Odottelin vaimoa saapuvaksi kaupasta ja otin takapenkillä olevasta pojastamme kuvan, kun hän nukkui lippis silmillä. Olin siis auton ulkopuolella. Takana olevan Mersun vieressä olleet mammat alkoivat supatella ja hetken päästä toinen rohkaistui ja alkoi tivata: Mamma: "Otitko meistä kuvan?" Äänensävy oli niin v-mäinen ja yövuoron jälkeen en ollut täysin oma viehättävä itseni. Minä: "Mitä väliä sillä on?" Mamma: "No kerro nyt, otitko meistä kuvan?!" Minä: "Saatoin ottaakin, en ole varma." Mamman kierrokset alkoivat nousta. Mamma: "Tää mun kädessä oleva kirjekuori ei saa näkyä siinä kuvassa. Näkyykö se siinä?". Minä: "En pysty sitä nyt tarkistamaan, kun tämä ei ole digitaalikamera." Mamma: "Törkeetä ottaa kuvia ihmisistä tolla tavalla!" Minä: "Voi, voi." Tässä vaiheessa mammat lähtivät kauppaan. Prkl, kun nousi kierrokset heti, kun nainen avasi suunsa. Normaalisti olisin vastaillut ystävällisemmin ja kertonut, että jos otan pojastani 50mm:llä kuvan vajaan metrin päästä, ei kuvassa muuta näy, mutta hiukan väsyneenä yllätin jopa itseni. Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt vielä ottaa niistä naisista kuva, kun ne siinä tenttasivat. Kirjekuori oli ilmeisen tärkeä .
Heh, itselläkin helposti nousee käämit aika korkealle epäolennaisista asioista. Joten ihan ymmärrettävää tuo. Joka tapauksessa olisit räpsäissyt meidän iloksi kuvan jotta tarinalla olisi myös visuaalinen anti. Mitähän siinä kirjeessä oli?
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Itselläni on vain ollut pieni pelko siitä, että kun digibuumi jyrää ja kameroita on niin ihme viheltäjillä jolloin nämä epäkohteliaat ja töykeät "digipeelot" luovat kaikille kameraa kantaville huonon maineen. Toiset taas uskovat kameroiden lisääntymisen tuovan myös suvaitsevaisuutta. Tiedä siitä. Tuossa taren tapauksessa olisin 99% itsekin tehnyt samoin. Laki on laki, mutta jonkinlainen kohteliaisuus pitäisi silti yrittää säilyttää.
Ei ehkä liity tähän, tai sitten liittyy. Käytiin pesemässä pari pressua matonpesupaikalla, ja vahingossa sitten käänsin hanan täysille kun piti laittaa kiinni. Vettä hieman roiskahti, ja vieressa oleva nainen avautui, en muista sanantarkkaan mutta ainakin ylisana "kastuin ihan märäksi" tuli mainittua. Naisen vaatteissa ei näkynyt pisaraakaan vettä, kuiva kuin käki. Ilma oli kuin morsian ja kesä kyllä kuivaa ne 3 pisaraa. Happamesti katsoi vielä jälkikäteen monta kertaa, oikea marttyyri. Töissäkin vanhempi nainen alkoi hankalaksi, siitä en voi ihan omalla nimelläni kertoa enempää, mutta kertakaikkiaan tuntui että tänään on jotain huonoa energiaa liikkeellä. Vaan nyt juodaan olutta ja mietitään miksei tule uni ja miksi aamulla väsyttää.
Itse olisin varmasti ollut yhtä tyly naisia kohtaan. Vaikka laki on mikä on niin ei sitä tarvitse toiselle silti olla tyly. Välillä tulee sellaisen olo kun kaikkea tapahtuu että : -"Mistä näitä riittää"
Tossa sen taas näkee Taren olemattoman pisnestajun. - Joo, otin. Kirjekuori näkyy tosi hyvin, mutta en minä sillä kuvalla välttämättä mitään tee. Saat sen yhdeksällä kympillä.
Ei pitäisi kierrosten nousta tuolla lailla ihmisellä joka tekee työtänsä juuri ihmisten kanssa, toivottavasti et työssäsi kuumene yhtä helposti :-( Mitä yhdestä valvotusta yöstä ??? Kyllä ihmisellä pitää silti olla itsehillintääö.
Mitäköhän lakia tässä tarkoitat? Oman ymmärryksen mukaan laki olisi ollut tareonen puolella. Henkilöauto eikä varsinkaan marketin parkkis siis kuulu kotirauhan piiriin (...mikäli sitä tarkoitit). Alkuperäiseen viestiin kuitenkn viitaten, itselläni ei ole tapana kihahtaa ihan helpolla vaan pidän kuplat suussa. Mutta tässä tilanteessa (varsinkin jos on huonosti nukkuneita öitä plakkarissa) olisin hyvin voinut iskeä samalla tavalla takaisin. Mikäli tantalla faktat ei ole selvillä, olisi hän kyllä voinut kysyä ystävällisesti.
Saahan nakyä (siis olisihan saanut näkyä). Tähän hyvin etäisesti liittyen yleistys (muutamien keskustelujen ja tuttujen argumentoinnin seuraamisen tuloksena): ne jotka ovat innokkaimmin kieltämässä kaiken kuvaamisen julkisella paikalla kannattavat kuitenkin samalla kameravalvnta ihan missä vaan, vaikka omassa kdoissaankin ("eihän meillä ole mitään salattavaa). Pitäneekö oikeasti paikkansa, mutta tuollaisiin tunnelmiin sitä usein päätyy. Valvontakameran tallenteet (nyt kun meni jo aiheen sivuun) taidetaan muuten rinnastaa henkilörekistereihin. Niihin liittyy kait' samanlainen tarkistusoikeus kun muihinkin henkilörekistereihin, eli lähikaupasta tai naapuritalosta pyytelemään tietoa siitä mitä minusta mahtaa olla teidän tallenteissa...
Hyvä idea! Siinä vaiheessa kun kuvaamista kielletään kauppakeskuksessa niin siitä paikasta tutkimaan heidän nauhojaan ;-)
Itseasiassa saa nukkua klo 00-06, mutta kyllä se aika koiranunta on. Ei noiden naisten kuvaamista mikään laki olisi kieltänyt.
Ihmisten kanssa töitä tekevän pitäisi olla täydellinen, eikä saisi kierrokset nousta? Vapaa-ajalla? Hyvä vitsi!
Pahoittelen, tareone, mutta epäilen, ettei sinusta tule täydellistä pelkällä itsehillinnän lisäyksellä. Kuten tässä tuttavani kanssa käymässäni keskustelussa: Minä: Siis onks toi kahvia? (Tuttavalla limupullo jossa kylmää kahvia) Hän: On, kylmä kahvi kaunistaa! Minä: Heh. Pitää varmaan kokeilla joskus. Hän: ...No.. Ei se kyllä ihmeitä tee. Hassua on se, että olisit selvinnyt koko jutusta sanomalla ensimmäiseen kysymykseen "En". Jopa kaksi äännettä.
Eikö ketään muuta ihmetytä, miksi nämä ylipäätään luulivat Taren kuvanneen heitä, ja mitä hemmetin salaista voi olla kirjekuoren päällä, jota joku mamma heiluttaa näkyvästi kadulla? Ihan ensiksi tuli mieleen, että olet tavannut aidon paranoidin skitsofreenikon. Yksi sellainen on minullekin tullut valittamaan aikoinaan kiinteistöhuollossa kesätöissä ollessani, kuinka huoltomiehet käyvät yleisavaimella hänen asunnossaan varastamassa sukkia ja postikortteja. Tuo kuulostaa ihan samalta, henkilökohtaisten kirjeiden kuvaamista kadulla, vakoilija lienee, kohta tulee miehet mustassa autossa.
Kuoren esiinotto oli harvinaiset typerää, mutta sehän ei ole Suomessa mitenkään harvinaista. Eilen Niinistö manaili pitkällisesti tv:ssä sitä, että muut ovat ottaneet esiin näkökulman, jota toivottavasti ei huomata muualla Euroopassa ;-)