Minkä johdosta kurssi on mielestäsi ”laadukkaan oloinen”? Missään ei kerrottu, kuka kurssilla opettaa, eikä sitä, milloin kurssi pidetään ja missä se pidetään? Koko kurssin kuvaus on varsin ylimalkainen. Firma, joka kurssin lupaa järjestää, MentorMind Oy, vaikuttaa hieman epäilyttävälle. Viime vuodelta putiikista ei löytynyt tilinpäätöstietoja, mutta vuonna 2024 liikevaihto ollut 1 000 euroa ja saman verran tuottanut tappiota. Itse ottaisin asioista hieman selvää, ennen kuin maksaisin edeltäkäsin 499 euron kurssimaksun.
Melkoinen markkinointilupaus. Yleisesti ottaen esimerkiksi urheilussa ja miksei työelämän ammattilaisuudessakin ajatellaan, että 10 000 tuntia harjoitusta ja tullaan vähintään hyväksi keskitasoksi, mutta tässä on selvästi tarjolla oikotiä. Kuulostaa melkein liian hyvältä. Mitenkähän hyväksi tulisi 20 tunnin kurssilla?
No vau! Mestarikuvaajaksi kymmenessä tunnissa! Ja halpakin tuo on, mestarikuvaajaksi pääseminen ei maksa kuin 499 euroa. Ja siinä oppii (varmaan vain kaiken muun mestarillisuuden lisäksi) "...hyödyntämään valoa kuin taitelija ja viimeistelemään kuvat mestarillisesti". Tuohon kyllä täytyy tarttua, olen kuvannut kymmeniä vuosia enkä ole lähelläkään mestaruutta (mitenkähän ne aikanaan käymäni kurssit olivatkin niin huonoja). Tuosta varmaan saisi jonkun sellaisen todistuksenkin, että N. N. on nyt todistetusti mestarikuvaaja. "Fool and his money are soon parted." EDIT Nyt huomasin, että kurssilla oppisi myös luomaan tarinoita joilla on sielu. Tuota en ole koskaan osannut edes toivoa. No, kyllähän kymmenessä tunnissa tietysti jotakin ehtii opettaa, mutta että ihan mestarikuvaajaksi...
lupaa tehdä sinusta ”mestarin” kymmenessä tunnissa ja 499 eurolla, vaikka todellinen kokemus ja ammattitaito kehittyvät vuosien mittaan. Lauseet kuten ”käytä valoa kuin taiteilija” ja ”luo tarinoita, joissa on sielua” kuulostavat kauniilta, mutta käytännössä niin lyhyessä ajassa on mahdotonta saavuttaa todellista mestaritasoa. Todennäköisesti kurssi antaa perustaidot ja todistuksen, mutta ei aitoa ammattitaitoa.
Minulla on vahva epäilys, että jos tuon kurssin maksun maksaa, niin ainoa seuraus siitä on, että maksaja on 499 € köyhempi. Kurssia tuskin on, eikä ole tarkoitus edes järjestää. Löyhkää vahvasti huijaukselle!
Näköjään mentormind on tehnyt vähän toisenlaisia kursseja aiemmin. Goolaamalla mentormind oy tulee ihan kiinnostavaa keskustelua firman kursseista
Foorumillakin on tai ollut monenlaisia osaajia ja erikoisasiantuntijoita lähes kaikilta mahdollisilta aloilta. Joten eiköhän tänne jokunen mestarikurssinkin 10 tunnissa opiskellut osaaja hyvinkin vielä mahtuisi asiantuntemusta täydentämään. En silti kannusta ketään ketään kurssille osallistumaan, ja luulenpa että foorumin jäsenet eivät muutoinkaan ole enää lisäopin tarpeessa.
Harvinaisen vähän informaatiota, jos se on kaikki näkyvissä. Eihän tuossa ole mitään. Muutama korulause. Lisätekstissä puhutaan 8 viikosta, aluksi 10 tunnista. Mitään sisällysluetteloa, opetussuunnitelmaa, käytännön toteutuksen kuvausta ei ole - ei niin mitään. Sika säkissä, ja vielä pimeässä... - ja toimitetaan myöhemmin (Taidan edelleen olla ainoa mestarinkirjan haltija tällä foorumilla, ja minulla meni viitisen vuotta siihen opiskeluun. Joko opetus oli luokattoman kehnoa, tai opiskelija poikkeavan lahjaton....
Älkää ny! Kattokaa ku opetusta antaa suomen johtava ai-kouluttaja niin onnistuu lyhyemmässä ajassa tuo koulutus.
Tuossa on semmoinen aloittelijan harha.... Koulutuksen onnistuminen ei ole pelkästään kouluttajasta kiinni. Karrikoiden sanoen kenellekään ei voi opettaa mitään - oppimisessa voi auttaa, mutta oppiminen tapahtuu opiskelijan korvien välisellä alueella, ja sinne ei toinen pääse. Oppiminen pitää tehdä itse. Epäilemättä on olemassa ihmisiä, jotka oppivat 8 viikossa aika paljon - mutta niitä on vähän. Po. kurssin ostajissa ei yhtään. Siten: mission impossible.
en ny ollu ihan vakavissani. Tosiaan kantsii vilkasta googlesta mimmosta keskustelua tuon kaksikon firmoista on käyty.
Taitaa olla huijausyrityksenäkin kelvoton. Hiukan paremmat sisältö- paikka ja toteutusselvitykset pitäisi jaksaa runoilla. Enpä usko, että noilla spekseillä kukaan hairahtuu.
On se, selkeästi, skoijauskole mutta silti ehkäpä parempi kuin moni mukamas "ammattikuvaaja" esittää käyneensä? Netissä helppo teeskennellä. Lukenut pari kirjaa ja teeskentelee...
Kurssien esitteiden laadinta on oma ammattitaitonsa. Houkuttelevan esittelyn laatiminen on yksi juttu, ja kurssin toteuttaminen toinen. Muistelen kerran lukeneeni esittelyn oikein fiksun tuntuisesta kurssista - taisi olla Taikin täydennyskoulutuslaitoksen juttuja. Just semmoinen sisältö, esittelyn mukaan, joka olisi minua kiinnostava, ja josta voisi olla hyötyäkin. En sentään kerinnyt ilmoittautua, kun hiukan tarkemmassa selvittelyssä ilmeni, että olin ko. kurssilla jo ollutkin, ja sisältö oli jossain surkean ja välttävän välimaastossa. - Ei siis ollenkaan esitettä vastaava. Tästähän on jo aikoja kulunut, mutta siellä Hämeentien päässä oli aika erikoinen tilanne. Kursseja toteutti kaksi organisaatiota, avoimen korkeakoulun osasto ja täydennyskoulutuslaitos. Avoimen puolella oli erittäin korkeatasoisia kursseja, pätevät ja ansioituneet opettajat. Täydennyskoulutuslaitoksen kurssit taas sitten olivat täyttä huuhaata, wannabeopettajia ja tosiaan sisältöjä, joita ei tunnistanut esitteen pohjalta. Jälkimmäiset olivat paljon kalliimpia, niillä kait tehtiin rahaa firman pyörittämiseen. Taso vain ei ylettynyt ihan kansalaisopiston kurssien sarjaankaan.