Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

D700 palautti kuvausinnon

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana cedricfan, 2 Marraskuu 2022.

  1. cedricfan

    cedricfan Well-Known Member

    954
    428
    63
    Otsikko foorumin tapaan, mutta tällä kertaa ei ihan suottakaan.

    Otetaas alkuun hieman historiaa. Tein vajaa 25 vuoden ajan eräälle lehdelle vakioavustajana artikkeleita. Homma alkoi luonnollisesti filmiaikana, mutta digiin piti siirtyä jo aikataulun vuoksi kun se tuli mahdolliseksi. Itse kalustoni maksavana -mitä nyt verottaja hieman hyvitti jälkikäteen omista työkaluista- valitsin ekaksi digijärkkärikseni Fujifilm FinePix S1 Pro rungon. Nikoniin perustuvana se sopi nikonistin käteen ja lihasmuistiin, mutta omasi silloisia Nikoneita paremman dynamiikan sekä jiipegin, jotka oli minulle tärkeitä ominaisuuksia kuvaustarpeisiini. No, kun runko oli valittu, ja siihen sopivat kakkulat ostettu, olin naimisissa DX-formaatin kanssa pitkään. Etenkin Tokinan 12-24 mm oli sitten hankinta, joka tuli isoon tarpeeseen, ja oli jotenkin kohtuuhintainen ostettava, toisin kuin vastaavat FX-kakkulat.

    Fujin kanssa elettiin vaihtaen uudempaa aina viimeiseen S-vitoseen saakka, ja sinä aikana myös Nikon oli saanut jo dynamiikan & jiipegin Fujin tasolle, joten jatkoksi tuli D7100 Nikon. Olin kyllä välillä kokellut, ja pettynyt Nikonin D80’seen. Ottaen huomioon sen saaman aikalaiskehun, oli pettymys vieläkin suurempi. Ainoa digirunko tähän mennessä, jonka olen ostanut ihkauutena, oli juurikin tuo lemmikki S5 Pro. Muistan hyvin, kun olin tunnetun kuvaaja-kirjoittaja-ystäväni kanssa kuvausmatkalla, ja jälkikäteen verrattiin S-vitoseni ja hänen D-vitosensa (en enää muista mikä Markku niistä) kuvia: eipä olisi uskonut itsekään, kuinka pieni se ero oikeasti oli.

    Kokeilin kyllä välillä pari kertaa jopa -hui kauhistus- Canonia, mutta en vaan tykästynyt. Samoin ns Super-Zoomeja, ne oli kyllä aikalaisekseen hyviä reissukameroita, kuvan rajoituksineenkin, mutta ei tarpeeksi. Ja tulipa testattua myös Fujin X-T10, mutta en tykästynyt sen sähköiseen etsimeen.

    Kun noita peilittömiä alkoi tupata markkinoille, ja samalla uhkailtiin peilillisten katoamista, ostin varuiksi toisen D7100-rungon. Kun nyt vuoden vaihteessa lopetin nuo lehtijutut, jäi kuvaaminen sen verran vähälle, että tuo toinen runko on jo ihan turha. No pidetään kakkosena, niin eiköhän pärjää eläkevuosillekin kahden voimin. Uudempaa kuin D7100 minä en kaipaa harrastamiseeni.

    Mutta se D700, mennäänpä varsinaiseen asiaan. Ostin sellaisen jo kertaalleen 2016 kun ajattelin kokeilla, millainen FX ja vanhat hyllyssä olevat primet olisi parina. No ei kestänyt kauaa huomata, että ei ole minun teekuppini. Ei muuta kuin kiertoon, meni muuten laukun kautta seuraavalle.

    Viisi vuotta kesti, ja päätin antaa D700’selle uuden mahdollisuuden, kun sellainen oli täällä kaupan sopivasti. Tällä kertaa modernimmilla laseilla, eli klassisen polttovälin 35 mm AF-Nikkor ja Streetsweeperinä tunnettu 24-120 mm. Ja nyt natsasi! Ei tosin se kolmevitonen, jolla en montaa ruutua ole vielä ottanut, vaan tuo harrastekuvaamiseeni optimi, melkein kaiken tarvitsemani kattava kadunlakaisija. Järkälemäinen möhköfantti on tullut otettua mukaan paljon useammin kuin ajattelinkaan, ja combon jälkeä ei voi kuin ihastella. Ainoa puute minun käytössäni on se, että ”vesivaakaa” ei saa jäämään päälle, koska inhoan sitä, kun jossain tulee tulva – horisontti vinossa. Voin todellakin sanoa, että tuo D700 palautti kuvausinnon, joka tuntui olevan hieman hakusessa sen jälkeen kun päätin lopettaa nuo lehtijutut. Toisaalta nyt jää tarmoa sekä aikaa enemmän kuvaamiselle, kesti vaan aikansa huomata se, että työkuvani ei olekaan muuta kuin suorittamista, ja kameraa voi käyttää muunkin kuin lomareissun ja työn takia.

    No ei se D7100 ole sekään jäänyt pölyttymään, vaan on saanut käytön reissukamerana. Möhkälemäinen 12-24 Tokina tosin vaihtuu kameralaukkua lastaessa usein kompaktimpaan Sigman 10-20 laajiszoomiin. Se ei kuitenkaan toiminut työkuvissa, koska vaatii himmentämistä (pehmeät kulmat laajimmassa asennossa!), mutta sen kanssa pärjää valoisemmissa olosuhteissa.
     
    Kona tykkää tästä.
  2. Kona

    Kona Well-Known Member

    979
    926
    93
    D700 on edelleen hyvä laite. Julkistuksensa aikoihin D3 ja D700 olivat käänteentekeviä, Nikon nousi jälleen johtavaksi merkiksi… kunnes sitten koko peli muuttui 2010 luvun aikana.
     
  3. RB

    RB Well-Known Member

    9 099
    1 083
    113
    Itte hylkäsin Nikonin D100 jälkeen.
    Peilittömän lokakuun jälkeen (1 kk/4000 kuvaa Olyn OM-D EM-1:lla) kahvallinen kinopeilikamera tuntui käteen tosi hyvältä, kuitenkin kehitys menöö etehenpäin…..nyt 2. omistamani kinopeilitön tuntuu kätehen tosi hyvältä, paluuta ei enää ole.