Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuvavedoksien "postimyynti"

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana kb, 19 Maaliskuu 2009.

  1. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Moi,

    juolahti tämmönen hölmö kysymys mieleen.

    Eli, jos joku päättää tilata minulta pohjustetun kuvan ja tämän vedostaminen, pohjustaminen ja viimeistely maksaa esim. 400 eur, niin päteekö tähän hommaan täysin normaalit käytännöt kun kaupan purkamisesta puhutaan? Eli jos asiakas päättää ettei haluakaan kuvaa, se jää mulle ihmeteltäväksi ja that's it?

    Voinko siis laillisesti vaatia, että jos vedostamisessa, pohjustuksessa jne ei ole "mitään vikaa", ei kaupaa voida purkaa vain päähänpistosta johtuen?
     
  2. Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Mielenkiintoista. Itseäni on ajatteluttanut lähinä postin kyky toimittaa tämmöistä tavaraa, mutta tuo onkin uusi pointti.
     
  3. Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Näin se taitaa mennä, jos asiakas ei ole nähnyt kuvaa irl, niin siinä on se seitsemän päivän palautusoikeus. Sitä en tiedä, että miten vaikuttaa, jos ensin lähettää koevedoksen, jonka asiakas hyväksyy ja sitten vasta sen ison kuvan.
     
  4. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Ja jos on nähnyt IRL niin sitten se on jo vedostettu, joka tietysti on normitilanne jos on myyntinäyttelystä kyse, mutta tässä tosiaan mietin kotisivuilla olevia hintoja.

    Tää vähän veis ikään kuin siihen suuntaan että pitäs pistää asiakas pohjustamaan kuva (tai tilaamaan pohjustus), eli myy sen paperiversion ja jollain tapaa ohjeistaa mitä kannattaa tehdä seuraavaksi. Esimerkiksi lähettää takaisin sinne mistä tuli (jos vedostuslafka hoitaa myös pohjustuksia) tai jonekkin muuhun palveluun.
     
  5. Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Niin korjaan ensin, että 14pv tuo palautusoikeus olikin.

    Mutta... Itsellä kun on vähän sama lehmä ojassa, niin otinpa ja soitin oikein kulutuspuolen lakimiehelle, joka sanoi, että tuo palautusoikeus ei koskekaan asiakkaan erikoistoivomusten mukaisesti valmistettua tuotetta. Ainoastaan valmistuotteita, jotka voidaan myydä uudelleen. Oli sitä mieltä, että jos myydään pelkkää kuvaa, niin sen voi palauttaa, mutta jos siihen asiakkaan pyynnöstä teetetään kehykset tai pohjustetaan, niin tuota ei sitten enää voisi palauttaa, ellei siinä ole jotain virhettä.
     
  6. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Noniin, ajattelinkin että joku tuommoinen rajoite siinä voisi olla kohtuullistamassa tilannetta. Kiitoksia tiedosta.
     
  7. hsm

    hsm Member

    851
    0
    16
    Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Mielestäni myös vedos on asiakkaan erikoistoivomuksesta valmistettu "tuote", ellei niitä sitten valmisteta sadoin kappalein varastoon ostajia odottamaan.
     
  8. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Onko tuossa edes "postimyynnistä" kyse?
     
  9. hsm

    hsm Member

    851
    0
    16
    Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Ei välttämättä, on siinä muitakin mahdollisuuksia, joissa pätevät samat pelisäännöt.

    "Etämyynnissä (esim. puhelin-, posti- ja verkkokauppa, tv-shop) tavaraa ei näe eikä sitä voi etukäteen tarkistaa. Kotimyynnissä (ns. ovelta ovelle) tarjous tulee yllättäen ja ostopäätös täytyy tehdä nopeasti. Sen vuoksi koti- ja etämyynnin kuluttajansuojasta on erityissäännöksiä, joihin kuuluu mm. 14 päivän palautusoikeus."
     
  10. Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Kyllä tätä kannattaa miettiä. Jos ajattelee asikkaan näkökulmasta niin netissä nähty pikkukuva joka alkaa kiinnostaa ja tarjolla olisi suurempi seinävedos. Tilataan se ja kädessä on jotain pikselöitynyttä p*kaa. Kyllä alkaisi ostajan oikeudet kiinnostaa ;-)
     
  11. Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    On olemassa vaiettu kansanryhmä joka vaan tilailee ja palauttelee tavaroita/tuotteita koko ajan.  :mad:
    No harrastus sekin. ;)

    Sehän vain nostaa kuvan taiteellista arvoa.  ;D

    Tämä on hankala asia, kuten kuluttajakauppa asiat yleensäkin.

    Voidaanko ruudulla näkyvää "pikku"kuvaa pitää luotettavana?
     
  12. Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Netissä on vaiettu kansanryhmä, joille kaikki huono edustaa taidetta ;-)
     
  13. Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Tänäänpä olikin hesarissa juttu kantaaottavasta taiteesta, mielenkiintoisia näkökulmia, varsinkin sillä nicaragualaistaiteilijalla.

    Itse asiasta olen kyllä myös pohtinut asiaa ihan valokuvaamon tiskimyynnin kannalta. Voiko asiakas luotettavasti todeta ison vedoksen laadun pienestä koevedoksesta ja mikäli iso kuva nyt onkin sitä pikselimössöä, niin voiko asiakas kieltäytyä lunastamasta tuota tilaamaansa kuvaa.
     
  14. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Painotus lienee lainausmerkeillä, eli:

    <SIZE size="800"]<COLOR color="red"]"</COLOR></SIZE>postimyynti<SIZE size="800"]<COLOR color="red"]"</COLOR></SIZE>
     
  15. mtala

    mtala

    60
    0
    0
    Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Tässä on ymmärtääkseni puhuttu kuluttajansuojalakiin liittyvästä etämyynnin palautusoikeudesta. Ennen kuin tätä ja vastaavia tilanteita voidaan punnita, pitäisi selvittää pari asiaa.

    1. Onko kyseessä kuluttajakauppa? Onko siis asiakas yksityishenkilö ja onko myyjä elinkeinonharjoittaja? Kuluttajansuojalaki 1:5 § toteaa:
    Elinkeinonharjoittajalla tarkoitetaan tässä laissa luonnollista henkilöä --- joka tuloa tai muuta taloudellista hyötyä saadakseen ammattimaisesti pitää kaupan, myy tai muutoin tarjoaa kulutushyödykkeitä vastiketta vastaan hankittaviksi.

    2. Onko kyseessä etämyynti? Laissa (6:4 §) etämyynnillä tarkoitetaan
    ...kulutushyödykkeen tarjoamista kuluttajalle elinkeinonharjoittajan järjestämän sellaisen etätarjontamenetelmän avulla, jossa sopimuksen tekemiseen ja sitä edeltävään markkinointiin käytetään yksinomaan yhtä tai useampaa etäviestintä.

    Etäviestimellä taas tarkoitetaan "puhelinta, postia, televisiota, tietoverkkoa tai muuta välinettä, jota voidaan käyttää sopimuksen tekemiseen ilman, että osapuolet ovat yhtä aikaa läsnä".

    Lain perusteluissa (HE 79/2000) esitellään etämyynnin tunnusmerkkejä:
    * elinkeinonharjoittaja on järjestänyt toimintansa tai osan siitä etäsopimusten tekemistä silmällä pitäen. Tällaisesta järjestelystä on kysymys, jos elinkeinonharjoittaja on varautunut vastaanottamaan etäviestimellä markkinoitujen tuotteidensa tilauksia niin ikään etäviestimellä ja toimittamaan tilatut tuotteet kuluttajille. Tyypillisiä etämyyntitapoja ovat postimyynti, puhelinmyynti, television ostoskanavat ja sähköinen verkkokauppa.

    * Etämyyntiä ei sen sijaan ole esimerkiksi se, että kuluttaja ottaa puhelimitse tai sähköpostitse yhteyttä lähikauppaan, pyytää toimittamaan tuotteita kotiinsa ja myyjä asiakaspalvelusyistä suostuu niin tekemään. Tässä tapauksessa ei ole kysymys myyjän erityisesti organisoimasta etätarjontamenetelmästä. Etämyyntinä ei pidetä myöskään tavanomaista lehti-ilmoittelua, vaikka se sisältäisi riittävät tiedot sopimuksen tekemiseksi, ellei elinkeinonharjoittaja ole muuten järjestänyt toimintaansa etäsopimusten tekemistä varten.

    Esitettyjen tietojen perusteella tehty kauppa ei vaikuta etämyynniltä.

    Jos kuitenkin etämyynnistä olisi kysymys, siihen liittyvää peruuttamisoikeutta ei ole, koska 6:16 pykälän mukaan sopimus koskee tavaraa, joka valmistetaan tai jota muunnellaan kuluttajan toivomusten mukaisesti niin, ettei tavaraa voida myydä edelleen ilman huomattavaa tappiota tai ettei tavaraa lainkaan voida myydä edelleen.

    Todennäköisesti asiakas voi kuitenkin vedota vain kuluttajansuojalain (4:12 §) määräykseen, että tavaran tulee olla myyjän siitä antaman kuvauksen mukainen ja vastata ominaisuuksiltaan sitä, mihin myyjä on viitannut esittämällä näytteen tai mallin.

    Viime  kädessä eli riitaa viranomaisten avustuksella ratkottaessa tavaran asianmukaisuudesta pyydettäisiin varmaan lausunto(ja) taidevalokuvavedoksien asiantuntijoilta.

    Pahoittelen viestin pituutta.

    Mtala
     
  16. Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Ottaen huomioon, mitä on aiemmin täällä toisessa ketjussa kirjoitettu, niin se, että asiakas valitsee kuvan kuvagalleriasta ja tilaa valmiina tauluna seinälle, on ainakin minusta hyvinkin selkeää etämyyntiä ja jos myyntiä varten on perustettu oma kaupparatkaisu, niin mielestäni tuo ylittää myös ammattimaisen kaupan kriteerit.

    Se, että katsotaanko taulu tehdyksi erikoistoivomuksesta on sitten kinkkisempi juttu, koska kyseessä ei kuitenkaan ole tilauksesta otettu kuva ja samanlaista pohjustusratkaisua tarjotaan kaikille asiakkaille. Se ei suinkaan ole asiakkaan vika, jos kyseisiä kuvia ei kaupassa mene kaupaksi niin paljoa, että sen voisi myydä toiselle.

    Tilanne saattaisi olla eri, jos tarjolla olisi useita kokoja, sekä kehys- ja pohjustusratkaisuja. Siloin tuo ehkä olisi erikoistoivomuksen piikkiin menevä tilaus.
     
  17. mtala

    mtala

    60
    0
    0
    Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Kappas kun olikin jäänyt minulta se toinen ketju ("Galleriatason" vedostusta) lukematta. Hinnasto verkossa, vakiotuotteet (= taulu kokoa x, pohjustustapa y) ym. tuovat etämyyntirajan huomattavasti lähemmäs. Silloin kannattaa kyllä lukea sitten kuluttajansuojalain etämyyntipykälät (tai vastaavat Kuluttajaviraston ohjeet) tarkasti, mikäli asiakkaat ovat yksityishenkilöitä. Lehtitietojen mukaan suomalaiset ovat oppineet viime vuosina valittamaan, joten rutinaa pienistäkin asioista on odotettavissa.

    Mitenkähän menettelevät ne firmat, joissa voi teettää (etänä) ison vedoksen esim. kankaalle asiakkaan omasta kuvasta? Erään toimitusehdoissa todetaan: "Tiedustelut ja hinta-arviot ovat ilmaisia, mutta varsinaiset tilaukset sitovia. Tuotteilla on rajoitettu palautusoikeus. Palautus on mahdollinen vain siinä tapauksessa, että tuote on vahingoittunut tai siinä on selvästi osoitettava laadullinen epäkohta."

    Omien toimitusehtojen sanamuoto kannattaa harkita tarkasti, ehkäpä vielä juristin tai asiasta kokemusta omaavan henkilön avulla.

    Mtala
     
  18. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Kiitos ajatuksista.

    Tarkennetaan vielä, että tässä mietin nyt sitten nimen omaan noita kalliita pohjustuksia yms. "Pelkälle paperille", joka yleensä pysyy alle satasessa minun kuluissa, voin antaa täyden palautusoikeuden (eli jos on "paska kuva isona" asiakkaan mielestä - joka siis tietenkin on aina oikeassa - niin ilman muuta saa rahansa takaisin), mutta useita satoja euroja maksavat pohjustukset on jo vähän kinkkisempi juttu (aina ei ole edes "useampaa sataa euroa" omalla tilillä rahaa jos on jotain isompaa hankkinut).

    Ehkä sitten pistän hinnaston paperikuville esiin ja mainitsen että phojustukset yms ovat mahdollisia jotenkin ylimalkaisesti, ja keskustelen sitten aina erikseen asiat asiakkaan kanssa.
     
  19. Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Todella hyvä säie! Itse olen täsmälleen samassa vaiheessa kuvineni, eli ilmassa on tahtotila alkaa tarjoamaan tauluja haluaville. Minä ajattelin lähteä lähtökohtaisesti siitä, että asiakas saa tilata sentilleen sen kokoisen kuvan kuin haluaa, tulostettuna haluamalleen materiaalille (pari kolme mahdollista vaihtoehtoa), pohjustettuna. Käytännössä volyymit ovat niin pieniä, että minulla ei ole mitään estettä tehdä jokaiselle tilaajalle täysin kustomoitua tuotetta. Kulurakennekin on sama tuotteen mitoista riippumatta, koska en ajatellut käyttää valmiskehyksiä.

    Suurin kysymysmerkki minullakin on etenkin suurien taulujen postitus. Miten ne pitäisi pakata ja mistä riittävän jykevää pakkausmateriaalia edullisesti? Vaneri kummankin puolen teosta (jos pohjustus pehmeälle kapalle) ja päälle pahvi? Lähetyskulut alkavat kuulostaa sangen merkittäviltä...
     
  20. Vs: Kuvavedoksien "postimyynti"

    Veikkaisin että kolme sormenleveyttä paksulti kuplamuovia ja aatopahvi olisi riittävä. Jos ei, niin toiset mokomat sandwichina ;-) Tosin lasilla varustettu hajoaa varmaan joka tapauksessa.