Vs: Kuvien RAID5 -hilloamiseen No miksei tietenkin, kun hehkulamputkaan eivät enää kohta lämmitä. Hienoahan se on haeskella kuvia vitosraidatulta levysetiltä. Itse toteutin vähän vaatimattomammin Blue-Raylla, mutta eihän niitä jälkikäteen kukaan BR:ltä hae. Viime levyrikon jäljiltä kaivoin kuvat Piriformin Recuvalla esiin, kun sain levyn pyörimään alkushokin jälkeen =). Oli mulla aikoinaan 7 levyn raid5-setti, mutta levyt olivat silloin pienempiä 320-gigaisia, prossut virtasyöppöjä ja rupes vaan riivaamaan se vinkuva ääni ja lämpö mitä ne tuottivat. Ainakin nuo vanhemmat levyt rupesivat metelöimään vuoden parin jälkeen.
Vs: Kuvien RAID5 -hilloamiseen Muutaman päivän harjoitusten jälkeen olen päätymässä tällaiseen käyttötapaan: <LIST> <LI> Musiikki- ja elokuvatiedostot sijoitetaan verkkolevylle. Niistä ei tehdä varmistuksia.</LI> <LI> Omat dokumentit ja valokuvat säilytetään työaseman levyllä. QNAP:n NetBak replikator väijyy lisäyksiä ja muutoksia tausta-ajona ja tekee niistä varmistukset verkkolevylle "lennossa".</LI> <LI> Työaseman levystä tehdään aika-ajoin (ennen järjestelmämuutoksia tai softa-asennuksia) Ghostilla backup-image ulkoiselle USB-levylle, josta käyttiksen ja softat voi palauttaa. Kolme image-sukupolvea. USB-levy on käytössä vain imagen teon ajan. Pankin tallelokeroon en sitä kuitenkaan aio säilöä...</LI> </LIST> QNAP-pönttö ei toimikaan varpaita lämmittävänä jalkatukena, tuntuu viileältä ihoa vasten. Se "energiantuhlauksesta".