Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuvien asiasanoitus

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana AnselA, 23 Maaliskuu 2006.

1. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Olen päätymässä työskentelytapaan, jossa jopa ennen RAW-konversiota kuviin lisätään asiasanat. Näin ne kulkevat mukana käyttökuvien kuvatiedostoihin asti. Kuvaussessio kohtaisesti tehdään CS2:ssa IPTC-content kentille template, joka bridgessä ajetaan batchinä koko sille kuvajoukolle, johon asiasanat sopivat. Bridgessä voi sitten vielä hienosäätää lisäämällä asiasanoja keywords-valikosta.

Bridge V1.03:sta alkaen asiasanojen "kanta" on XML-muodossa joten sen siirtely, kopiointi ja muokkaus vaikka skriptaten on mahdollista. Pitäis vain löytää tarpeeksi kattava mutta samalla kompakti asiasanasto, josta tuon Bridgen sanaston tekisi.

Valokuvakirjallisuuden asiasanasto ei kuten sivulla:
    http://www.fmp.fi/fmp_fi/muvieras/kirjasto/asiasan/index.htm#ylalaita
    todetaankin ole "luettelo kuva-aiheista ja kuvauskohteista", joten siitä ei ole apua itse kuvien asiasanoituksessa. Yleinen suomalainen asiasanasto YSA on taas liian laaja: Vesan toiminta on päättynyt. Valokuva-alan ontologiaa VALOa http://www.seco.tkk.fi/events/2005/2005-11-16-finnonto/2005-11-16-savia-valo-finnonto-symposio.pdf ei tunnu mistään vielä saavan. Kaupallisista syistäkö?

Löytyykö apuja tai ideoita?

Mulla on koottuna tuhatkunta asiasanaa seuraavien otsikoiden alle

Cities
    Ihmisiä
    Kaloja
    Kulkuneuvoja
    Lintuja
    Maita
    Matelijoita ym.
    Muut
    Nisäkkäitä
    Paikkoja
    Puita
    Suomen kaupungit
    Tapahtumia
    Urheilu
    Vihannekset ym.
    Vuodet

Oliskohan siinä alkua Kamerawiki-"projektille"? Löytyykö kiinostusta "Kameralaukun asiasanaston" kehittämiseen? Onko sellaiselle tarvetta?

2. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Ystävällinen, mutta tunnistamattomana pysyvä lahjoittaja, laittoi privana linkin 9356:een oikeasti käytössä olevaan asiasanaan.

Kiitos! Jatkan askartelua.