"Mini" super 23 tosiaan täytyy olla jonkun tekemä, koska ei löydy mamiyan prosyyreistä tämmöistä. Tosin niin vakuuttava, että ei heti tule mieleen ettei olisi alkuperäinen. Mamiya press/super 23/universal on kiinnostava kokonais-edullisten laajakulmaobjektiivien takia (koska peittokyky isompi kuin monella muulla, suljin ja tarkennus objektiivissa) joihin saa erilliset finderit.
Mamiyan tuotanto on ollut sangen laajaa, vaikka tehdas perustettiin vasta 1940. http://camerapedia.wikia.com/wiki/Mamiya Ko. sivun mallislistauksessa on tuo 6x9 range finder -osio mielenkiintoinen
Kameroita ja objektiiveja tässä ketjussa on usein, laitanpa vaihteeksi valokuvausvermeiden kuljetussysteemin. Alla Löwepro Pro Runner 300-reppu kahden Godox Witstron kuljettamista varten ja tuo laukku Think Tank Airport Takeoff kahden rungon, seitsemän primen ja kahden käsisalaman triggereineen kuljetukseen. Hyvin kulkee koko setti...
Harrastekamera tuli ostettua. Isällä oli aikoinaan sama, ilmeisesti A-malli. Alle kouluikäisenä sain joskus tiirailla yläluukusta ja sama viehätys on edelleen olemassa. Kevään mittaan olisi tarkoitus testailla kunhan sää ja aika sen sallivat. Valotuksen mittausta vielä mietin kun en löytänyt LM mallia. Voisin ilmeisesti jollain tavoin hyödyntää rinnalla filmijärkkäriä samalla polttovälillä kun mittaria en omista. Saisi ainakin alussa oikeaa suuntaa.
Mikä olisi ko. käyttöön sopiva appsi. Minulla olikin yksi asennettuna mutta se antoi kyllä todella hitaita nopeuksia ja jäin epäilemään sen toimivuutta ko laitteessa.
Retro meininkiä joo, mut näyttää ainakin mun kännyllä (honor8) puuta heinää. Sama tuntuu kyllä olevan aivan kaikilla valotusmittarisoftilla, joita olen testannut. Ja sama oli myös edellisellä kännylläkällä (sony z3), et en oikeen jaksa uskoa et on kännykkäkohtainen juttu. Parhaiten valotusmittarin virkaa toimittava appi oli aikanaan winphonen kuvaussofta, josta sai exifit ulos. Varmaan androidillekin saa jonkun kuvaussoftan joka näyttää exifit.
Eihän tollasella voikkaan mitään zone mittauksia tehdä. Se toimii kuplamittarin tavoin ja kyllä minulla ainakin riittävän lähelle näyttää. Hiukan piti kylläkin ensiksi oppia käyttöä.
Missä siinä on kupla? :relaxed: Sitähän se edellyttäisi, jos se samalla tavalla pystyisi toimimaan. Eikä nuosen sijaan hyödynnä puhelimen kameraa? Heijastuvan valon mittari siitä sillä lailla ilman kupua vain objektiivin avulla tulisi.
En tiedä huomasitko, mut tuossa on kytkin, josta saa vaihdettua mittaako heijastuvaa- vai kohdistuvaa valoa. Tuolta oikeasta yläkulmasta vaihtuu. Mulla toi näyttää sisävalaistuksessa suunnilleen oikeen (n. puolen aukon heittoja), mutta kirkkaassa valossa heitto on jo n. pari aukkoa.
Tuossa linkissä- edellä on että: Features: -Incident light metering (needs light sensor) -Reflected light metering (needs camera, only a few are compatible) Mitä kummaa tarkoittaa "light sensor" siinä, kun luulisi että kupu objektiivin päälle vain tarvittaisiin. Ehkä juuri sitä, jolloin kokonaisuudesta muodostuu "light sensor for incident light". Mahtaisiko ne huonoimmat arvostelut siinä linkissä perustua siihen että on ollut vallitsevan mittaus valittuna ilman kupua? "Näyttää ihan höpölukemia" yms.