Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Rolleiflex vs. Hasselblad

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana angulex, 20 Syyskuu 2011.

1. Vs: Rolleiflex vs. Hasselblad

kamerateknilliset sivut ovat tyyliltään melko loppuunviedyt ,)
    siinä lukiessaan voi miettiä että harrastaako sitä valokuvausta ollenkaan ,D

2. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vs: Rolleiflex vs. Hasselblad

Kauheasti kaavioita, mutta en tuosta mitään ymmärrä. Italiano? que pas? was ist das?

Kameroiden parissa on aina kameraharrastajia, siinä missä valokuvaajiakin.
    Onhan taiteen parissakin keräilijöitä ja taiteilijoita ;)

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Aika kivat sivut, kyllä noista muutaman kaavion tajuaa.
    T Jukka

4. TStoor

TStoor Well-Known Member

3 174
    76
    48

Hieno ja hyvä linkki&juttu!

5. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Ilmeisesti kaavio on tajuttu, kun Hasselin Planar 100mm on niin suosittu ylläolevien kommenttien kirjoittajien joukossa.  :D  Hämäykseksi väittävät että polttoväli ratkaisee.

6. Vs: Rolleiflex vs. Hasselblad

Kiitos Kerkko !

Ensimmäisen kerran sattuu silmiin sivusto, jossa myös 6-linssisen f/3.5 ´flexin optiikka on hyvin esillä ja MTF-käppyrätkin mukana ja vielä oikein verrattuna mittausajan/paikan sekä polttovälin mukaan. Tarkasti ottaen ei pitäisi verrata edes 75 mm ja 80 mm Planareita, mutta tämähän on pilkuttamista... Mukavaa härvelitriviaa.

7. kpn138

kpn138 Member

173
    0
    16

Oli kyllä sitten paskimmat ja turhimmat sivut ikinä!

Ensinnäkin noi kaks systeemiä on tehty ihan erilaisille kuvaajille. Toiseks, ketä kiinnostaa kaaviot?

8. Vs: Rolleiflex vs. Hasselblad

Molempien systeemien monikertaisena omistajana ihmettelen mitä tarkoitat lausunnollasi. Tarkentaisitko ?

Ei kai niitä kaavioista kiinnostuneita muutamaa kymmentä miljoonaa kuvaajaa enempää ole ;)

9. kpn138

kpn138 Member

173
    0
    16

Ite en oo yhtään rolleicoordia tai flexiä omistanu mutta ei tulis mieleenkään kun tota hasselia on niin helppo laajentaa.

Jos kaavioiden ihmettely kiinnostaa niin ole hyvä vaan, ite menen mielummin ottamaan kuvia ja kattelen niitä jälkeenpäin :)

10. Hyla

Hyla Member

224
    3
    18

On, vaan ei pitäis olla, saastaista sakkia! :p

11. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Kaavioita en minäkään jaksa ihmetellä tai yrittää tulkita. Mutta olen onnekas, sekä Rolleiflex että Hasselblad löytyy kamerakaapistani. Mielestäni hyvin erilaisia kameroita käyttää. Molemmat huippukameroita, ei näitä tarvitse verrata keskenään. Kummastakaan en tule ikinä luopumaan.

12. Vs: Rolleiflex vs. Hasselblad

Nimenomaan näin. Eikä vain huippukameroita vaan huippujärjestelmiä. Näillä sivuilla tuotiin hienosti esille Rolleiflexin vaihtopolttovälit: Weit, Normal & Tele.

T. Kerkko.

13. Vs: Rolleiflex vs. Hasselblad

paitsi pätäkkää tarttee olla, joka obiska omassa rungossaan .. Näin tuossa joskus videota Richard Avedonin kuvauksesta. OK sillä oli pätäkkää, kun manhattanilla kokonaisen kivitalonm omisti: Rivissä ainakin kolme Rolleita, ja assari lataili solkenaan niitä. mulla ei ole muutakuin muutama hikinen hasseli ja niihin kolme kasettia, niitäkin jannu studiossa lataili aika tiheään.. Nytten sitten kahlataan noissa nega ja diaraina vuorissa ja editoidaan jyvät akanoista...

14. Vs: Rolleiflex vs. Hasselblad

Juu. Tuo kuvien ottaminen on hyvää politiikkaa. Sitähän varten laitteet ovat olemassa.

40 vuoden aikana olen kuvannut aika paljon (vähän verrattuna digiajan kuvaajiin) mutta niidenkin karsinnan jälkeen jääneiden materiaalien käsittely ja valmistaminen joita olen säästänyt vie enemmän aikaa kuin mitä on elinajan odotus. Joten mene sinä kuvaamaan lisää, minä lueskelen joskus huvikseni käppyröitä.

15. kpn138

kpn138 Member

173
    0
    16

Ei ollut mikään tarkoitus hyökätä kimppuun. Kuumessa olen ja verbaalinen anti saattaa kuulostaa aika negatiiviselta väkisinkin. Ihmettelen vain että mikä noissa viivoissa ja palkeissa kiinnostaa? Omat kuvani eivät ainakaan parane käppyröitä katsomalla.

Edelleenkin olen sitä mieltä että nuo kaksi järjestelmää ovat kuin kissa ja koira tai kuu ja aurinko. Ei niitä voi verrata. Rollei hoitaa varmasti sen mitä pitääkin ja luotettavasti mutta saako siihen esmers 300mm opiskaa tai 30mm opiskaa? Hasseliin nämä saa. Tämä on ainakin itselle se syy miksi en Rolleita hanki. Hankkisin tietysti jos olisi varaa kumpaankin ja siihen assariin kuka latailee niitä rullia niihin.

Ps. Omassa hasselissa ei kuitenkaan ole 300mm tai 30mm lasia, tämä oli vain esimerkki. Itellä on rungon lisäksi kaksi filmiperää, kaksi objektiivia ja 2 etsintä.

LISÄYS VIELÄ: Eipä ole kukaan tässä langassa vielä perustellut tai selittänyt että mitä he saavat irti noista kaavioista.

16. Vs: Rolleiflex vs. Hasselblad

MTF-käppyröistä käy ilmi vinjetointi ja toistokyky eri aukoilla. Siis jos se kiinnostaa kuinka pehmeä reunoilta on täydellä aukolla kuvattaessa ja onko odotettavista kuvan terävyyteen parannusta aukkoa himmentämällä. Saman saa selville myös kuvaamalla ja negoja/dioja tihrustamalla.

Käytännön merkityksen täydellä aukolla mahdollisesti pehmeälle reunapiirrolle jokainen kokee itse. Eivät käppyrät ja toistokyky autuaaksi tee vaan onnistunut kuva :)

Ja loppuun pieni vertaus käytännön eroista hbl/flex: Flexissä näkee tähyskuvan myös laukaisuhetkellä. Tämänkin merkitys on henkilökohtainen.

17. Vs: Rolleiflex vs. Hasselblad

Flexi on mulla oikeastaan yhtä tarkoitusta varten: Infrapuna otoksia, kun etsimestä näkee kaiken mutta kuvausobiskassa on tuo "läpinäkymätön " tummanpunainen filsa.