Mistähän on kyse, kun läppärini (jo muutaman vuoden ikäinen Sony Vaio) ja siinä ulkoinen näyttö (näyttö on toki kalibroitu, vaikkei se tähän vaikuta, kai?) näyttävät kuviani huomattavasti vähemmän terävinä kuin muut välineet, vaikkapa iPad. Itse asiassa vähemmän terävinä kuin aiemmin on ollut asian laita, ongelma ilmenee eritoten D800:n kuvissa. Skaalauksessa ongelmia? Tarkennusongelmaakin epäilin, mutta kun ne Padilla ovat terävämpiä... Näyttö käyttää jaettua muistia, jota koneessa on kokonaisuudessaan 12 Gt, eikä tuohon läppäriin mitään erillistä näytönohjainta enää saa. Mistä lähtisin hakemaan ongelmaan ratkaisua, tarvitaanko asian ymmärtämiseen lisää tietoja?
Vs: Kuvat näytöllä epäteräviä. Kait siihen vaikuttaa se kuinka suurena kuva näkyy versus näytön antamaan pikselimäärään. Ihmis silmä näkee sen mitä sille annetaan.
Vs: Kuvat näytöllä epäteräviä. D800 on vaan sellainen. . No ei vaineskaan. Tarkista nyt ihan ekana selaimen asetukset ja tietysti näyttöasetuksetkin. Mää: Se on siinä! Mulla oli 130% päällä ja siksi http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,114170.0.html
Vs: Kuvat näytöllä epäteräviä. Joo kyllä tästäkin voi olla kyse, jos tarkoitettiin täusikokoisten kuvien ("suoraan kamerasta") katsomista erilaisilla näytöillä skaalattuina. Huomannut itsekin joskus D800:n kanssa ettei skaalaus joka kokoon mene aina ihan täydellisesti. Mutta voi olla että mulla oli asetukset jotenkin vialla. Ja taisikin olla vanhempi näyttö silloin, jossa erilainen pikselitiheys. Ehämmää näistyä paljoa tiedä.
Vs: Kuvat näytöllä epäteräviä. No mä tarkoitan sitä että kun mun näytönohjaimen resoluutio on 1920 pikseliä leveä ja näyttö on 51cm leveä on tarkennus joskus hiukan vaikeaa arvioida. Varsinkin kun katson siotä 30 sentin päästä. Ite työstän kuvia tällä lailla ja jos ne menee mun silmän läpi hyväksytysti on ne sitten oikein skaalattuna varmasti hyviä.
Vs: Kuvat näytöllä epäteräviä. Näytöissä ei taida olla yhtä standardia vaan useita erilaisia siinä minkä mittaisena tietynkokoinen (pikselikoko) kuva näyttäytyy? Kahden eri näytön pikselit voivat siis olla ihan fyysisesti joko tiheämmässä tai harvemmassa. Näytönohjaimeen (näytön asetuksiin tietokoneessa) kuuluu aina valita kuitenkin se oman näytön pikselimäärä. Luullakseni.
Vs: Kuvat näytöllä epäteräviä. Eikä vain luultavasti. Kuvaputkinäytöillä vielä menetteli, mutta näillä littunäytöillä menee sutuksi muulla kuin natiiviresoluutiolla.
Vs: Kuvat näytöllä epäteräviä. En edes tiedä mikä oli putkinäyttöni natiivireso, en ollut varmaan kuullut koko sanaakaan.
Vs: Kuvat näytöllä epäteräviä. Niinkin yksinkertainen asia kuin näytön ajurin asentaminen uudestaan (uudemman version) auttoi paljon...