Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kuvia Kadulta ja Katukuvia

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana ruusa, 6 Elokuu 2012.

  1. Kenzy

    Kenzy

    49
    0
    0
    Vs: Katukuvausta

    Et sitten viitsinyt uhrata aikaasi täsmentääksesi, mitä tälle topicille sitten ajattelit? Aloituspostauksen kuvakaan ei kuvaa esimerkiksi vain katua, joten sitäkään tällä ei varmasti haeta. Olet kuvannut kahta ihmistä istumassa bussipysäkillä sattumanvaraisessa tilanteessa, kadulta. Miten ajatus poikkeaa muista tähän postatuista kuvista? Sitähän tässä hämmästeltiin.
     
  2. ruusa

    ruusa

    212
    0
    0
    Vs: Katukuvausta

    Ihan ok kuviahan nuo ovat, mutta ei katukuvausta.Mikä estää jokaista avaamaan oman ketjun katukuvauksena pitämilleen kuville.Jos ei halua perehtyä esim.netin tarjontaan katukuvauksesta, niin koko teema voi jäädä hämäräksi, niinkuin nyt vaikuttaa.Itselläni on tuhansia kuvia otettuina kadulta mutta vain muutama jota voin pitää katukuvauksena.
     
  3. Vs: Katukuvausta

    wat?

    Voisitko antaa tyhjentävän selityksen termille katukuvaus, koska itselleni ei ainakaan ole nyt täysin selvää mitä tässä haetaan. Ymmärrän siis katukuvauksen samanlaisena käsitteenä kuin esim. studiovalokuvaus. Eli kadulla kuvattuja kuvia (yleensä kuitenkin ihmisistä, ei esim arkkitehtuurista).
     
  4. Kenzy

    Kenzy

    49
    0
    0
    Vs: Katukuvausta

    Avaapas nyt meille kaikille tietämättömille, mitä se katukuvaus sitten on, kun pelkkien wikipedian tarjoamien tunnusmerkkien täyttäminen ei riitä. En liene ainoa, joka tätä mysteeriä nyt ihmettelee - säästyy sitten kaikkien aikaa, kun ei postata lisää offtopicia. Kuvauksen voit laittaa aloituspostauksen yhteyteen, niin se jää talteen, eikä huku threadiin.
     
  5. ruusa

    ruusa

    212
    0
    0
    Vs: Katukuvausta

    Hehheh...yrittäkääpäs nyt te kaikki tietämättömät (3-4 hlö) itse selvittää mitä katukuvaus on. Mm.Jouko Leskelä on yksi suomalainen tunnustettu katukuvaaja, kuvia ja tekstiä löytyy netistä.

    Jouko Leskelä - Kisakatu - Olympic Street
     
  6. Lotari

    Lotari Member

    310
    0
    16
    Vs: Katukuvausta

    Nick Turpin on kuvannut aika hyvin nykykatukuvauksen piirteitä In-Publicissa (boldaukset ja kursiivit omia):

    Katukuva tapahtuu kadulla, elävässä elämässä, ympäröivässä tavanomaisessa maailmassa. Se on tarkkaan valittu hetki. Siinä eri elementtien päätyminen kuvaan ja niiden ulos jättäminen eivät ole sattumaa. Myös kohteella ja sen ympäristöllä on suuri merkitys, niiden on keskusteltava keskenään. Lopulta kuvan on myös herätettävä jotain katsojassaan. Iloa, surua, hämmästystä. 

    Katukuvaus ei siis ole vain kuvia kadulta. Eikä pelkkä ihminen kadullakaan riitä. Mutta jos henkilön suhde ympäristöön on merkittävä, jos kuvassa oleva hetki liikuttaa ja katsoja kokee oivaltavansa jotain, saatetaan olla lähellä jotain katukuvauksen kaltaista.

    Mutta toki kukin itse saa määritellä kuvauksensa miten tahtoo.
     
  7. rv

    rv

    266
    0
    0
    Vs: Katukuvausta

    Tää legendaarinen http://www.mattstuart.com/  on kyllä huippu katukuvauksessa.  Ei paljon selittelyjä tarvitse mitä katukuvaus on kun näitä katsoo. 
     
  8. Vs: Katukuvausta

    Tässä Leskelän tekstiä aiheesta:

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Itse ne löydä tästä mitään mikä ei kategorisesti sopisi noihin Kenzyn postaamiin kuviin. Pienten merkitsevien yksityiskohtien(joita Leskelän mukaan löytyy kiinnostavista katukuvista) löytäminen jää jokaisen katsojan harteille. Mikäli ei kuvasta itse merkitystä löydä, ei se tarkoita ettei kuvaaja ole sitä tilanteessa nähnyt.

    Juu, ei taida aiheesta olla olemasa kummoista konsensusta edes alan ammattilaisten kesken.

    näin on varmaan paras.
     
  9. ruusa

    ruusa

    212
    0
    0
    Vs: Katukuvausta

    "Pienten merkitsevien yksityiskohtien(joita Leskelän mukaan löytyy kiinnostavista katukuvista) löytäminen jää jokaisen katsojan harteille. Mikäli ei kuvasta itse merkitystä löydä, ei se tarkoita ettei kuvaaja ole sitä tilanteessa nähnyt."
    Jos ei näitä pieniä merkitseviä yksityiskohtia kuvasta löydy, ei auta vaikka kuvaaja olis niitä nähnyt. Niiden täytyy käydä ilmi kuvasta.
     
  10. Vs: Katukuvausta

    Minulle ainakin osasta aukeaa jokin idea yksityiskohtien kautta, en tietenkään voi olla varma onko tämä se sama teema jonka kuvaaja on kuvassa nähnyt. Ei kai se kuitenkaan ole kuvaajan vastuulla tehdä kuvistaan niin itsestään selviä että ne aukeavat jokaiselle katsojalle välittömästi. Minusta silläkin on oma arvonsa että kuvia joutuu tutkimaan ja tulkitsemaan hieman pidempään merkityksiä löytääkseen. En ainakaan kaipaa enempää ns. "mikroaaltouuni kulttuuria" jossa kaikki merkitykset ja teemat tarjoillaan valmiiksi pureskeltuina.

    Toki voit olla sitä mieltä että Kenzyn kuvat eivät ole hyviä, mutta Leskelän määritelmän mukaan on hyvin vaikea olla lajittelematta niitä katukuvauksen piiriin. Tämä siis minun mielipiteeni ja tulkintani kuvista sekä termin määritelmästä.

    Ehkä tämä vääntö saa nyt minun osaltani kuitenkin jo riittää, kaikillahan saa toki olla oma mielipiteensä näistä termeistä.
     
  11. Vs: Katukuvausta

    Mammutti
     
  12. ruusa

    ruusa

    212
    0
    0
    Vs: Kuvia Kadulta ja Katukuvia

    ...
     
  13. ruusa

    ruusa

    212
    0
    0
    Vs: Kuvia Kadulta ja Katukuvia

    ...
     
  14. ruusa

    ruusa

    212
    0
    0
    Vs: Kuvia Kadulta ja Katukuvia

    katukuvausta
     
  15. rv

    rv

    266
    0
    0
    Vs: Kuvia Kadulta ja Katukuvia

    Rippeleinin ilkkuva mammuttikuva on onnistunut!  Samoin Ruusan askelkuva, aika mainio Katukuva mun mielestäni.
    Valkoiset mieht ja valkoinen bussi, nopeasti hoksattu tilanne ja hyvin onnistunut toi askelten samanaikaisuus saamaan kuvaan.

    Sotku kuvaa pitki hetken miettiä, mutta kyllä sieltäkin idea löytyi, tai luulen löytäneeni.
     
  16. ruusa

    ruusa

    212
    0
    0
    Vs: Kuvia Kadulta ja Katukuvia

    Vain tuo viimeinen katukuvausta omissa kansioissani Yritän aikaansaada oman kansion katukuvauksesta galleriaan, ehkä onnistuu.
     
  17. hannu523

    hannu523 Well-Known Member

    2 621
    414
    83
    Vs: Kuvia Kadulta ja Katukuvia

    Hyvät katukuvat galleriassa, varsinkin My Way. Olisit jatkanut tähän - galleriaa taitaa melko harva käydä kurkkimassa.
     
  18. ruusa

    ruusa

    212
    0
    0
    Vs: Kuvia Kadulta ja Katukuvia

    Ihmettelinkin kun siellä on niin vähän kuvia.Ajattelin ladata tähän enemmän niitä, joita itse en pidä katukuvauksena vaan vähän sinnepäin. Vaikka eihän siinä mitään tiukkaa rajaa ole, mutta eroavaisuus kumminkin.
     
  19. Sami A. Korhonen

    Sami A. Korhonen Active Member

    507
    51
    28
    Vs: Katukuvausta

    Offtopic: Haluaisin edes murto osan tuon kaverin oivallus kyvystä.
     
  20. hannu523

    hannu523 Well-Known Member

    2 621
    414
    83
    Vs: Katukuvausta

    Jep - b/w-setti on loistava.