Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kuvien tallennus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Juke.K, 15 Tammikuu 2009.

    Vs: Kuvien tallennus

    Yksittäisten kuvien nimeämisestä vielä semmoista, että mua ärsyttää suuresti kun olen joskus aikoinaan nimennyt pokkarikuvia yksittäin. Saman tapahtuman kuvat ovat tätä myötä sitten vähän missä sattuu järjestyksessä ja jos on jotain muokkauksia sattunut tekemään, niin ei enää välttämättä pysty lajittelemaan kuvausajankohdan mukaan.

    Eli kun jättää kuvien tiedostonimiksi suosiolla kameran antaman nimen, niin voi 100% varmuudella sitten myöhemmin lajitella kuvat kronologiseen järjestykseen kansiossa. (ellei nyt sitten ole monella kameralla samaan aikaan ottanut kuvia ;) )
     
  1. Vs: Kuvien tallennus

    Totta.

    Mulla vintoosa näyttää seuraavalta, eli olen lisännyt ylös kohdan kuvattu
     
  2. Vs: Kuvien tallennus

    JukkaK - onko Microsoft Expression Media tuttu ohjelma ? Itse ostin ohjelman vielä kun se oli iView MediaPro 3 nimellä, sitten MS meni ja osti firman ;)

    Ja ohjelmana tuo on niin intuivinen kuin olla ja voi. Klikkaamalla päivää, näet sen päivän aikana otetut kuvat. Sadasta saman päivän aikana otetusta  kuvasta on paljon helpompi karsia epäkelvot, kuin hakemistosta jossa puolen vuoden kuvat.
    (niin, windowsin tai macin hakemistorakenteella ei ole mitään väliä, Expression Median katalogi, on se minkä mukaan toimitaan.

    No mitä tässä höpisen, ostaisin ohjelman uudestaan jos minulla ei tuota vielä olisi:

    http://www.microsoft.com/expression/products/Overview.aspx?key=media

    --
    Aki

    Ps. ja eipä kestä ;)
     
  3. Vs: Kuvien tallennus

    Kuten edellä jo aiemmin samasta ohjelmasta sanoin, en enää tulisi toimeen ilman. sama koskee sitä Breezen Downloader Prota.....
     
  4. Vs: Kuvien tallennus

    Jep. Eli yleensä kuvan alkuperäinen kuvaushetki säilyy exif-tiedoissa. Ja esim exiftool on työkalu jolla sen saa tiedostonimen alkuun aakkostettavaksi (tai tiedostojärjestelmän muokattu-päiväykseen vaikkapa). Ja exiftool osaa tehdä temppunsa vaikka hakemiston kaikkiin kuviin kerralla.

    Mutta ainakaan kaikki raw-ohjelmat eivät ole osanneet tallentaa exif-tietoja jiipekkeihin. Nykyään suurin osa varmaan jo osaa.
     
  5. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Kuvien tallennus

    Dodiin. Kuvien tallennus asia saa taas jatkoa. Olen eri ohjelmia kokeillu ja löysin oman tavan tehdä tän kuvien lajittelun. Mulla ei ole siihen mitään ohjelmaa vaan puurakenteinen kansiotiedoto systeemi.

    Valokuvat--->koti kuvat
                --->jukan kuvat
                      --->tolppa kuvat
                      --->kirkko kuvat
                          ---->messut
                          ---->muut kirkot


    Suurinpiirtein näin. No tolla systeemillä ei ole nyt merkitystä. Nyt kyselen mistä löytyy hyvä ja halpa tietty. No joo ei sellasta ole, siis hyvää ja halpaa. Mutta kuitenkin hyvä ja halpa ulkoinen asema. Onko se teran koko isompia mitä nyt saa? Jos nyt sellasen 100 euroa siihen laittaa rahaa. Mistä ja mikä?
     
  6. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Kuvien tallennus

    Just. No ei muuta kun renkaan Giganttia kohden. Kiitti riksraksjapoks.
     
  7. Vs: Kuvien tallennus

    ole hyvä.
    Itsellä menee kuvat aina kahdelle ulkoselle levylle ja yhdelle sisäiselle, voi olla varmistuksen varmistusta.
     
  8. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 596
    1 304
    113
    Vs: Kuvien tallennus

    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Nämä varmistukset kannattaa aina selata läpi, itse käytän ilmaisen Irfanview:n slideshowta asetuksella "stop on error", jolloin lukuvirheen ilmaantuessa homma pysähtyy (ei tarvi istua vieressä). Tämä kannattaa tehdä etenkin DVD-levyjen kanssa. Ja sitten ne levyt pitäisi säilyttää eri rakennuksissa, jos haluaa olla ihan varma säilyvyydestä. Kunhan vaan on myöhemmin olemassa softa, joka osaa avata tallennetut tiedostomuodot.

    Irfanview:llä hoituu myös nimeäminen exif-tietojen avulla ja IPTC-tietojen päivitys vaikka koko hakemistolle kerralla.
     
  9. Vs: Kuvien tallennus

    Paitsi sitten kun sama tai joku toinen kamera alkaa nimeämään kuvaa saman algoritmin mukaan. Eh, murphyn laki sanoo että jos on mahdollista (vaikkakin epätodennäköistä) että tallennat kuvan samannimisen päälle). ennenpitkää sen teet. Jos et seuraavan 10 v aikana, niin 20.. 30? Eli minä sanoisin että se 100% - tarkoittaa jotain aivan muuta.

    --
    Aki
     
  10. Vs: Kuvien tallennus

    Niin tekee ainakin 40D img_9999 jälkeen seuraavaksi tulee img_0001, joka on jo koneella...
    Tältä välttyy kun tallentaa eri kansioihin tai käyttää exitf työkalua joka muuttaa kuvan nimet kuvaus ajakohdan mukaisiksi.
    Hommasta oli juttua täällä