Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

kuvien myyntipalkkiot

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana pmu, 6 Kesäkuu 2006.

1. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    On kait tätä puitu muuallakin, mutta kysynpä kuitenkin uudelleen.

1. Minulla on työkeikka eräässä konsertissa ja minulta on kysytty mihin hintaan myyn kuvien käyttöoikeuden keikkapaikan omistajalle. Kyseisiä kuvia tullaan käyttämään erittäin todennäköisesti k.o. paikan mainoksissa.

Mitä tosta osaa periä? Olen siellä joka tapauksessa kuvaamassa työn puolesta joten siitä itse työstä en niinkään veloita -- ja joka tapauksessa säädän kuvat valmiiksi työaikanani (josta saan jo palkan). Kuvitellaan että saisin 15-50 eteenpäin kelpaavaa kuvaa; mihin hintaan möisitte k.o. setin käyttöoikeudet eteenpäin firmalle/taholle joka tulee käyttämään niitä kuvia mainoksissa yms.?

2. Melkein sama skenario; arkistoistani löytyy muutamia kymmeniä kuvia joita tarjosin työpaikalleni (eli kuvia joiden ottamisesta en ole saanut mitään korvausta, päinvastoin, olen käyttänyt aikaa vuoden niiden kuvien ottamiseen)-- mitä niistä pyytää noin suurinpiirtein? Näitäkin kuvia tullaan todennäköisesti käyttämään esitteissä, mainoksissa ja netissä...ja erittäin todennäköisesti kuvia tullaan käyttämään useita vuosia. Eli näillekin kuville möisin käyttöoikeuden.

-pmu

2. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36
    Työstät työaikana kuvia, joiden myyntituoton keräät itse? Eh, Petri? ;)

3. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Heh, kyllä... :D Työpaikallani on kuviini täydet (ikuiset) käyttöoikeudet, joten niiden käsittely kuuluu työajalle (koska sinne ne kuvat valmiiksi teen), mutta tekijänoikeudet pysyvät mulla -- saan siis myydä niitä myös eteenpäin. Haluatko ostaa?

4. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36
    Menee kyllä nyt hirvittävän monimutkaiseksi mulle. Olisit pysynyt vapaana taiteilijana :(
    Älä ainakaan liian halvalla myy, ettei tarvi hävetä jälkeenpäin.

5. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63
    1. 160-500 euroa kpl sen mukaan kuinka tyytyväinen olet kuviin, sillä kenen ajalla teet kuvien säädön, ei ole mitään tekemistä käyttöoikeuksien kanssa kolmannelle osapuolelle. Tai se ei hevon Vit*a kuulu niille, vaikka tietäisivät. (Hintahaarukkaan vaikuttaa kuvien koko/resoluutio + onnistuminen kuvana muuten)

2. Sama kuin yllä, myyt kuvien käyttöoikeuksia mielestäni, et työtä. Näille kuville, joilla on käyttöarvoa pidempään ja siksi enemmän arvoa kuvina, laittaisin about puolitoista-tupla hinnan kuin kohdan yksi kuville.

ps. Kun myyt, niin vaikuttaa myytkö niitä työntekijänä, freenä, vai yrittäjänä, jokaiselle on eri hinta. Oma hintaehdotus oli yrittäjänä toimiessa.

6. Jep, varmasti ostavan 50 kuvaa että pamahti =)

Luulen, että tuolla hinnottelulla menee kaupaksi tasan 1 kuva, jos sitäkään.... riippuu onko kelpo julistekuva vai ei.

Täytyy tällaisessa tapauksessa hivenen funtsia, mikä on kuvilla tuotettu arvo. Julisteet, mainokset ja festarin ylöspäin nostaminen tapahtuu kyllä pitkälti median turvin, mutta mahdottomia ei kannata pyydellä. Useasti monella medialla on vieläpä oma kuvaaja, tai joku yhteispalkattu free jo paikalla.

Tee pari 'pakettia', eli vaikkapa 20 kuvan setti ja 50 kuvan setti, luonnollisesti tuo 50 kuvaa houkuttelevammaksi kuva/€ hinnalla, niin saat sen kaupaksi. Hintaa en mene sen kummemmin kertoileen, sen jokainen saa funtsia itse, tilaisuuden ja järjestäjän tuntien oman taksansa.

7. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63
    Ymmärrän täysin jos kuvia on pakko saada kaupaksi, itsellä ei tulisi mieleenkään...

Jos haluavat kunnon kuvia, niin hinnoittelulla kuvaaja asettaa oman arvonsa kohdalleen ja thats it. Jos ei ole varaa kuin yhteen kuvaan, niin sitten ei... itse en myisi.

Myyn toki halvemmalla sille, jolle teen työsuhteessa töitä, mutta saan täyden kuukausipalkan, eli tilanne eri. Jos en olisi työsuhteessa, niin en varmasti myisi mitään alle 300 euroa. Jos ei tilaajlla ole rahaa, niin palkatkoon jonkun muun (takuulla maksaa enemmän loppupelissä kuin nuo jo olemassa olevat kuvat)..

Ja jos haluaa myydä tietyn setin kuvia 200-300, niin asiaahan pohditaan silloin eri kantilta. Itse en massamyyntiin lähde, mutta vapaa maa, vapaat tavat, myyköön kuka tahtoo kuinka tahtoo :)

tai mistä sitä tietää... olen myös antanut kuvia ilmaiseksi, jopa satoja. Circus-maailmaan useita kymmeniä on jopa julkaistu, mutta se on tavallaan tapani tukea kiinnostavaa asiaa, jota meidän pennut harrastaa :)