Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuvauskaluston päivittämistä

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Perzzza, 12 Joulukuu 2010.

  1. Perzzza

    Perzzza Member

    120
    3
    18
    Heipodei.

    Kalustoni koostuu tällä hetkellä seuraavista laitteista:
    -Nikon D80
    -Nikkor 18-200mm VR
    -Sigma 30mm 1.4

    Olen sellaisen ongelman edessä, että haluaisin päivittää kameraa uudempaan versioon ja kenties vaihtaa hieman linssistöä. Tuo Sigma on ollut loistava eikä tuossa Nikkorissakaan ole kauheasti valittamista, ihan hyvä matkalasi. Tulen kuitenkin huomanneeksi, etten käytä juurikaan väliä 70-150. Tulen käyttäneeksi kovin usein laajinta päätä ja teleä suurimmillaan.

    Olen miettinyt, josko vaihtaisi johonkin halvempaan laajakulmaan ja sitten ihan normaaliin zoomiputkeen, esimerkiksi Nikkorin 55-200mm on kehuttu kovin.

    Kameran runko on vielä "ongelma". Videokuvausominaisuuksien takia haluaisin vaihtaa Canonin mallistoon, mutta ne nappien järjestykset ja menut, ei ei ei... Nikonin hyvä videokuvauksella varustettu, uusi D7000, saattaa olla budjetille liian arvokas.

    Ideioita, vinkkejä? Olen lähdössä vuodenvaihteen jälkeen ulkomaille vaihto-opiskelemaan ja tarvisi mukaan setti, joka tulisi messissä matkustellessa.

    ps. En ole aivan varma, tarvinko tuollaista 200mm-zoomia. Tästä superzoomista on ollut se haitta, että kun kaikki tulee mukana, ei osaa enää päättää kunnossa, mitä käyttää. Jotenkin on jäänyt se linssien vaihdon ihanuus pois.

    pps. ja tiedän, että olen jauhanut samasta asiasta jo jonkin aikaa, pyydän kärsivällisyyttä
     
  2. Vs: Kuvauskaluston päivittämistä

    Nikon D7000 on Nikonin uusin kuluttajasarjan kamera ja on hintaluokassaan paras. Lähin kilpakumppani on Canon 60D sekä ominaisuuksiltaan että hinnassa. HD-videokuvaus ei enää D7000:n myötä ole syy vaihtaa merkkiä, jos Nikoniin on tykästynyt.

    D7000:ssa saat D80:een verrattuna ainakin:
    - paremman kennotekniikan, enemmän megapikseleitä,
    - paremmat hämäräkuvausominaisuudet (D7000:llä voi käyttää ainakin ISO3200, myös IS6400 laadun isommin kärsimättä),
    - magnesiumvahvistetun rungon, sääsuojauksen,
    - valomittauksen vanhoilla AI- ja AI-s-objektiiveilla,
    - isomman etsimen,
    - HD-videokuvauksen,
    - tupla-SD-korttipaikan.

    Unohdinkin varmaan jotain.

    Objektiivipuolella... Sigma kannattanee pitää, jossei tarvi myydä rahoitusmielessä. 18-200mm VR:n voit korvata esim. mainitsemallasi 55-200mm tai uudella 55-300mm. Sen kaveriksi voit hankkia esimerkiksi Tamronin tai Sigman valovoimaisemman 17/18-50/55 mm f/2.8 -objektiivin, jossa on myös kuvanvakain.

    Netistä löytyy paljon vertailuja D7000:n ja Canon 60D:n välillä. Canon 7D on testeissä saanut vähän paremmat arvosanat kuin D7000, mutta 7D onkin enemmän D300s:n kilpakumppani.

    D300s on muuten myös juuri tarjouksessa Rajalassa: 999 € / runko. Tarjous päättyy 12.12. ja kyse on vain pienestä erästä. Sekin on oivallinen vaihtoehto D80:n seuraajaksi, mutta video-omainsuudet ovat hieman heikommat D7000:aan verrattuna. Muutenhan D7000 ja D300s ovat melkein samat (teknisten ominaisuuksien puolesta).

    Minulle on tulossa ensi viikon alussa juuri D7000-runko D80:n kaveriksi/korvaajaksi.
     
  3. Perzzza

    Perzzza Member

    120
    3
    18
    Vs: Kuvauskaluston päivittämistä

    Kiitos tästä selvennyksestä, olen lukenut tuosta testejä ja arvioita, vaikuttaa hyvältä. Olen miettinyt myös mahdollisesti Nikon D90-kameraa- mutta se ei välttämättä taas pärjää pidemmässä vertailussa niin hyvin. Pääpaino on valokuvauksella, mutta myös videokuvaus houkuttaa.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Mitä mieltä olet todella laajasta päästä, kuten Sigman 10-20mm? Se saattaisi vielä sopi budjettiin mutta tämä tarkoittaisi, että joudun vaihtamaan objektiivin aina, kun tilanne sen vaatii. Sigman laatuun olen ollut tyytyväinen, onko mietteitä tästä:
    -17-70mm 2.8-4
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kuvauskaluston päivittämistä

    Onhan myös D3100:ssa aika hyvä video. Eikö? Muuten D90 olisi hyvä valinta. Onhan se jo poistuva malli, mutta perusominaisuudet ja kuvanlaatu ovat yhä ajan tasalla.

    Objektiivia koskien on pahempi antaa suosituksia... Laajikseksi Tokinan 12-24mm? Hyvä ja aika edullinen. Tai sitten f/2.8 normizoomi? Toisaalta voithan sinä olla sitkeä ja päättää, että kuvaat puoli vuotta vain ja ainoastaan sillä 30mm kiinteällä?
     
  5. Perzzza

    Perzzza Member

    120
    3
    18
    Vs: Kuvauskaluston päivittämistä

    En haluaisi vaihtaa ns. huonompaan tuon D3100:n muodossa. Se olisi sitten joko D90 tai D7000, riippuen miten rahaa riittää.

    Ottaisin ehkä mieluummin tuon Sigman 17-70mm laajakulman takia kuin tuon 55-200mm.

    ps. haluaako joku ostaa auton? ;)
     
  6. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Kuvauskaluston päivittämistä

    D90 on kyllä hintaisekseen(nykyään) hyvä kamera,sijoittaisin ennemmin rahani hyvään optiikkaan,zuttuzuumit nurkkaan ja kunnon primet käyttöön,tosin nikkorilla on muutama laatuzuumikin t kimo
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kuvauskaluston päivittämistä

    D3100 ei ole huonompi kuin D80. Pienempi se kyllä on, mutta kuvanlaadussa ero on aika iso. Siltikin D90 olisi nyt paras ostos.

    Nikonin dx-zoomeista 16-85mm on erittäin hyvänä pidetty. On laajakanttia ja teleulottuvuutta, ja optinen laatukin on hyvä. 1.4/30mm on sille oivan pari.
     
  8. Vs: Kuvauskaluston päivittämistä

    Tuo 17-70mm sijoittuu juuri Nomadin (ja mun) suosittelemaan normaalizoom-kategoriaan. Tosin parempaakin valovoimaa voisi olla: kiinteä f/2.8 vaihtuvan f/2.8-4 sijaan. Tamronin 17-50mm f/2.8 ilman vakaajaa maksaa 330 €.

    Mulla on mainittu Tokina 12-24mm f/4 ja se on mielekäs superlaajakulma, mutta tietenkin kuvaustyylistä ja -kohteista riippuen se ei ehkä sovellu ainoaksi laajan pään objektiiviksi. Olisihan se näppärä kaveri 30mm f/1.4:lle. Tokinan vanhempi AF 12-24mm f/4 maksaa 350 euroa uutena, uudempi "AF-S" maksaa yli 600 euroa.


    Ja tosiaan, mainittu D90 on myös ihan kelpoinen päivitys D80:lle. Runko halvimmillaan 599 € Suomessa. Sillä ei tietenkään saa D80:aan verrattuna kuin paremman kennotekniikan, vähän paremman hämäräkuvausmahdollisuuden ja HD-videon.

    Rajala myy Nikon D90 -kameraa kittipakettina Sigma 18-50mm f/2.8-4.5 OS (vakaaja) -objektiivin kanssa hintaan 699€. Siinä ei olisi pahan hintainen pari.
     
  9. Vs: Kuvauskaluston päivittämistä

    Jos haluaa säästää niin D90 on erittäin hyvä vaihtoehto, itse olen käyttänyt sitä puoli vuotta. Videota en oikeastaan käytä joten siitä en osaa sanoa, D7000 on houkutteleva mutta ainoa etu D90:een on minusta se että vanhat Ai-objektiivit toimivat myös valotusmittarin kanssa (M- ja A-asennoissa). Jos ei omista Ai-objektiiveja niin ominaisuus on turha. Jotkin uudetkin kuten Zeissin tai Samyangin objektiivit käyttävät yhä Ai-kytkentää ja ovat käsitarkenteisia. Optiikkaan kannattaa panostaa, kamera kyllä piisaa vaikka mihin. Itselläni on tuo 18-105 Nikkor joka piirtää kyllä tarkasti mutta vääristää aika tavalla, se menee tod. näk. vaihtoon kunhan talous antaa periksi. 
     
  10. WB

    WB Member

    207
    0
    16
    Vs: Kuvauskaluston päivittämistä

    D90 on järkevä valinta. Kaikinpuolin. Kuvanlaatu hyvässä valossa ei jätä juuri toivomisen varaa. Käytännössä itse en ainakaan huomannut mitään ero D700 ja D90 välillä kun muutaman testikuvan otin kesällä. 11-tarkennus pistettä riittävät pitkälle ja kamera on ennenkaikkea erittäin selkeä käyttää.

    Runkojen hinnat tulevat(valitettavasti) suht nopeasti alas, joten näen mielekkäämpänä sijoittaa ennemmin objektiiveihin kuin runkoon.


    Telekutinaan:
    80-200mm AF-D 2.8F

    Laajishulluuteen:
    Tokina 11-16mm 2.8F

    Molemmat ovat lujaa tekoa ja piirto kaunista. Kruunaa kokonaisuus vielä ripauksella LightRoom 3:sta, niin lopputulos puhuu puolestaan.
     
  11. Vs: Kuvauskaluston päivittämistä

    Tänään paketista kaivettu D7000 ja testikuva ISO 6400 -herkkyydellä (ei kohinapoistoa kamerassa tai jälkikäsittelyssä): http://www.rollaweek.com/wp/wp-content/uploads/2010/12/D7000_ISO6400.jpg

    Ihan vaan referenssiksi, jos haluaa hämäräkuvausolosuhteita. Tykkään tuon filmihenkisestä kohinasta. Mustatkin alueet kohisee mustana ja harmaan sävyinä, ei kirkuvana värisekamelskana.

    Tuossa on vielä 100% kroppi ISO 4000-kuvasta, tässäkään ei kohinapoistoja minkäänlaisia: http://www.rollaweek.com/wp/wp-content/uploads/2010/12/DSC0001_100percentcrop.jpg

    Kumpikin kuvattu pakkaamattomana RAW-kuvana, eksportattu jpg-kuvaksi parhaalla laadulla Lightroom 3:sta.