Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuvien säätö skannerissa vai kuvankäsittelyohjelmassa?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Kaarne, 16 Elokuu 2008.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vs: Kuvien säätö skannerissa vai kuvankäsittelyohjelmassa?

Nuo 48bit jne... ovat useimmissa tapauksissa aivan turhaa sanahelinää. Vasta jos kuvalle pitää tehdä todella paljon päällekkäisiä säätöoperaatioita skannauksen jälkeen, voi joissakin sävyissä havaita pieniä eroja verrattuna 24-bit skannaukseen nähden. Huom, voi. Minä en ole vielä onnistunut tässä.

Histogrammi toki näyttää piikkisialta 24-bittisellä kuvalla nopeasti, mutta lopputulos?
    Kuka myöntää tehneensä todellisen testin, jossa sama kuva on otettu käsittelyyn sekä 24-bittisenä, että 48-bittisenä ja tehty molemmista suuret tulosteet ja sen jälkeen sokkotestissä yleisö toteaa selkeästi paremmaksi tuon 48-bittisen version?

Oma mielipiteeni on, että koko 48-bittisyys on suurelta osin markkinahypeä, jolla on luotu ihmisille tarve kuluttaa enemmän. Digikuvaajistakin monet kuvaavat tyytyväisenä 24-bittisiä jpeggejä ja tekevät niistä suuria printtejä ja myyvät hyvin... Eikä kukaan osaa kaivata niitä lisäbittejä.

2. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Mä olen ihan ulalla ton SilverFastin kanssa, kuten nyt yleensäkkin koko skannauksen kanssa, mä vaan olen niin käsi siinä hommassa. Onko jossain hyvää sivustoa mistä pääsis lukemaan miten joku tumman ja vaalean pään säätö tehdään???

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mä olen hyljännyt silverfastin.
    Monimutkainen liittymä ja pari ammattilaista sanoi, että sillä ei saa kaikkia sävyjä talteen.
    Epsonin oma softa on mielestäni hyvä.
    T Jukka

4. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Epsonin softa on ok, suurin puute siinä on se, ettei sillä saa selkeästi korjailematonta versiota ulos.
    Jos vaikka omaa valmiin korjausprofiilin jonka haluaisi liittää skanniin kuvankäsittelyohjelmassa.

Silverfast on hyvä, sen ongelma on sekava käyttöliittymä. Korjaan, helvetillinen käyttöliittymä.

Se, että pari "ammattilaista" sanoo jotakin ei oikeasti tarkoita mitään. Ellei heillä ole jotakin referenssiä siitä että noin todella on.

Huhuja, paskapuheita ja muita liikkuu netissä ja oikeassa elämässäkin uskomattoman paljon, kaikkea ei kannata niellä pureksimatta.

Varsinkin filmipuolella ja etenkin mustavalkopuolella on käsittämätön määrä urbaanilegendoja, uskomuksia ja huhuja jotka on kumottu moneen kertaan jopa kymmeniä vuosia sitten, mutta kieltäytyvät kuolemasta pois.

5. J.Vuokko

8 192
    63
    48

http://www.internetix.fi/atk-tuki/opinn ... s/osa7.htm"]http://www.internetix.fi/atk-tuki/opinnot/skannaus/osa7.htm

No joo, mutta googlella löytyy oikeasti paljon materiaalia skannaamisesta, suomenkielisiä ehkä vähemmän, englanniksi sitten hurjasti.

toinen google-tulos: Digital Image Basics 101 - All about images from cameras and scanning

(edit: jos viestisi oli tarkoitus olla puhdasta ironiaa niin anteeksi vastaus)

6. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Kiitos usagi, ja ei minä en leiki vakavan asian kanssa, eli korkeintaan kyseessä oli itseironiaa, omaa saamattomuuttaan kohtaan.

7. Vs: Kuvien säätö skannerissa vai kuvankäsittelyohjelmassa?

Mitä ihmettä, etteikö eroja 8-bittisessä ja 16-bittisessä skannauksessa?

Toisaalta, jos teet kuvan valmiiksi skannerin softalla niin ymmärrän pointin.

8. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kyllä ammattilaisten sanalla on sillain painoarvoa, että jos he ovat skannanneet yli 10 vuotta päivittäin lähes lomaa pitämättä, kyllä he jotain tietävät.
    Minä ainakin luotan joissain asioissa siihen, ennemmin kuin kikkailen yötä päivää koneiden ja ohjelmien kanssa enkä ikinä ole tyytyväinen.
    Tietenkin lähtökohta on se, että olen tyytyväinen epsonin skannausohjelmaan, tosin pikkuisen otan aina pelivaraa levelsiä säätämällä skannatessa.
    T Jukka

9. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Tästä tulee kyllä vähän mieleen englanninkielinen sanonta jota en tässä ja nyt osaa riittävän hyvin kääntää: "Exposure does not mean expertise"

Itse kyllä on Silverfastista tullut mieleen laadukkaan softan kuva, ja tuskin tuo noin kalliiksi olisi hinnoiteltu jos ihan p...ska olisi. Vaan kieltämättä demoa käyttäneenä täytyy myöntää että käyttöliittymä on hyvinkin omanlaisensa ja vaatinee totuttelunsa että softasta saa kaiken irti.

10. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Hohhoijjaa..

Kyllä ammattilainen voi tykätä enemmän Volvosta kuin Bemarista, mutta ei se silti tarkoita että toinen on parempi - varsinkaan kun mitään perusteluja ei vieläkään kuulu. Asioita ei kannata perustella sillä, että joku kova jätkä kertoo huhun.

Et muutu tyytyväiseksi sillä, että käytät samoja laitteita tai muita välineitä (softia) kuin ammattilaiset tai muut kovat jätkät, vaan se pitää löytää se itselle sopiva työtapa ja todeta, että sillä pääsee riittävään tai parhaaseen mahdolliseen laatuun.

11. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Niin, ammattilaiset käyttävät pääsääntöisesti filmiskanneria.
    Eivät niinkään tasoskanneria.
    T Jukka

12. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Eikö nyt puhutta siitä SilverFastista ja muista softista?

13. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Itsehän sanoit, että käytän samoja välineitä kuin ammattilaiset.
    Arvaa mitä.
    En jaksa tätä turhaa väittelyä.
    Sulla on sivullasi ihan hyviä kuvia, mutta niiden sävyt muistuttavat 70-luvun filmiä, siis värikuvien.
    Jos sellaiset ovat tavoitteesi softalla, jota käytät, niin hyvä.
    Jos ei, tee jotain.
    Nyt lopetan osaltani tämän ketjun tähän, hyvää yötä.
    T Jukka

14. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Heh, joo ei mua kannata uskoa koska mun kuvat ei oo juuri sellaisia kun sä haluaisit :D. Mut mitä jos mä haluan semmosia? Nääs ku mulla se softa ei tee päätöksiä vaan teen ne ite. Nyt ei muuten puhuttu mun kuvista.

Sanoin sitäpaitsi samoja laitteita tai muita välineitä (softia) ja nyt oli puhe Silverfastista.

Rautalankaa:

En väitä että oma softani olisi paras tai parempi kuin muut, mutta sanon vaan että ammattilaisiltakin olis kiva kuulla perustelut. Se ammattilaisuus tai skannattujen kuvien määrä ei kerro MITÄÄN todellisuudesta jos ei ole todisteita ja/tai hyviä perusteluja.

15. Vs: Kuvien säätö skannerissa vai kuvankäsittelyohjelmassa?

Ammattilaisten vihjeistä on huomattavasti enemmän hyötyä, jos koettaa sisäistää ja ymmärtää ne kuin että kuunnella sanan sieltä toisen täältä ja opetella jonkun ammattilaisen sutkautuksen, jonka todennäköisesti on vielä ymmärtänyt väärin.

Jos siihen skannailuun tarvitaan se 10 vuoden kokemus, miten se voisi olla tiivistettävissä johonkin yhteen neuvoon, siis etenkään ammattilaisella?

----

Jos tekee skannaussoftassa säädöt, voi joutua tekemään uusia skannauksia jos muuttaa mieltään käsittelyn aikana. Jos taas tekee säädöt muualla, näin ei käy, mutta silloin kannattaa vetää tiedosto joko 16-bittisenä (eli 48) TAI sitten tehdä skannaussoftassa varovainen "alkukäsittely" (levelssillä tyhjät pois plus ohjelman itse tekemät gammakorjaukset), jolloin 8 bittiäkin (siis 24) piisaa varsin hyvin. Tämän suuremmasta erosta ei ole kyse. Toimintojen monipuolisuudessa voi toki myös olla eroa. Lopputulos voi olla täsmälleen sama, mutta pidemmän päälle säästää hermoja tekemällä käsittelyn kuvankäsittelyohjelmassa eikä skannausohjelmassa; JOS siis tykkää säätää kuvia eikä halua luottaa automaattiin, jollainen, käteväkin, saattaa skannausohjelmassa kyllä olla.

16. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

"Tietenkin lähtökohta on se, että olen tyytyväinen epsonin skannausohjelmaan, tosin pikkuisen otan aina pelivaraa levelsiä säätämällä skannatessa."
    T Jukka

17. Vs: Kuvien säätö skannerissa vai kuvankäsittelyohjelmassa?

Tuossahan on peruste. Normaalisti ohjelma tekee helpolla hyvää jälkeä, mutta joissain tapauksissa Epsonin omalla softalla on sellainen tuntuma, että saa kaivettua sellaista esiin mitä Silverfastilla ei saa. Tiedä häntää.

18. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Hienosti lainattu ;-). Ihan vielä en pitäisi faktana, ettei Silverfastilla saa sävyjä talteen. Lienee vain kyse, miten sitä käyttää.

19. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kai joka softalla on omat hyvät ja huonot puolensa.
    Siverfastissa kiehtoi se, että eri filmeille oli omat 'profiilit', mutta eipä ne kokeiltuani mitään uutta tuoneet skannauksiin verrattuna epsonin softaan.
    T Jukka

20. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Profiilit on sitä varten, jos ei jaksa säätää. Samoin sävyjä saattaa hukkua jos ei ole huolellinen mutta ei mikään softa niitä hukkaa jos sitä oikein käyttää.