Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jukkis71, 11 Helmikuu 2009.

Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla?

Ihan hyvää tavallista paskanjauhamista, tässä on paikka missä teille vähän näkökulmaa. oli pieni nokkapokka, vastaan tatuoitu mies ja vanha jäärä. sit alkoi nenästävääntö, ukko vähän googletti, analysoi ja laittoi pienen bitin tekijänoikeudesta, siihen hyyty toi uhoaminen. Pointti kuitenkin oli että jäärä laski että tatskamies ei jaksa kahlata läpi koko pitkää löpinää vaan  uskoo kun referoidaan.
    kas, se tärkeä kohta ei ollut LAISSA, vaan sen selityksissä, siinä mihin hemmot jotka näitä juttuja pyörittelee rahasta, vetoavat tiukan paikan tullen. jos olis ollut todella hollilla jäbä, olis vastannut: selityksillä on vastaselitys... Kuikuri oli vainunsa kanssa hiukan oikeilla jäljillä, siitä lievä nyökkäys tonne hesa turku valtatien suuntaan....

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Katsoinpas minäkin nimeäni googlella. Sen lisäksi, että minulla on kaimana joku shamaani + monialayrittäjä mikälie, löysin tämmöisen:

http://kulttuurikirja.blogspot.com/2008/10/flickr-verkko-valokuvataidetta.html

Tuohan näiden kirjoitusten perusteella rikkoo myös lakia.

Toisaalta itse en tuollaisesta jaksa närkästyä, siinä on selvästi kerrottu kaikki tiedot kuvaajasta - joskin "nimimerkillä Jukka Vuokko" on vähän kiusallisesti ilmaistu ;)

Ja tietyisti se, että tuossa on faktisia virheitä kuten se, että tuo ryhmä josta blogissa puhutaan, liittyisi muka jotenkin japaniin ja varsinkin vanhan japanilaisen taiteen jatkumoon modernein keinoin...

Jatketaanpas rouhimista, mitä kaikkea nimi tuo :D Muita kun kaimoja :D

2. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Niin, vesileimoista ja muista on puhuttu. Tämmöinen löydös:

http://static.chinavisual.com/storage/contents/2007/10/15/43585T20071015151430_1.shtml

Kiinaa en valitettavasti osaa... Yhteystietonikin ovat viidentoista vuoden takaa. Mutta se oleellinen: Siellä on chinavisual.com -vesileima mun omien copyright-tekstien päällä tyynen rauhallisesti. Vanha teksti on luettavissa sekin. Eli ööh, he vesileimaavat jottei heiltä vietäisi, mutta vievät multa vaikka siinä on vesileima. Pjooh...

3. Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla?

Dear Usagi:
    olen ihmetellyt että miksi kaverit suoltaa matskua, Flickr tyyppisiin saitteihin, missä ei kai ole  mitään mahiksia tsekata esim. kuka imaisee  kuvia. Mun saitin matsku on mun hallinassa ja kaikki, periaatteessa, jos ei ihan hupi tai henkilökohtaista,on vain rajattu satsi, ja vain markkinointi mielessä. Tota sun rappuskuvaasi varmasti käytetään puffaamassa jotakin kaupallista jujua.  sitten toinen juttu, mun saitilla on sivun alareunassa pari japaninkielistä sanaa. Pyysin mun "japanin gurua lähetämään tekstit, olis kiva lukeeko niissä ne mitä pyysin.  www.jukkavatanen.com
    kommentti?? 

4. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36

Ihan yhtä liukkaasti, kuin vanha Rellu jäiseltä rotkon reunalta, lähtee ne kuvat Vatasenkin sivuilta kiinalaisia teekuppeja koristamaan - etenkin jos lähdet markkinoimaan sivujasi enemmältikin.
    Tuntemattomuus ja merkityksettömyys ovat ainoita netissä valokuviaan esittelevien kuvaajien tekijänoikeuksien "suojelijoita".

5. Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla?

Jäi pojulta huomaamatta tuo "rajattu satsi", varsinainen kama on piilossa, nää mitä täälläkin on nähty on vain mainosta, täkyä.

6. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Jos nyt yhtään ymmärrän, niin "shintshitu no hikari wo toraeru shashinka", suomeksi jotenkin "Todellisen valon oivaltava valokuvaaja", "Oikean valon ymmärtävä valokuvaaja", ...
    Vaikea muodostaa tuosta suoraa käännöstä mun taidoilla :D

Flickr-jne. tyyppisissä saiteissa on se kiva, että löytää toisia samanhenkisiä kuvaajia.
    Eihän sinne kuitenkaan mitään suuriresoluutioista kuvaa kukaan varmaan laita, joten web-käyttö on niitä pahimpia miten voi varastaa.

Monen harrastajan kun on hankala saada kuviaan esille jollei käytä flickr, deviantArt, Photo.net, ... tms. palvelua. Puhtaasti kaupallisena toimijana näkökanta on tietysti toinen.
    Jos miulla olis laajamittaista bisnestä, niin sivuilla olisi luultavasti muutama suurempi kuva sisäänhoukuttimina, sitten ehkä weppikauppa josta näkisi pienehkön kuvan ilman vesileimaa ja voisi tarkastella suurta versiota jossa on reippaat vesileimat, mutta josta näkee jotain yksityiskohtia.
    Tilaustöitä varten taas olisi omat portfolionsa, ehkä samalla menetelmällä. No se jossittelusta.

Tuo porraskuva taas on aikanaan ollut PovRay-ohjelman "kansikuvana" sikäläisellä saitilla, sain siitä palkkiotakin ja silloin pyöri 3d-buumi joten työtarjouksiakin tuli. Sittemmin se päätyi vielä ainakin yhden matikan kirjan kanteen, oliko hollannissa vai missä.. Mutta sen jälkeen se on jatkanut elämäänsä netissä näköjään.

Siihen aikaanhan netissä ei ollut mitään kaupallista nykyisessä mielessä, ei kukaan miettinyt sitä että joku varastaisi kuvat. Hyvä jos spämmiäkään juuri oli.

En usko että nuo kiinalaiset saitit kuvalla mitään varsinaisesti mainostavat, koska siellä on yhteystiedot (tosin mun vanhat). Toki voi olla, että kauppaavat siitä esim. juliste-versiota tai jotakin...

7. Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla?

heh heh, taisi Edo vähän panna paremmaksi: Pyysin valokuvaaja ja totuuden vangitsija...

Jos kinnostaa  www.edophoto.com

8. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36

Levittele ukko vaan "rajattua satsias" tarpeeksi monelle, markkinointimielessä, niin eiköhän niistä joku päädy jonkun julkaisun kanteen luvatta ja palkkiotta.

9. Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla?

Nokku, et tajunnut tuolla toisaalla: sanon kun yhdelle ryssä lätkäpelaajalle tampereella:  sulla on poju ainoastaan se etu minuun nähden. että minä kun en enää voi tulla näsäviisaaksi idiootiksi, vaikka siitä aloitin, voit sinä tulla vain suulaaksi vanhaksi ukoksi, ellei toinen samanlainen nilkki kuin sinä, ota sinua niin tosissaan että panee sulta naaman tohjoksi, pahimmassa tapauksessa ilmat pihalle, silloin poju hyvä, saat aloittaa kaiken ihan alusta, ja minä olen jo aivan toisaalla...

ja tuosta luvatta kanteen: Niitä on ollut ihan tarpeeksi, ja sellaisesta hinnasta että ei enää haittaa . Roskikseen niitä on kannettu ja kalaa niihin kääritty.
    ei tartte enää minnekkään tuupata tyrkylle. ihan on joka vuosikymmeneltä  60-70-80-90 ja ihan tältä 2000 luvulta ihan pienenä vinkkinä sanon sulle että "Suomalaisen muotikuvauksen raamatussa" Muodin ikuistajat, on mun portofolio, jossa todetaan että yleensä muotikuvaajan ura on hyvin lyhyt, ovat aikansa kasvatteja, mun ekat siinä kirjassa on vuodelta 1968 ja uusin vuodelta 2002... en ole "vakavamielinen amatööri" en kumpaakaan, varsinkaan "vakavamielinen". Peace & Love, ihan aitoon 60 luvun tyyliin, taisko sun mutsis olla jo syntynyt silloin???

10. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Tämä sopinee juuri tuohon suomenkieliseen Flickr-lainaukseen?

11. äyni

äyni Member

414
    0
    16

Vetää minusta vähän harmalla alueella. periaatteessa kyse on flickristä, ei noista kuvista, mutta...

Yksi ongelmahan tässä on se, että kunnollista kattavaa lainsäädäntöä ei ole. Internet on muuttanut kenttää niin suuresti, että siihen on vaikea suhtautua nykyisillä työkaluilla.
    Tuossa yo. esimerkissä ei ole kuvia varsinaisesti kopiotu eikä varastettu mitenkään. Kuva on juuri se, minkä ko. käyttäjät ovat flickriin lähettäneet. Tuolta sivulta on vain hotlinkki ko. kuvaan. Ymmärtääkseni tekijänoikeuslaki ei edelleenkään osaa käsitellä tällaista tilannetta.
    Moraalisesti kyse on samasta asiasta, kuin jos kuva olisi kopioitu toiselle serverille, mutta laillisesti ei ole.

12. prosecutor

prosecutor Member

287
    1
    18

Eikö ole kivaa, saat kuviasi esille omalla nimelläsi? Toi sormikuva oli hyvä, siinä oli jotain, tuli mieleen Arno Rafael Minkkinen.

13. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36

Kerroin sulle vain nettikuvioiden raadollisuudesta, koska olet mitä ilmeisemmin elänyt niiden osalta hyvin suojattua elämää. En tiedä omista markkinointikuvioistasi sen enempää, yritin vain hyvin ystävälliseen ja vilpittömään sävyyn kertoa sinulle, että jos jotain nettiin laitat, niin netissä se myös pysyy ja päätyy ties minne.

Mutta aika ikävän sävyistä hyökkäystä minun henkilöäni kohtaan. Silkkaa hyvää hyvyyttäni olen sinua täällä yrittänyt opastaa ja neuvoa, jopa puolustanut foorumin "pahuuden voimia" vastaan. Minä ja Riksu ollaan sun ainoat ymmärtäjät ja kaverit tällä foorumilla.

Ja mitä saan kiitokseksi?

Pojuttelua ja verhoiltua VÄKIVALLALLA uhkailua, kaiken lisäksi pilkkaat vielä äitiäni !!! Ei jumaliste, EIKÖ SULLE MIKÄÄN RIITÄ ????! Pilkkaa ja vähättele nyt vielä minun, viattoman harrastelijan, kuvia, anna mennä, tässä toinen poski!

<SIZE size="150"]MINÄHÄN SE TÄSSÄ UHRI OLEN.</SIZE>

Over and out sinun suhteesi.

<SIZE size="10"]*tirsk*..siinä eskalaatiota teille ;D</SIZE>

14. Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla?

No mutta Nokku, ... Mähän sanoin sen sille RYSSÄLLE, sulle vain sanoin että niin saattaa käydä, ellei pidä huolta tuosta KARMA puolesta... Piece & luuv...

Mistä sä noin isoja kirjaimia muuten löydät, aika tehokkaita, meinaan... Olis noiitä pitänyt serveerata eikä näitä "iänikuisia lainausmerkkejä" ja kolmiopisteitä...    ...    ...      :)

15. AnttiO

AnttiO Member

201
    0
    16

Mutta monelle tuolla ei taida olla merkitystäkään sillä siellä on kymmeniä tuhansia kuvia Creative Commons -lisensseillä.

16. stabacus

stabacus Member

578
    0
    16

Muistakaa ihmiset, "kerran netissä-aina netissä". Jos ette halua ottaa sitä riskiä että teidän kuvia kopsataan saiteilta niin älkää laittako sinne kuvia. Ihan sama kuin jos jätät auton käynnissä ovet auki Helsingin Mannerheimintien laitaan parkkiin ja lähdet asioille tunniksi. Tulet takaisin ja huomaat auton häipyneen. Eipä taida poliisi ja vakuutusyhtiö paljon sinua lohduttaa. Sinä kun toimillasi olit asettanut autosi alttiiksi- ei varastamiselle vaan vain luvattomalle haltuun otolle. ÄLKÄÄ LAITTAKO NIITÄ KUVIA NETTIIN ESILLE JOS NE ON NIIN ARVOKKAITA ETTÄ KUN JOKU NIITÄ KOPIOI NIIN TULEE SURU PUSEROON.

17. Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla?

Oh hoh, onkos täällä ollut tollainenkin suukopu... Aika kovaa meni tossa "katharsis puhdistusriitissä", mutta tulostakin syntyi ! Voitte kaikki laittaa tulemaan korvausvaatimukset sairaala ja psykiatrikäynneistä mulle osoiteella "Lush Life Productions" c/o  J Vatanen Yhtiöt/
    www.jukkavatanen.com&nbsp;

18. Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla?

Kyllä polisii autovarkauteen reagoi, vai veikkaato tosissaisi että ei? Tämä on vähän samaa kuin sanoisi minihameisille että ihan oma vika jos ootte huomenna Egyptissä orjina...

19. Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla?

Mitäs ne Egyptiin saakka, kun viimeistään Ranskassa ovat "Ilmaisina lastenpiikoina/taloudenhoitaja orjina" kun kaverit vähän blondeille luikuttelee frankinsi juttuja korviin...