Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuvataidetta äänistä syntyvillä mielikuvilla?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana markku55, 15 Elokuu 2014.

1. markku55

markku55 Active Member

Olen tänä kesänä maannut muutamankin kerran patiolla aurinkotuolissa silmät kiinni ja nauttien lämmöstä. Tässä lähes unenomaisessa tilassa tulee kuunneltua ympäristön ääniä ja olen yllättynyt kuinka paljon tapahtumista lähiympäristössä muodostuu mielikuvia ihan vain äänten perusteella.
    Rupesin miettimään jopa sellaista "taidealaa" jossa vain äänillä saadaan mielikuvitus liikkeelle ja muodostamaan omaa tarinaa VAIN äänten perusteella.
    Sain aika helposti aikaiseksi tarinaa lähiympäristön äänistä, ja uskon vakaasti, että se onnistuu vielä paremmin jos äänet on valittu ja "sovitettu" oikein.
    Meneekö tämä jo liian kauaksi kuvataiteesta, jokaisen oma mielikuvitus muodostaa oman tarinan jolla on myös hahmot, ympäristö ja tapahtumat kuvina, mutta vain omissa aivoissa?

2. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu 2019
  3. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Vs: Kuvataidetta äänistä syntyvillä mielikuvilla?

No ei suinkaan mene liian kauaksi valokuvataiteesta.

Jossakin vaiheessa mä visioin kamerakerhollemme näyttelyä "BlackBox" joka ei sitten pienen innostuksen vuoksi toteutunut. Ajatus oli että laitetaan kuvia televisioruudulta tulemaan johonka äänisuunittelija suunnittelee oman äänimaailman. Tarkoitus oli tehdä 2x3m musta kankaalla verhottu huone jossa olisi muutama tuoli toisessa päässä missä istua ja esitys menisi non stoppina kaiken aikaa Pohjanmaan Valokuvakeskusen tiloissa. Taisi olla liian radikaali ehdotus. Halusivat ripustaa perinteisiä valokuvia seinälle. Ammatti äänisuunittelijakin oli jo sovittu ja luulen että jos tähän joskus ite palaan, saan hänet suostuteltua asiaan uudestaan.

4. markku55

markku55 Active Member

Ok, mutta miten äänikuvat/tarinat sopisivat tänne laukkuun, oma osio niille ja äänitiedostot liitteeksi - vai jotain muuta?

5. keegan

keegan Well-Known Member

8 630
    1 537
    113

Tottakai äänet voivat tuottaa kuvia. Tai värejä tai geometriaa, ei siinä ole mitään kummallista. Itselläni sopivassa vireystilassa klassisen musiikin instrumentit muodostavat kolmiulotteisen monivärisen ajassa etenevän (geometrisen) tilan ja aivan varmasti monella muullakin.
    Mutta miten teet tuosta sellaisen että se
    a) ei ole triviaali
    b) on myös muille ymmärrettävä?

6. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

7. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
  8. markku55

markku55 Active Member

No juuri nuo asiat ovatkin niitä vaikeimpia hallita, mutta pitääkö niitä hallita? En usko, että kukaan näkee mielikuvissaan samanlaisen tarinan kuin mitä vaikkapa tekijä itse. Olen myös huomannut, että mielikuvitus on aika erilainen eri henkilöillä, 3D näkymiä ei kaikki näe ja kaikki ei näe edes mielikuviaan väreissä, asia lienee jotenkin yhteydessä uniin ja miten ne nähdään.
    Triviaaleista mielikuvista pitänee joka tapauksessa lähteä, ainakin tekijän kannalta, siitä on sitten asiaan sisälle päästessään helpompi parantaa tahtia.
    Muistelen tässä todella vanhaa esimerkkiä siitä, arvaako kaveri pelkän kuulon perusteella mikä auto ajaa ohi, kaikki meni ensin hyvin, mutta sitten paikalle ajoi kuorma-auto joka kippasi hiilikuorman kellariin, hiilikuorman ropistessa kellariin se oli kuulemma ehdottomasti FORD ;))

9. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

10. keegan

keegan Well-Known Member

8 630
    1 537
    113

Kebax on ehdottomasti oikeassa siinä, että ajatuksesi on hyvä.
    Luultavasti olet oikeassa siinä, että trivialiteeteista on pakko lähteä liikkeelle, itsesi kannalta mielenkiintoinen vaihe ehkä alkaa kun yrität päästä trivialiteeteista irti (kuten aina kaiken kohdalla itse kullekin:))
    Jossakin vaiheessa ääni x - kuva x yhtälö ei enää toimi vaan ääni alkaa tuottaa jotakin muuta...
    Esimerkkisi (näin Fordin omistajalle) oli hauska ja osuva:)

11. markku55

markku55 Active Member

En osaa työstää ääniä, joten eka mahis on vain ja ainoastaan äänittää laadukkaalla tallentimella noita ympäristön ääniä ja se on sitten siinä - ainakin toistaiseksi.
    Tallennin mulla jo on, poikani sellaisen halusi, mutta jäänyt alkuinnostuksen jälkeen käyttämättä, joo ja olihan mulla tarkoitus tallentaa tyttären sellovideoihin äänet erikseen, mutta eipä meikäläinen ole tuhon osannut perehtyä, kaikki videoeditointi on totaalisen hakusessa.

12. keegan

keegan Well-Known Member

8 630
    1 537
    113

Tarvitseeko ääniä ainakaan ensialkuun sen kummemmin työstää (kai Kebax (korjaa jos olen väärässä) tarkoitti tuon kyllä mielenkiintoisen ajatuksesi työstämistä toteutukseksi)?
    Go for it!

13. markku55

markku55 Active Member

Itse asiassa mulla oli sellainen idea alkukesästä kun kuuntelin noita ympäristön ääniä, että näkemättä mitä tapahtuu voisin ikään kuin kommentoida ääniä ja kertoa oman käsitykseni äänityksen yhteydessä siitä mistä nuo äänet tulevat ja mitä silloin tapahtuu.
    Otan muutaman esimerkin:
    Ohi ajaa auto jossa on selvästi iso V8 moottori ja edelleen nastarenkaat, vaikka talvirenkaiden vaihtoaika oli ohitettu jo ajat sitten.
    Naapurista kuuluu jonkun linnun ääniä, en tunnista, mutta hetken kuluttua se alkaa kopistella puuta, oisko siis palokärki, no en tiedä, koska en nähnyt.
    Rantapyssy ampuu isoilla tykeillä, lasken ajankulua ammunnasta räjähdykseen, no, laukauksia tulee tiheämmin kuin yhden laukauksen lähtö/osuma, joten vasta viimeisen ammunnan lähtöön voin luottaa ja sitten viimeiseen osumaan (mereen), laskeskelin kaiken näköistä, mitä moni ei vaivautuisi laskemaan, eli arvioin keskinopeuden lennon aikana ja sitä kautta äänen nopeuden ja aikavälin perusteella kuinka kauaksi ammus lensi - myönnän, tämä meni liian tekniseksi;)
    Kun naapuri rupesi käyttämään jotain sähkötyökalua, yritin arvioida mitä hän oikeasti teki, olin aika lähellä oikeaa arviota, eli kulmahiomakoneella hän silppusi vanhoja aaltopelti levyjä perävaunuun sopiviksi.
    Mereltä kauempaa kuului moottoriveneen ääni, selkeästi perämoottorivene ja kohtuu nopea, se kävi ilmi aallokon mäiskeistä runkoon, tuuli oli melkoinen ja aallokko sen mukainen. Oli mielenkiintoista huomata, että kuski muutti jatkuvasti nopeutta aallokon kannalta mukavammaksi, toisaalta jotenkin sen kuuli, että bensaa palaa.
    Jne, jne. eli ei mitään Grimin satuja vaan tavan elämän ääniä

14. keegan

keegan Well-Known Member

8 630
    1 537
    113

Äänistä enemmänkin kertomuksia kuin kuvia?

15. markku55

markku55 Active Member

Jos kerron lapselle sadun, niin hän näkee varmasti sen oman mielikuvituksensa perusteella eri tavalla kuin minä. Tässä olisi vaan kaiken kertomuksen lisäksi AITOJA ääniä kertomuksen tukena.

16. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

17. markku55

markku55 Active Member

Älkääs nyt, pistätte mulle ihan hurjia paineita, hemmetti, kunhan kerroin idean, en sitä nyt aio ihan heti toteuttaa, eihän edes tämä kuvaaminenkaan ole mennyt kuin elokuvissa - vielä ;D

18. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

19. keegan

keegan Well-Known Member

8 630
    1 537
    113

Eheeh markku55,tälleen julkisesti heitetystä ideasta (ja lisäksi mielenkiintoisesta) olet kyllä vastuussa. Jäämme mielenkiinnolla ja hieman kärsimättöminä odottamaan:)
    Ja siksi toiseksi, kenellä se kuvaaminen menee kuin Strömsössä (viittaustasi elokuviin tulkitsin, anteeksi vaan, varsin vapaasti), toivottavasti ei kenelläkään.

EDIT: Juu, positiivista ja kiinnostunutta kannustusta, ihan oikeasti.