Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuvauspaikan löytäminen miljööpotretille

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana timtuun, 24 Helmikuu 2015.

  1. timtuun

    timtuun Member

    161
    4
    18
    Edit. Muutettu lokaatio miljööksi.

    Hyvän miljööpotretin ottamiseksi vaaditaan luonnollisesti sopiva kuvauspaikka. Miten te etsitte tai havaitsette hyvän paikan miljööstä? Mihin huomio kiinnittyy ensimmäisenä? Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon?

    Luonnollisesti miljöötä on kovin erilaisia, mutta kuvittelisin yleisten ehtojen olevan kohtuullisen samanlaisia: Tausta saisi olla mielenkiintoinen, mutta ei liian hallitseva, taustan linjat, valoisuus jne saisivat ohjata katseen kohti pääkohdetta jne.

    Taitava kuvaaja löytää varmasti hyvän paikan melkein mistä tahansa, kun taas huonompi kuvaaja onnistuu pilaamaan hyvänkin paikan. Omana ongelmana koen, että haen usein  liiankin siistiä taustaa, jolloin se jää kovin tylsäksi. Mihin asiohin siis kannattaa kiinnittää huomiota kuvauspaikkaa hakiessa?
     
  2. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 683
    233
    63
    Vs: Potrettilokaation löytäminen

    Mielenkiintoinen aihe. Varmasti on monta tapaa harrstaa lokaatiota. Tuntuu hiukan haasulta koko lokaatio sana. Paikka sopinee minun suuhuni paremmin. Pitääkö kuvauspaikka näkyä kuvassa vai ei. Sehän on varmasti se ensimmäinen asia joka pitää ratkasta. Mitenkä paikka näkyy on sitten seuraava ratkastava asia. Jos ei paikkaa tarvitse näkyä on aivan sama vaikka ottais lastoliten taustalla kuvan missä vaan.
     
  3. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    Vs: Potrettilokaation löytäminen

    Juu kuvauspaikan sijaintiin liittyvät ongelmat eivät ole välttämättä kamalan helppo asia ratkoa. Itsestäni ainakin tuntuu että aina on joku liikennemerkki tms ihmisen aikaansaannos häiritsemässä kuvaa. Usein ajattelenkin että pitäisi painella johonkin korpeen kuvaamaan.

    Niitä kuvia kuitenkin tulee otettua, eikä kuvauspaikan sijainnin häiriötekijät välttämäti haittaa. Ehkä niille ei auta antaa liikaa huomiota. Muutenhan saattaa jäädä koko kuva ottamati. Ja siksi toisekseen, voihan niitä vaikka editoida häiriötekijöitä pois.

    Tämä on aika hyvä pointti. Eli sijainnin problematiikkaa pitäisi lähteä pohtimaan kuvauspaikan ympäristön ja kuvauskohteen keskinäisen suhteen pohjalta.
     
  4. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 683
    233
    63
    Vs: Potrettilokaation löytäminen

    En ole itse noita taustoja jjuuri käyttänyt. Ei ne hassumpia ole. Löytyy vaikka iltahämärän ja tustavaloja kauniina bokepalloina.
    http://www.lastolite.com/urban_backgrounds
     
  5. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 683
    233
    63
    Vs: Potrettilokaation löytäminen

    Ei tuolla tainnut sitä taustaa mitä tarkoitin. Tässä on eräästä  kuvasta croppaus. Näkee hiukan minkälainen se yöboketausta on.
     

    Liitetyt tiedostot:

  6. timtuun

    timtuun Member

    161
    4
    18
    Vs: Potrettilokaation löytäminen

    Siis tarkoitin nimenomaan miljööpotretteja, joissa ympäristö näkyy. Jos miljöö ei näy kuvassa, niin ei kai paikallakaan ole juuri merkitystä. Erilaisia miljöötä on vaikka kuinka paljon, mutta oletetaan tässä tapauksessa, että miljöö sinänsä on valittu (kaupunki, metsä, pelto tahi mikä muu tahansa). Miten siis löytää miljööstä hyvä kuvauspaikka?
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 390
    1 257
    113
    Vs: Potrettilokaation löytäminen

    Miljöö pitäis liittyä jollakin lailla kuvattaviin, muutenkin kuin sattumalta kuvauspaikkana.
    Valo, vuorokauden aika on aika ratkaiseva. Tausta sais olla rauhallisen mielenkiintoinen.


    Lokaatio on aika outo sana, paikka-sanakaan ei oikein sovi. Miljööstä oon oppinut puhumaan. Potretteja en myöskään ota, ovat joko henkilö-tai muotokuvia.
     
  8. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 683
    233
    63
    Vs: Kuvauspaikan löytäminen miljööpotretille

    Minusta miljöö ja lokatio on eri asioita. Tai kuten minä näin että lokatio on enemmän paikka. Miljöössä on jopa niitä henkimailman juttuja kuten vikipediakin kertoo.
    http://fi.wiktionary.org/wiki/milj%C3%B6%C3%B6
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 390
    1 257
    113
    Vs: Kuvauspaikan löytäminen miljööpotretille

    Eiköhän hyvässä miljöömuotokuvassa ole henkimaailmakin mukana?
     
  10. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Kuvauspaikan löytäminen miljööpotretille

    Paikka ei liene vain sommittelulogistinen kysymys, kun on kyse muotokuvasta. Sen soisi liittyvän ihmiseen: historioitsijalle sopii paikkakuntahistoriallinen ympäristö, city-ihmiselle city-paikka... Sisällön miettiminen auttaa varmasti paikan jäljittämisessä.
     
  11. Vs: Kuvauspaikan löytäminen miljööpotretille

    Olen pitkälti samaa mieltä. Kuvattavan pitäisi saada vaikuttaa kuvausmiljööseen. Usein miljöö voi olla kuvattavalle henkisesti arvokas - vrt. voimauttava valokuvaus. Kuvaajan roolin pitäisi olla tavallaan toisarvoinen väheksymättä teknistä osaamista ja sommittelua, joilla voi korostaa kuvattavan toiveita lopputuloksesta.
     
  12. TKa

    TKa Well-Known Member

    2 978
    238
    63
    Vs: Kuvauspaikan löytäminen miljööpotretille

    Keskustelu paikasta, lokaatiosta ja miljööstä näyttää etenevän suorastaan spatiaalisen suuntaan. Eiköhän juuri kuvalla tavoiteltava vaikutus anna perusteet sille, mitä kuvaan kannattaa sisällyttää.
     
  13. mappe

    mappe Member

    125
    0
    16
    Vs: Kuvauspaikan löytäminen miljööpotretille

    Kuvauspaikan löytäminen liittyy pitkälti kuvaajan näkemiseen. Jos on ns. silmää valokuvaamiselle niin kyllä ne miljöötkin pitäisi löytyä. Jos tätä silmää ei ole niin tuskin ne kuvatkaan kovin erikoisia on.
     
  14. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 894
    712
    113
    Vs: Kuvauspaikan löytäminen miljööpotretille

    Usein näkee semmoista, että mitä kauniimpi malli, sen rähjäisempi tausta (hylätty tehdashalli graffiteineen tms).
    Ruma  malli taas on edukseen harmoonista taustaa vasten. Jotain tasapainoa täytyy olla;-)
     
  15. timtuun

    timtuun Member

    161
    4
    18
    Vs: Kuvauspaikan löytäminen miljööpotretille

    Oikeastaan tämä on juuri sitä, mitä alkuperäisesti lähdin hakemaan. Onko tuo näkeminen jotain mystistä taitoa jota joko on tai ei ole? Vai voisiko sitä kehittää? Pystytäänkö näkemisen prosessia avaamaan jotenkin?
     
  16. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 455
    201
    63
    Vs: Kuvauspaikan löytäminen miljööpotretille

    Luovuutta on aika huono oppia, sitä on tai ei.. Mutta harjoittelemalla ja analysoimalla ottamiaan kuvia kriittisesti mikä miellyttää, mikä ei ja miksi ei, oppii kyllä ottamaan parempia kuvia..

    Keskeistä on se että kuvan tärkein asia on terävä ja parhaiten valaistu, jos on muitakin tärkeitä kuvan kerronnalle oleellisia asioita, niin nekin on syytä valaista ja saada tarkalle alueelle sisään. Esimerkiksi kaksi ihmistä kuvassa, niin pitäisi saada kumpaankin hyvä valo. Tärkein asia usein isona kuva-alasta.. jne.. kun sijoittelee henkilöä kuvaan, kokeileee eri suuntia, asentoja ja suhteita ja ottaa monta erilaista kuvaa, jotta olisi mietittävää miksi joku niistä on muita parempi, että oppisi.
     
  17. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu 2019
  18. timtuun

    timtuun Member

    161
    4
    18
    Vs: Kuvauspaikan löytäminen miljööpotretille

    Tästä uskallan kyllä olla eri mieltä. Väitteeseen liittyy olettamus, että luovuus olisi synnynnäistä, eikä siinä elinaikana tapahtuisi mitään muutosta. Tai ehkä me vain ymmärrämme sanan luovuus eri tavalla.
     
  19. Vs: Kuvauspaikan löytäminen miljööpotretille

    Onneksi kyse ei ole muodista, että nuori laitetaan niiden tekemiensä rumien seinätuhrujen eteen -kun taas visikymppiselle se olisi kettuilua. Sen voisi istuttaa kierrätyskeskuksen vinyylilevaripinon päälle heiluttamaan jalkoja.
     
  20. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 455
    201
    63
    Vs: Kuvauspaikan löytäminen miljööpotretille

    En ole ihan eri mieltä, mutta tarkoitin lähinnä, että harjoittelemalla tietoisesti oppii tekemään asioita hyvin...

    Mutta luovuus on vähän kuin nerous, ihminen joka voi olla nero, ei sitä ole itsestään, vbaan tekemänsä työn jälkeen ja aikana paljastuu laajempi kapasiteetti, kyky päästä pidemmälle kuin yleensä. Vastaavasti neroksi ei voi millään keinolla päästä, ellei pohjalla ole juurikin "nerouden vaatima laajempi pohja". Mutta luulisin, että nerokaan ei neroksi kehity, jos ei aivojaan käytä, vaikka mahdollisuus olisikin pohjalla olemassa..

    On minusta selvää, että kaikilla on luovuutta jonkin verran ja jokaisella sen kehittäminen lisää sitä (eli aivojen käyttäminen tehostaa aivoja), mutta mihin asti voi päästä riippuu yksilöstä. Ei kai mikään kuitenkaan ole ON/OFF, täysin mustavalkoista?