Tuotapa en päässyt huomaamaan, kun ne yleensä eivät toimineet ollenkaan... - Oppilaitoskäyttö, jossa kymmenet rähmäkäpälät näpläävät vekottimia viikottain, on aika paljon vaativampaa kyseisen kaltaisille laitteille kuin jonkun yksittäisen kuvaajan säännöllinenkään käyttö.
Se on ihan totta. Mittailin densarilla parille salamalampulle ja kuumille valoille edelleen parille mv-kombinaatiolle ja värille erikseen sopivat herkkyydet ja käytin taulukon mukaista korjailua. Negalla laitoin vielä yleensä vähän extraa, niin kyllähän niistä ihan vedostettavia tuli, mutta dian kanssa käytin vain tuttua Bowensin salamasettiä tai Elinkoja. Filkka oli vähän hankalampi kuin kenno, koska siinä oli resiprookkia ja muuta muuttujaa. Edelleenkin kaiken vakioiminen on viisauden alku valokuvaamisessa. Jos mittaat, niin käytä samaa mittaria ja mahdollisuuksien mukaan samoja lamppuja.
Linhof Master Technika 4X5 ja uusi Linhof Right Angle Reflex Attachment 45 joka kyllä rumentaa kokonaisuutta, mutta sillä on erittäin hyvä tarkentaa.
^ Siis, onko tuossa salamajalustassa tavallinen Canon:in pikkusalama, johon on jollain virityksellä kiinnitetty jonkinlainen softbox-juttu?
Se on tuontapainen: Triopo Speedbox Deep Octa for BOWENS Oli näköjään tällä hetkellä pois Fotonordigin listoilta. Siinä on kiinnitys pikkusalamalle ja se on helppo laittaa kiinni jalustaan. Sais olla pykälänverran isompi….mutta kun pikkusalaman teho on rajallinen niin teho hukkuu helpommin siihen isoohin. Salama kyllä toimii hienosti tuolla Canonin radiolähettimellä, ittellä on 4 yhteensopivaa salamaa. Tämä homma toimii helpoissa olosuhteissa kun ei tarvitse kilpailla kirkkaan auringonpaisteen kanssa.
^ Tuleeko se softbox suoraan kiinni jalustaan ja salama laitetaan sitten kiinni softboxin kiinnitykseen, vai kuormittaako softbox salaman kiinnityskenkää? (Tuosta kuvasta ei oikein näe…)
Ylemmästä seleviää kiinnitys. Boxiin kuuluu kaksi pehmenninkangasta, mulla on vain etukangas paikoillaan ja salamassa on käyttänyt alemman kuvan hajotinta jolla toivon valon leviävän myös tasovalon heijastavaan takaosaan eikä vaan suoraan eteenpäin kankaan läpi.
^ Kiitos selvennyksestä. Nyt näkyy rakenne hienosti. Eli, softbox ei rasita salaman kiinnityskenkää, mikä on tietysti hyvä asia.
Ainakin Lastolitella oon nähnyt vastaavan rakenteen jossa salama laitetaan ”puristimella” kiinni. Mulla on vanhempi pieni Lastoliten boxi jossa salama laitetaan salamakenkään ja sitten koko höskä eripaikasta jalustaan kiinni.
On se hyvin mahdollista. Oon joskus tehnyt niin. Menöö kyllä heleposti ruutuja hukkahan kun pimees saksilla klipsutteloo ja rullaa takaisin.