Tiesin kyllä että Leica Standard on kooltaan pienempi kuin M-Leica, mutta yllätyin kuitenkin kuinka paljon pienempi se on. MP on tosin varustettu Leicavit:illä, mutta kuitenkin. Hyväkokoinen taskukamera tämä Leica Standard!
Saman konsernin tuotteita varmaan. Mulla on traktorissa ajo-opastin joka näyttää sateliittien avulla mistä pitää pellolla ajaa (automaattiohjauksenkin siihen rahalla sais). Noi kamerat meinaan kytkeä kyseisen härvelin näyttöön, niin pystyy kattelemaan taakse ja kylvinkoneen säiliöön jotta kuinka paljon on siementä jäljellä.
Kyllä se kylväminen onnistuu, mutta kasvinsuojeluruiskutuksiin sen ensisijaisesti oon hankkinut. RTX-15 lisenssillä pääsee alle 15 cm tarkkuuteen ja maksamalla vielä enemmä sais vielä tarkempaa. Se 15 cm riittää normaalihommiin. Toi on aika perusjuttua, mutta uuret viimeisenpäälle koneet on kyllä huipputarkkoja, monimutkaisia ja käsittämättömän kalliita. Automaattiohjaus ajaa traktoria ja sensorit sun muut mittalaitteen ohjaa kylvinkoneita ruiskuja ynnämuita kasvuston kasvukunnon mukaan. Ei kuitenkaan meillä.
Tuossa on se vekotin/näyttö mihin kamerat yritän laittaa. Näytössä näkyy kuinka opastin ”maalaa” sitä mukaa peltoa kun ajetahan. Tuossa kuskilla on vähän heittänyt päässä kun on mennyt kaksinkerroin ja jäänyt haukia. Pienet poikkeamat ei oo vakavia.
^ No nyt selkisi! Eli jos laitetaan pellolle vaikkapa kasvinsuojeluainetta, niin sitähän ei tietenkään silmillä näe, mihin kohtaan sitä on jo laitettu. Onpas kätevä systeemi.
Juuri näin. Mulla on nyt 16 metriä leveä ruisku niin on silmämääräisesti aika hankala ajaa riittävän tarkasti. On toki muitakin tapoja ajaa hallitusti, mutta tämä on yksi.