Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuvien säätö skannerissa vai kuvankäsittelyohjelmassa?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Kaarne, 16 Elokuu 2008.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vs: Kuvien säätö skannerissa vai kuvankäsittelyohjelmassa?

En tee skannerin ohjelmalla valmista.

Mutta en yrittämälläkään ole onnistunut saamaan näkyviä eroja 8bit vs. 16bit skannauksessa. Jos niitä eroja todella tulee niin helposti, kuin annetaan ymmärtää kaikkialla, silloin niiden luulisi myös näkyvän. Ja näkyvän helposti, jotta kannattaa tuplata tiedostokoko (ja joillain skannereilla skannausaikaa lisätä). Jos näin kerran on, niin ole hyvä ja näytä dokumentoitu esimerkki josta näkee heti eron 8bit ja 16bit, mieluusti sokkotestinä.

2. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Kuvien säätö skannerissa vai kuvankäsittelyohjelmassa?

Omia kokemuksia ja ajatuksia aiheesta:
    Eron näkee lähinnä silloin kuin reilusti muokkailee kuvaa jälkeenpäin. Jos tekee softalla suht valmista niin se luultavasti käyttää 16 bittiä sisäisesti ja muuttaa kasibittiseksi vasta kun tallentaa tiedoston. Värikuvilla eron huomannee helpommin, esim. tummaa diaa kun "kirkastaa". Ei se ero silti mikään mieletön taida olla.

3. Vs: Kuvien säätö skannerissa vai kuvankäsittelyohjelmassa?

8-bittisellä skannauksella pärjää varmasti, varmasti minäkin pärjäisin mikäli:

En skannaisi värinegaa - 8-bittisenä negoista tulee positiiveja enkä minä tykkää siitä. Positiiveja skannatessa pitää kertoa skannerille skannerisoftassa minkälaista jälkeä haluaa ja itse teen tällaiset päätökset mieluummin photoshopissa.

Minulla olisi enemmän aikaa. 8-bittisenä skannattuun negaan on paha lisätä infoa, 16-bittisestä sitä taas on helppo vähentää. Haluan välttää uudelleenskannailut. (koko skannauspuuha on minusta aika epämiellyttävää)

..

8- ja 16-bittisinä skannatuista, huolella vedostetuista kuvista ei varmasti huomaa eroa mr.timangiluuppikaan, ei siinä mitään :) Mulle tuo toinen tapa vaan sopii paremmin kuin toinen, sulle ilmeisesti päin vastoin.