Enpä ole tullut kokeilleeksi. Aika usein käytän manuaalia salaman kanssa koska tällöin salama kompensoi automaattisesti (paitsi sen mitä voi heijastuman kautta itse vaikuttaa asiaan) valotuksen. Eikä manuaalimoodissa ole +/- säätöä. Av-moodissa voi plussata ja miinustaa mutta huonoissa olosuhteissa valotusaika on jo muutenkin niin pitkä että siirryn manuaaliin jolloin salamaa tulee enemmän kuin vallitsevaa valoa. Manuaali-moodissa voi tietysti säätää aukolla tuota salaman 'tehoa'. Eli pienempi aukko (suurempi numero) vain ja salaman on puskettava enemmän tehoa että saa valotuksen hoidettua.. 1/200 valotusajaksi ja aukko sellaiseksi että salama näyttää alivalottavan kun tehot loppuvat kesken. Näinkin on tullut tehtyä. Tosin yleensä heijastetun salaman kautta ja tilanteessa jossa aukko voi olla pieni/pienehkö. Vesku
Juu anteeksi, kirjoitin huonosti. Yritin viitata Fangion viestiin, mutta olin vielä niin täpinöissäni Ringistä ja kirjoitin kiireessä peläten jonkun ryömivän monitoristani sisään, joten viestini jäi vajavaiseksi.
Olen ottanut jonkin verran valokuvia suomalaisissa vapaapainitapahtumissa ja reseptini on seuraava: ISO-arvo niin korkeaksi kuin mahdollista (itse käytän 3200) Sulkijanopeus min. 1/160 os sek. tai 1/200 osa sek (jos käytät aukon esivalintaa, saat tuloksena epämääräisiä hahmoja joista osa muistutta ihmistä), siis käytä sulkijanopeuden esivalintaa. Kamerana käytän Canon 20D ja objektiivini suurin aukko on 2,8 Kuvat tarvitsevat runsaasti jälkikäsittelyä ja kohinanpoistoa ennen kuin ne ovat valmiita eikä niistä silti aina tule hyviä. Tässä pari linkkiä kuviin http://www.pwfinlandia.com/kuvat/mayday2.html http://www.pwfinlandia.com/kuvat/mayday22.html WWE:n tapahtumassa voi olla kielto järjestelmäkameran käytön suhteen - kannattaa tarkistaa asia ettei käy hullusti!
MTS:n ohjeet oli minusta ihan järkeviä ja kuvatkin OK. Semmoinen kuvissa kuitenkin pisti silmää, että itse olisin käyttänyt suurempaa aukkoa/pidempää putkea. Kehän narut ja takana olevat tyypit kun ovat jokseenkin yhtä teräviä kuin kuvattavat kohteetkin. Jos olisi ollut mahdolista käyttää suurempaa aukkoa, olisi myös valo riittänyt paremmin. Omat valintani - jos tätä hässäkkää joutuisi kuvaamaan - 20D, 70-200 2.8 tai jos pääsen todella lähelle, niin 50 1.4 tai 85 1.8. Ja jos olisin ihan kehässä kiinni, niin kalansilmä 2.8 - Av-mode ja aukkoja kokeilisin varmaan ihan suurimman ja ehkä 3,5 tietämiltä - ISO1600 tai jos ei riitä, niin pohjaa asti - Salamaa käyttäisin - Valotusaikoja kyyläisin ja kokeilisin erilaisia. Joku 1/200 sekuntia jättää vielä paljon liikettä, 1/500 ja urheilijat alkavat tarttua terävinä, yksi hieno kompromissi voi tietty olla, että salama nappaa tyypin ja valotusaika luokkaa 1/200 tai vähän hitaampi jättää tyyppeihin vähän liikettä. (Vaikka en säätäisi valotusaikaa kamerasta, kamera säätäisi sen aukon, isoarvon ja mahdollisen alivalotuksen mukaan.)
Lähes kaikissa noissa kuvissa on ollut aukko 2.8 ja valotusaika 1/160. Tälläkin yhdistelmällä (ISO 3200) tuppaa olemaan alivalotusta. Se, että kuvissa niin suuri alue näyttää terävältä, johtuu jälkikäsittelystä ja siinä tehdystä terävöityksestä koska "suoraan kamerasta" kuvat eivät ole kovinkaan teräviä (heikot valaistusolot). Valotuksen mittauksena kannattaa käyttää "rajatun alueen mittausta", muuten kohde saattaa palaa puhki. Lisää kuvia voi käydä katsomassa vaikkapa täältä http://www.pwfinlandia.com/kuvat/newblood.html http://www.pwfinlandia.com/kuvat/newblood2.html Ja kuvaamista voi tulla harjoittelemaan sunnuntaina 4.9 Järvenpään Uimahallin liikuntasaliin, lisätietoja 関西発信!平凡サラリーマンのつぶやきブログ Jos oikeasti kiinnostaa, voi lähettää minulle privaviestin.
Kiitoksia kaikille vinkeistä! Tilasin sen Canonin objektiivin mistä aikaisemmin oli puhetta. Mutta kun katsoo noita MTS:n kuvia, niin eipä minulle hirveesti jää toivoa..
Ei koko kuvaa ole pakko terävöittää. Luminous Landscapen sivuilta löytyy ohjeet Smart Sharpin tekoon ja actionin voi keskeyttää siinä vaiheessa kun säädetään USMin määrää. Sitten vaan Quik Mask -tilaan ja epäoleelliset alueet pois ja takaisin actionin pariin. Totta mooses tuo lisää työvaiheita, mutta jospa se olisi sen arvoista. Ei katse harhailisi kuvassa. Sepe