Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuvien tallennus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Juke.K, 15 Tammikuu 2009.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Olen saannut kaikki negani vihdoin ja viimein hyvän järjestykseen. Nyt kun vuosi vaihtui ja katselin digikuviani joita on tänä vuonna kertynyt järkkärin hommaamisen jälkeen kiitettävästi. Ne on hienossa ajan mukaisessa järjestyksessä.

    Ei helv.....ei sieltä löydä mitään.No en ala niitä luetteloimaan uudestaan. Saa olla.

    Mutta olen nyt miettinyt josko het vuoden alussa hommais jonkinlaisen viisaan ohjelman tallentamiseen. Mikä löytäis jollakin hakusanoilla kuvia. Onko esim lightroomin tallennus sellainen systeemi. Vai mikä olis kästy ohjelma mikä pitäis hommata?
     
  2. Vs: Kuvien tallennus

    Minä en ymmärrä näitä kuvahakusanoja. Jos kansiossa lukee 2008_2_3_kukkia, niin kukkakuvia kansiossa on. Miksi kukka pitäisi kirjoittaa joka kuvaan?

    Jos kansiossa on sekä itkevää pikkutyttöä, kukkia että tolppia, niin nekin voi lisätä kansionimeen. Voisihan joka tyttökuvaan lisätä tietty vaikka: murhe; suru; itku; itkee; kyynel; vesi; poski; iho, jne. Minusta joku hienohakusanaharrastus on... no, jonkun muun tapa käyttää vuosi. Toki minulle olisi taannoin ollut iloa jos olisi pelkällä hakusanalla löytänyt kaikki kuvani joissa on tietty suojatie. Tosin en olisi sitä hakusanopihin kuitenkaan kirjoittanut...
     
  3. Vs: Kuvien tallennus

    No jos Lightroom jo löytyy ja sitä käytät, niin siinähän voit näppärästi syöttää kuvien metatietoihin avainsanoja (keywords). Näitä hakusanoilla merkittyjä kuvia voi sitten myöhemmin hakea millä tahansa ohjelmalla, joka lukee kuvien metatietoja..

    Ja mulla on tapana lajitella digikuvat levylle seuraavan kaavan mukaan:
    Kansion nimeksi "vvvv-kk-pp - kansion nimi" eli esimerkiksi "2009-01-15 - tolppakuvia". Löytyy sitten myöhemmin aika mukavasti ihan tietokoneen omalla kansionäkymälläkin..
     
  4. Vs: Kuvien tallennus

    Jep, juuri niinkuin minullakin. Digikuvien vuosikansioita on vuodesta 2002 - sitä ennen olevat kuvat on epämääräinen röykkiö negoja. Picasalla on kätevä selata kokoelmaansa jos hakee vaikka tolpanreikäkuvaa. 

    --# Mb

    Ps. muistetaan sitten käyttää niitä varmuusvälineitä (ulkoisia kovalevyjä).
     
  5. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Kuvien tallennus

    Et ymmärrä. Ymmärrän sen.

    Mutta kun kansiossa ei lue kukkia. Kansiossa lukee vain päivämäärä. Eikä kansion nimeen voi laittaa kukkia koska olen kuvannut kukkia, kirkkoa, kaupunkia, muotokuvan, muurahaisen ja paskapäntön. Kuinka voisi olettaa että paskapönttö kuva löytyy kukkia kansiosta?

    Väännän vielä rautalangasta. En ole nimennyt yhtään alkuperäistä kuvaa. Ainostaan muokattuja kuvia olen nimennyt mutta niitä ei ole kun jokunen.

    No ei sellasta ole. Mutta aattelin että vois sellasen ohjelman hommata.


    Niin no nyt tässä hetkessä jokainen muistaa missä oli ne kuvat siitä mummon mökistä jne. Mutta kun mennään eteenpäin ja kuvia on vuodesta 2002- alkaen vuoteen 2015 asti. Sitten niitä onkin aika paljon. Tyhmänä kyselenkin löytyykö järkevää systeemiä kuvien etsimiseen?
     
  6. Vs: Kuvien tallennus

    Ei, koska kansoissasi ei ole kuin päivämäärä.
     
  7. Vs: Kuvien tallennus

    Niinpä. Nyt ei taida olla järkevää systeemiä kuvien etsimiseen kovalevyltäsi kun ei se tietokone tiedä kuvassa olevan kukka, jos kukaan ei ole sitä sille kertonut.
    Mutta jos nyt aloitat kirjoittelemaan uusille digikuville hakusanoja jonkin ohjelman avulla, niin sitten sen paskapönttötolppakuvan löytyminen helpottuu tulevaisuudessa.

    Lightroomilla tuo onnistuu, mutta pelkästään hakusanojen ja metatietojen kirjoittelua varten sitä tuskin kannattaa ostaa. Verkko on varmaan pullollaan ilmaisohjelmia, jolla se onnistuu. Ehkä Picasallakin, en tiedä.
     
  8. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Kuvien tallennus

    kalak....sä osaat lukea teksiä. Hienoa. En kysynytkään kuinka saisin vanhoista kuvista etsittyä tiettyä.

    Vaan kysyin kuinka saisin uusista etsittyä jos laittaisin jotakin tietoa. Niin mikä olis hyvä ohjelma jolla on helppo antaa hakusanoja ja joka löytää ne?

    Niin just. No mulla on se ilmaisohjelma PhotoFiltre. Ei sillä mun mielestä onnistu.
     
  9. Vs: Kuvien tallennus

    Picasa tms. ja esikatselukuvien mukaan etsimään.
    Toimii ihan hyvin n. 40.000 kuvan kanssa (siis itsellä)

    Mulla on kuvat myöskin kansioituna päivämäärän mukaan ja jos on ollut jokin erityinen tapahtuma olen tapahtuman nimen lisännyt kansion nimeen.

    Ei niitä tietoja kukaan jaksa näpytellä.
    Jos siirrät 300-400 kuvaa kerralla koneelle, siihen menee koko yö kun niitä näpyttelee.

    En ole kyseisiä tietoja tarvinnut, lähinnä kironnut miten poistaa helposti kaikki kuvan tiedot, nimeä lukuunottamatta.

    Ei löydy ainakaan picasa 2-versiosta
     
  10. AnttiO

    AnttiO Member

    201
    0
    16
    Vs: Kuvien tallennus

    Windows tai OS X -ohjelmista en tiedä, mutta jos jotain sattuisi asia kiinnostamaan, niin Linux-puolella Digikam-niminen ohjelma hoitaa kuvien arkistoinnin hyvin ja halvalla. Ehkä siitä tulee ulos windows ja os x -versiotkin joskus.
     
  11. Vs: Kuvien tallennus

    Aivan. Tämä jos sisältää sen oivalluksen. Jaksat laittaa niitä hetken ja kun et ole sitä oikeaa hakusanaa hokannut kirjoittaa, niin kyllästyt lopullisesti.
    Usko vaan. Todisteena: et jaksa edes nykyisiä kansioita nimetä, mutta uskot että jaksat hakusanoittaa jokaisen kuvan.


    Vaikka minun puolestani voit naputella niitä hakusanoja, en ole suinkaan naputteluintoisten toimintaa vastaan, olehan nähnyt Hohdon. ;-]
     
  12. Vs: Kuvien tallennus

    Joo ei niitä jaksa kukaan selväjärkinen yksin naputella. Ja jos yrittääkin niin loppujenviimeksi hakusanoista puuttuu juuri se [TOLPPA] jota kaipaat sitten joskus.

    Visuaalinen haku esikatselukuvilla toimii nopeasti ja tehokkaasti.

    --# Mablo
     
  13. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Kuvien tallennus

    Joo ehkä visuaaliseen katseluun on syytä panostaa. No mitkä ois parhaita ohjelmia tässä suhteen? Onko wintoosa tässä kuitenkin näppärä. pitäneepä etsiä siitä sonyn ohjelmasta parempi tuhumbkuva järjestys. Varmaan semmoinenkin siitä löytyy. Ainakaan se kalenteri näyttö ei toimi. Se näyttää jokaisen päin ensimmäisen kuvan. No ei voi mistään muistaa että otinko sinä raktorikuvauskeikan aamuna just tolasen maiseman ja sitten selasta sen päivän kuvia läpi.

    Se on totta että en ole jaksannut niitä nimetä. Digin innostuksen ihanuuden vähentymisen johdosta nyt tulee kuvattua paremminkin niitä oikeita kohteita eikä räpsyttele turhia. Jos tämän johdosta kuvia tulee vähemmän joita jopa jaksais paremmin nimetä.

    Mutta täällä on niin kovia ihmistuntijoita. Joten turha toivo on se että nyt jaksais nimiä kirjoitella . Näin on ääni sisäisesti ulkopuolellani sanonnut.

    Pitää jatkaa opettelua.
     
  14. Vs: Kuvien tallennus

    Edellä puhuneet ovat kaikki oikeassa. Itse teen juuri kuten kukaan muu ei ole jaksanut eli sanoitan joka jumalan kuvan erikseen. Kuvaa kohden tämä tarkoittaa  noin 10-20 avainsanaa. Avainsanoitus on homma, jossa tulee helposti pöljäksi ellei ole jo valmiiksi.

    Oma asenteeni hommaa kohtaan on etten yritäkään saada kerralla valmiiksi, vaan kirjoittelen avainsanoja kuviin silloin kun jaksan ja pikkuhiljaa homma etenee, vaikka välillä menee kuukausikin etten kirjoita ainoatakaan sanaa. Se on pakko sanoa, että sanoittaminen on oma harrastuksensa kuvaamisen rinnalle. Sanoittaessa tulee kuitenkin käytyä läpi vanhaa arkistoa ja tehtyä löytöjä sekä tuhottua turhia kuvia. Pitkällä tähtäimelle homma palkitsee itsensä.

    Sanoittamattomat kuvat merkitsen omalla hakusanallaan, jotta löydän ne myöhemmin: Sitten kun kuva on sanoitettu, poistan hakusanan. Aloitin sanoittamisen Picasalla ja nyt käytän Photoshop Elements 7:ta. Picasa oli melkein parempi.
     
  15. Vs: Kuvien tallennus

    Wintoosalla tai Linuxilla näpyttelevien kannattaa ainakin testata Picasa 3:a kun ei se kerran mitään maksa: Moving on from Picasa

    --# Mb
     
  16. Vs: Kuvien tallennus

    Vintoosan oma esikatselu näyttää niin pirun pieneltä jos on samassa paikassa monta kansiota, toiseksi se ei löydä "samaan" ruutuun/putkeen kaikkia konella olevia kuvia.

    Picasassa saa kuvia nimettyä, mutta en löytänyt (nyt uusi versio 3) mistä pääsisi muuta metadataa kirjoittamaan.

    Picasa on saatavana:
    XP:lle
    Visva:lle
    Linux:lle

    Lataa tästä picasa 3 se on ilmainen, saat itse valittua minkä kokoisena ne esikatselukuvat haluaa ruudulla olevan.
    Ensimmäisellä "ajo"kerralla saattaa kestää että se saa indeksoitua ja löydettyä kaikki kuvat.
    Muistaa vaan laittaa ruksin kohtaan indeksoi käynnistettäessä, niin se hakee automaattisesti uudet kuvat "esikatseluun"
    ps. jos haluat niin voi antaa kansiot jotka indeksoidaan, sillä valinnalla "omatietokone" se metsästää sitten ihan jokaisen kuvan joka koneella on
    (tämä siis jos ei halua esikatselukuvia kaikista kuvista kaikkien koneen käyttäjien näkyville, toisaalta on siinä piilota toiminto myös)
     
  17. Vs: Kuvien tallennus

    Itse en kyllä jaksaisi kirjoitella niitä yksitellen joka kuvaan, eikä onneksi ole tarpeenkaan.

    Mm. sellainen itse käyttämäni ohjelma kuin Downloader Pro Breeze Systemsiltä osaa hoitaa tuon sanojen kirjoittamisen samalla kuin siirtää ne kuvat haluttuun päivämäärällä merkityyn hakemistoon. Yleensä samasta aiheesta on useita kuvia, joten kuvat voi siirtää seteissä, joille kirjoittaa samat hakusanat. Aiheet taas näkee Downloaderissa thumbnaileista.

    Breeze Systems - Photo booth, event and workflow software

    Tuolla Downloaderilla saa kuviin myös kirjoitettua koordinaatit, jos on kantanut GPS:ää mukanaan, kuten minä useimmiten teen. Siirtää trackin vain yhteen hakemistoon ja ohjelma hakee kuvanottohetkeä vastaavat koordinaatit siitä track-filusta.

    Kuvien hakuun ja selailuun käytän taas iView MediaPro:ta (on nykyään Mikkisoftan  Expression Media) jossa niitä sanoja voi lisäillä sitten tarvittaessa vetämällä sana kuvaan oikean reunan palkista. Samasta palkista niitä voi myös hakea millä tahansa kriteerillä tai vaikka usealla pitämällä ctrl:ää alhaalla ja kliksuttelemalla hakusanoja aktiiviseksi. Voi esim hakea ne kaikki juuri siirretyt kuvat ja vedellä niitä valmiina olevia hakusanoja niihin sitten vaikka yksitellen. Yleensä tässä vaiheessa niitä ei tarvitse enää kirjoitella, kun ko sana on jo aiemmin tullut listaan jossain yhteydessä laitettua. Eipä tule niistä sanoistakaan monia eri versioita samaa tarkoittavina. Se onkin yksi suuri ongelma. Kannattaa pysyä perussanoissa, ei taivuttaa niitä ja käyttää aina samaa sanaa. Lumi on aina lumi, ei nuoska, räntä, tms. jos ymmärrätte ajatuksen.

    En enää voisi kuvitellakaan tekeväni hommaa toisin. Kävin muutamassa eri vaiheessa iView:lla kaikki vanhemmatkin kuvani läpi ja pudottelin kaikkiin ainakin perus hakusanat.
     
  18. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Kuvien tallennus

    Eilen latasin sen picasan koneelleni. Ja hetken sitä selailin. Aika pätevältä ohjelmaltahan tuo tuntui. Kansiot oli helppo nimetä. Yksittäisten kuvien nimeämistä en vielä löytänyt. Saako kansioille ja kuville useampia nimiä. Haku systeemi oli tosi hyvä. Se löysi nyt jo paljon kuvia kun jokusen muokatun kuvan olin nimennyt. Pitänee jatkaa ohjelman opiskelua ja tutustumista. Luulen että tällä pärjää. Kiitos.
     
  19. Vs: Kuvien tallennus

    Ole hyvä, hyvä pidät ko. ohjelmasta

    En tiedä miksi yksittäisiä kuvia pitäisi nimetä, itse en nimeä kuin ne jotka lähetän "julkaisuun", eli pienennetyt tai muokatut, alkuperäiset löytyvät kovoilta ihan nimellä IMG17873 tms. mutta kukin tavallaan.
     
  20. Vs: Kuvien tallennus

    Kuvien nimeämiset tehdään tavalliseen tapaan siellä kuvakansiossa wintoosassa. Picasa sitten keräilee talteen ne muutetut nimet.

    Kansioille ja kuville ei saa useampia nimiä ellei tee niistä kopioita. Mulla on tapana tehdä jokaisen kuvakansion alle alikansio nimellä "Käsitellyt" johon kopioin kuvan/kuvat jota haluan käpistellä. Näin säilyy alkuperäiset ja käsitellyt versiot toisistaan erossa.

    Sellaista pientä kikkaa voisin mainostaa, että kun hakee Picasasta päivän uutta tolppakuvaa ja sen sitten sieltä löytää niin ei kannata lähteä troolaamaan sitä kuvaa kansioista nimen perusteella vaan kopioi kuvan "tallenna nimellä" -toiminnolla työpöydälle niin se on sieltä helppo löytää jatkotoimenpiteitä varten.

    Kysele lisää jos tulee aihetta,

    --# mablo