Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Diopterit + silmälasit

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana Tuojuk, 25 Heinäkuu 2023.

  1. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 430
    1 459
    113
    Käytättekö diopterikorjausta tai diopterilisäkkeitä, vaikka teillä on sopivat silmälasit?
    Itse järkkäreissä säädin aina diopterisäätöä. Huomenna olisi mahdollisuus käydä kokeilemassa diopterinkorjauslinssejä leicaan.
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 107
    1 087
    113
    Diopterit on säädetty niin että silmälasien kanssa näkee.
    Maskin käyttöaikaan oli ongelmana silmälasien huurtuminen. Silloin jätin lasit pois ja säädin diopterin silimille sopivaksi. Peilittömän kameran etuna on että suurimman osan säädöistä ja valikoista näkee myös etsimestä. Mekaanisten nappuloiden ja vipujen käyttö olikin sitten hankalaa kun ei ollut lasit päässä.
     
  3. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 430
    1 459
    113
    Eli silmälaseja käyttäessäsi käytit myös diopterinkorjausta?
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 107
    1 087
    113
    Siis todennäköisesti diopterikorjaus lähellä nollaa. Canonin Ärrissä tuntuu säätö liikkuvan itteksensä, joutuu välillä säätämään kohralleen, takaisin.
     
  5. oka

    oka Well-Known Member

    413
    1 088
    93
    Moniteholaseilla kuvaan, diopterikorjaus käytännössä nollassa. Mulla on lisäksi hajataittoa, johon diopterilla ei ole apuja.

    Kuvaamisessa käytän mahdollisimman ohuthutkehyksisiä silmälaseja.
     
  6. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 430
    1 459
    113
    Kokeilemalla päädyin +0,5 diopteriin. Kyseessä leica m10 kamera. Hiukkasen paremmin pystyy nyt tarkentamaan.
    Pitää käydä tänään uudestaan foto-skodassa, siellä oli hyviä valokuvakirjoja.
     
  7. JJJJ

    JJJJ Member

    378
    4
    18
    Itse nostan lasit otsalle ja säädän nupista kuvan teräväksi.
     
    iikkoo tykkää tästä.
  8. iikkoo

    iikkoo Member

    207
    18
    18
    Sama systeemi, onnistuu paremmin. Liittyy tietysti siihen, riittäkö säädöt