisäisellä tarkennuksella oleva versio (huteralla jalustalla kärsinee objektiivista riippumatta). Näissä se tärähdys näkyi etupäässä noin 1/100s - 1/200s välisillä valotusajoilla. Tarkemmin aiheesta: Olympus E-P1 Review - Blur Anomaly Syynä ennen kuvanottoa kennon eteen sulkeutuvan sulkimen aiheuttama tärähdys, joka ei ehdi vaimentua tarpeeksi nopeasti. Pidemmillä valotuksilla sen merkitys jää pieneksi (ehtii vaimeta), lyhyemmillä taas sen vaikutus ei pääse näkymään. Mutta tuolla hyvin normaalilla nopeusalueella se näkyy (näkyi).
Vs: Kyllä tärähtää Niin, että työkaverilla "taisi". Kysyin onko sinulla ihan omia kokemuksia, ei taida olla... "taisi"... pitkällä valotusajalla (>10 s) sulkimen aiheuttamat värinät ehtivät (ihan omien kokemuksieni perusteella) vaimentua jo paljon ennen kuin kuva ehtii valottua niin paljon että värinöillä olisi näkyvää vaikutusta. "taisi olla ns. taiteellisempi kuva, jossa haluttiin joku liike yhteen valotukseen"... no mitä vaikutusta sulkimen värähdyksillä on kuvauskohteen haluttuun liike-epäterävyyteen?!
Vs: Kyllä tärähtää Mutta sulkimen aiheuttamalla värinällä ei ole osoitettu olevan vaikutusta optisen terävyysalueen syvyyteen.
Vs: Kyllä tärähtää Minä en halua muunnella digikuva81:n sanomisia, mutta kokeilkaa: vaihtakaa "kiitettävästi" -> "liikaa". Uskottavaa argumentointia?
Vs: Kyllä tärähtää Ei tietenkään, selittelin vain että käsite "terävyys" on yleensäkin ottaen epäterävä ja suhteessa pikselikokoon/katselukokoon kun kerran ketjun aloittaja tuon pikselikoon vaikutuksen tärähdyksenkin havainnointiin otti puheeksi.
Vs: Kyllä tärähtää Jo filmiaikana kun kuvasin lähikuvia (Nikkormat FTn ja Nikon FE) ja kun laukaisuääni muistutti että olin unohtanut peilin nostamisen, niin seuraavat valotukset tein (yleensä) peili nostettuna. Tuloksia tarkastellessani peili nostettuna kuvatut olivat yleensä terävämpiä. Digiajalta vastaavaa dataa minulla ei ole. Onko muilla?
Vs: Kyllä tärähtää todennäköisesti kyseessä on yliyrittäminen. Pahimmillaan tuohon samaan bilispöytään toikkaroi Paasilinnan kirjoista tuttu täysjuoppo kuvaaja, kiskaisee niistä kolmesta sandelssista kaksi kurkkuunsa ja vetäisee ilman vakaajia rennosti heittolaakilla täysin tärähtämättömän kuvan siittä tähteeksi jääneestä, jonka jälkeen juo sen kolmannenkin pois ja hoipparoi baaritiskille tilaamaan viskiä.
Vs: Kyllä tärähtää Aina tärähtää. Mutta asia, joka on joskus pohdituttanut keskussulkimellisissa keskikoon kameroissa, esim Bronicat: Onko mahdollista tai onko jo rakennettu kameroita niin, että kuva olisi ehditty ottaa ennen kuin peili pamahtaa yläasentoonsa? Entäs onko vastaavan koon verhosulkimellisissa kameroissa verhon kulkusuunta sama kuin peilin noususuunta? Vai onko vaann niin, että peilin nousuvauhti on niin suuri, ettei sulkimet vaan ehdi tehdä tehtäväänsä ennen peilin yläasentoon saapumista. Vai eikö tehtaat ole välittäneet tästä. Nimimerkillä " Ainako sitä tarttee jalustaa keskarin alle virittää"
Vs: Kyllä tärähtää Mamiya 645 Pro:ssa kulkee kangasverho horisontaalisesti (varmaan muissakin Mamiyan 645 malleissa. Tuosta peilin läpsähdyksestä yläasentoon suhteessa valotushetkeen tuli mieleen Leican Visoflex, jossa on jousivoimalla syntyvän peililäpsähdyksen ohella valittavissa toiminta, jossa peili seuraa laukaisinta. Niin voi ihan laukaisusormensa liikkeellä antaa liikkeen peilille ja kun sulkimen laukeamiskohta on myös säädettävissä, sillä saadaan peilitärähdys kokonaan pois.
Vs: Kyllä tärähtää Ellei peili ole yläasenossaan niin etsimen kautta pääsee valoa kameran sisälle - ei hyvä.
Vs: Kyllä tärähtää Paremmissa malleissa on se verhojuttu etsintä suojaamaan. En tosin ole käyttänyt juurikaan. Kun valo on heikkoa kuten jalustalla kuvaamisessa yleensä, niin eipä tuolla ole näkyvää merkitystä.
Vs: Kyllä tärähtää Minoltan XM:ssä sellainen verho oli, empä koskaan käyttänyt. Monissa malleissa on vain muovinen tulppa mukana joka hukkuu ihan ekaksi, paitsi ehkä Minoltan joissain järkkäreissä joissa oli tulpalle lokero kaulahihnassa.
Vs: Kyllä tärähtää Sen verran palaan vielä aiheeseen ja omaankin tekstiin ketjun alkupuolella että noista "terävyyskokeiluista" on kuitenkin hyötyä. Kun on todella huolellisesti ja tarkasti kokeillut laitteiden äärirajoja niin tietää, mihin saakka ne venyvät (huom! tässä puhutaan nyt vain terävyydestä). Silloin huomaa valitettavasti myös sen, että valtaosa kuvia ei siltä osin ole parhaita mahdollisia.