Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Valokuvaus muutakin kuin tie perikatoon?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Wolfie, 12 Huhtikuu 2005.

    Harva näiltä foorumeilta voi rehellisesti sanoa että jokin ihanan kallis valokuvaustarvike ei missään vaiheessa ole herättänyt eriasteisia mielihaluja itsessään. Jotkut meistä on pistänyt 1000€ valokuvaukseen, toisille taas 10000€ ei riitä alkuunkaan kalustonsa arvoksi.

    Haluaisin nyt kuulla niitä tarinoita jolloin joku on jopa saanut rahaa tästä toiminnasta. En tarkoita niitä jotka ovat töissä Rajalassa tai mahdollisesti ovat uskaltaneet perustaa oman valokuvausstudion (kaikkea hyvää toivotan heille), vaan niitä yksilöitä jotka ovat saaneet myytyä yksittäisiä kuviaan kylmällä rahalla. Mihin hintoihin, kummosia kuvia, montako kuvaa elämän aikana on mennyt muille maille?
     
  1. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Yksi kuva koiranlelusta myynissä&tarjolla jos huolivat. :D
     
  2. Olen alusta asti harjaannuttanut itseäni kuvaajana, jotta saisin kuvata ns. firaabelina ja saisin rahaa opiskeluun. Pidän toki kuvauksesta muutenkin, mutta näin valokuvausalan suomessa sen sorttisena, että sitä ei kannata ryhtyä kokopäiväiseksi, mutta lisätuloja siitä saa kivasti.

    opiskelin vuoden kokopäiväisesti valokuvausta ja toimisin kuvausassistenttina yms. siinä samalla. Tämän jälkeen kuvasin kesän häitä ja muita juhlia. Koko ajan olen myös kuvannut lähes päivittäin kaikkea muuta "omaa", oppiakseni uusia kikkoja varsinkin digisaralta.

    Viime syksynä kävi sitten niin onnellisesti, että erinäisten sattumien kautta pääsin ns. Projektikuvaajaksi mainostoimistoon. Työ on kausiluontoista, välillä on kiire ja välillä ei mitään. Palkkaus on hyvä opiskelijalle ja saapahan tehdä sitä mitä haluaa.

    tähän mennessä olen kuvannut "koko" Turun joulukaupungin tapahtumineen ja muutaman muun pienemmän jutun.

    Nyt on juuri alkamassa ensimmäiset hieman vaativammat jutut ja jännitys on sen mukainen. Ensin on kiireisellä aikataululla kuvattava "Häme"mainoskuvat, johon tulee ihmisiä ja jotain hämäläistä taustaa. Nämä tulevat mainoksina ilm. Hesariin ja niissä yritetään houkutella ihmisiä asumaan Hesasta Hämeeseen.

    Tämän jälkeen kuvaan 16 hämeen kuntaa. Nämä tulevat vuoden 2006 kuntaesitteisiin.

    Sitten on vielä syksyyn asti kestävä Turku-projekti, johon kuvaan erilaisia tapahtumia, kuten dbtl, ruisrock yms. ja yleisesti ottaen turkua.

    mukavaa, mutta vastuullista ja vaativaa. Jos kuvat epäonnistuu niin ei nnitä sitten ole. Mutta tätähän se valokuvaajan arki on ;)
     
  3. Minulla on takana sivutoiminen toimittajan tausta. Menneisyyteen kuuluu myös niitä surullisen kuuluisia kuvia, kun toimittaja nappaa kuvan jostakin, koska on paikalla. Heräsin toden teolla kuvaamiseen vasta digin myötä kesällä 2003. Nyt alkoi valokuvaaminen ja samalla paremmaksi kuvaajaksi oppiminen kiinnostaa toden teolla.

    Kuukausipalkkaa saan opettajan työstä, mutta jatkuvasti lähettelen firmani nimissä laskuja myös jutuista ja valokuvista. Minulla on tiettyjä kontakteja ja näissä piireissä tiedetään, että saan aikaan sekä hyvän jutun että hyvät kuvat. Se on vahvuuteni. Välillä olen pelkästään kuvaaja, joskus pelkästään kirjoittaja, mutta yleensä molempia.

    Rahaa siis tulee, mutta investoinnit ovat olleet sen verran kovia, että varsinainen voiton tuottaminen on hankalaa. Niin kauan, kun olen innoissani kuvaamisesta, on tietty kivaa, jos firma edes suunnilleen peittää kulunsa. Palkkarahoilla vois sitten ostaa vaikka irtokarkkeja. Eli ei harmita - eikä enää pahasti emäntääkään. 500-millisen jälkeen kaikki on pikkuinvestointia.
     
  4. Koiratapahtumista olen joskus jonku kuvan myynyt ja niillä saanut katettua kuvien kehityksen =) Jokkis/rallikuvilla onkin sitten ollut "isompi" kysyntä, mutta niistä saaduilla tuloilla ei kata edes juoksevia kuluja mitä siihen hommaan menee... Eli pari euroa tulee ja viis euroa menee :D Toisaalta en edes ole yrittänyt tehdä bisnestä näillä kuvilla. Tänä kesänä homma ehkä muuttuu...
     
  5. Kiitos nyt jo vastauksista :)

    Enhän minä sitä koskaan ajatellutkaan että omilleen pääsisi (hah!), mutta olisihan se suuri kunnia jos joku arvostaa omaa tekelettä niinkin paljon että uhraa osan elannostaan saadakseen ihailla kyseistä tuotosta enemmänkin.

    En itse ole vielä rohjennut heitellä kuvia ympäriinsä aika luonnollisista syistä. Lehtikuvia minulla ei yksinkertaisesti ole - autottomuus syö tilannekuvia joita Tursa ei vielä ehtisi ottaa. Kuvakilpailuilla taas on yleensä säännöt jotka omaavat julkaisemisoikeuden kuvalle sitä sen kummemmin rajaamatta - ei paljoa haluttaisi lähettää kuvaa kilpailuun, joka ei voita, mutta ilmestyy johonkin mainoskampanjaan...

    Suuri ilo oli kun kuulin ensimmäisen kerran että kuviani laitetaan näyttelyyn. Kohta samat kuvat kiertävät toiseen näyttelyyn. En tietenkään odota että kukaan niistä maksaisi, tai edes haluaisi omakseen, mutta tieto siitä että muut mahdollisesti pysähtyvät kuvani eteen tarkastelemaan ja ehkä jopa tuntemaan jotain itsessään, on suuri palkkio jo itselleni.

    Hm, enpä itsekään tiedä mitä kirjoitan mistäkin. Ehkä halusin täsmentää etten itsekään valokuvaile saadakseni rahojani takaisin, että palkka mitä haen on tieto siitä että omilla käsillä tehty työ herättää tunteita toisessa.
     
  6. Mun kuvia on ollut vähän sekalaisissa paikoissa, viime aikoina mm. Fillari-lehdessä, Töölön Matkatoimiston formulaesitteessä, Pikselissä.. Fillariin varmaan tulossa kyllä tänä vuonnakin kaikenlaista, samoin Pikseliin on työn alla juttua taas.. Kameralla on yks juttu kai myös julkaisematta, tai ainakaan en sitä viiem vuonna nähnyt...
     
  7. lauto

    lauto

    83
    0
    0
    Haluaisin nyt kuulla niitä tarinoita jolloin joku on jopa saanut rahaa tästä toiminnasta.

    Terve,
    Olen kuvannut vuodenpäivät sponsorikamerakännyköillä(n 7kpl mennyt kännyjen helvettiin) lintuja vuosia sitten ostamani kaukoputken lävitse. Kuvia ooon myynyt 9kpl mm iltasanomat, kameralahti, nokia. Kuvista saa n 100 euroa kpl. Olen siirtymässä tavalliseen digijärjestelmään joka on osittain hankkittu kuvista saamillani hilloilla. Oletettavaa on ettei kuviani tästä eteenpäin ole kukaan halukas ottamaan edes ilman;)

    tommi