Onko kukaan muu törmännyt samoihin ongelmiin? Bridgellä kuvia kamerasta/kortilta kuvauspäiväkohtaisiin hakemistoihin siirrettäessä Bridge siirtää klo 21 jälkeen kuvatut RAW-kuvat aina seuraavan päivän hakemistoon. Lähinnä ikävää lisätyötä aiheuttava vika. Toinen bugi näkyy olevan DNG-konversiossa. Sen yhteydessä satunnaisesti joku RAW jää kokonaan siirtymättä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että DNG:n käyttö on arpapeliä. Kumpaankaan ongelmaan en ole törmännyt muiden kuin .ORF-tiedostojen kanssa. Pitääkö tässä alkaa filemanagerilla tai exiftool-skriptillä siirtelemään kuvia?
Vs: Olympus RAW + Adobe = ongelmia? En ole törmännyt kun en käytä bridgeä, mutta (arvaus) olisiko bridgen bugi tulkita aikavyöhykkeitä? Tuo 3h sopisi kesäaikamme eroksi...
Vs: Olympus RAW + Adobe = ongelmia? Olen myös miettinyt aikavyöhyke-asiaa, mutta kamerahan ei tiedä aikavyöhykettä eikä mielestäni sisällytä sitä tietoa mihinkään kuvissa. Jos bugi koskisi myös muiden kameroiden RAW-formaattia niin silloin tuo olisi aika selvä juttu. Toki voihan olla että RAW-lukija on rakennettu hölmösti itsenäisistä osista ja esim. juuri ORF-lukijassa on joku hassu koodinpätkä jossa se katsoo tietokoneesta aikavyöhykkeen ja päättelee sitten että RAW:n mukana olevan metadatan aika on GMT-aikaa ja vaatii korjauksen. Mielenkiintoista kyllä, tämä pätee myös DNG-muunnoksen läpikäyviin. DNG:stä jopa löytyy kenttä: PreviewDateTime = 2011-06-22T22:57:04+03:00 ORF:ssä tuollaista ei ole. EDIT: Sopivan googlaus hakusanoituksen kun keksi, niin vastaava ongelma on ollut Adoben vehkeissä jo vuodesta 2005, mutta sitä ei ole korjattu.. Pitäisi koskeman myös Canonin RAW-tiedostoja.
Vs: Olympus RAW + Adobe = ongelmia? Kannattaa vielä tutkia kameran valikoita, sillä monissa kameroissa (jopa pokkareissa) voi asettaa aikavyöhykkeen.
Vs: Olympus RAW + Adobe = ongelmia? Ei voi tästä (Pen E-PL1). Mielenkiintoista se, että tämä koskee _vain_ RAW-kuvia, jpg:t menevät ihan oikeille paikoilleen. Toinen pahempi ongelma on sitten tuo satunnaisesti RAW-tiedoston yli hyppääminen jos importin yhteydessä tehdään DNG-muunnos.
Vs: Olympus RAW + Adobe = ongelmia? Minä importtaan (käsin) kuvatiedostot koneen levylle ja jaan ne JPG ja RAW kansioihinsa. Kun RAW kansion drag-droppaa DNG-konvertteriin niin tuollaista ongelmaa ei ole esiintynyt.
Vs: Olympus RAW + Adobe = ongelmia? Mulla nyt sattuu olemaan päivämääräpohjainen hakemistorakenne (en tiedä mitä hyötyä siitä varsinaisesti on, jos ei haittaakaan - syntyi joskus 6 vuotta sitten ekan digin mukana), joten käsin importtaus ei ole kivaa - ellei duunaa skriptiä joka tekee hakemistoja ja siirtelee exiftoolilla kuvia paikoilleen. Erillisen DNG-konvertterin käyttö onkin mulle uusi ajatus.
Vs: Olympus RAW + Adobe = ongelmia? Windows -työpöydälle shortcut exiftool:iin, sen properties-kenttään: C:\utl\exiftool.exe -k -r "-Directory<DateTimeOriginal" -d "%Y/%m/%d" siihen kun raahaa kuvatiedostoja/hakemistoja niin syntyy hakemistorakenne ja kuvat siirtyvät paikoilleen...