Olen ollut viisi viikkoa liikuntarajoitteinen (kipsi jalassa). Alkaa järkevät puuhat loppua -- kuva-arkistoa olisi voinut siivota, asiasanoittaa, ym. mutta kun sitä ei ole mukanani läppärillä. Yrityksen kirjanpito on nyt ajan tasalla. Lightroomia opiskeltu. jne. Mulla on "GPS-kännykkä" (Nokia E51 + LD-4W) ja ajankulukseni surffailin, kokeilin ja surffailin lisää. Löysin kaksi ilmaista ohjelmaa, toinen tekee lokin reitistä, jota känny on kulkenut ja toinen sijoittaa lokin ja aikaleimojen perusteella kuvat maapallolle. Jalan kipsistä johtuen kenttätestit ovat varsin niukat, systeemitestit ovat vähän kattavammat. Mitä noilla koordinaateilla sitten tekee? Emmä tierä. Jos joku kysyy missä toi kuva on otettu, niin esim. GoogleMaps:iin tuupattuna se osuu kohdalleen. Jos kiinnostusta löytyy niin voin kirjoitella ohjeita, joilla voi säästää mutaman tunnin aikaa, jos alkaa kokeilemaan.
Vs: Kuvat kartalle eli koordinaatit kuviin Noksulla taitaa olla SportsTracker, jostain syystä sen versio 5800 kosketusnäytölle on poistettu, buginen kait. Eli lenkin reitti ja vauhti yms tallentuu ja sen voi siirtää kartalle, matkalla napsitut kuvat asettuu paikoilleen. Tuli mieleen et jos siitä tulis joku Kyllätuoppinijäljetmätunnen-versio eli se tallentais illan baarireitin ja laittais annokset yms kohilleen, promillet ja visalasku vois juosta alakulmassa Tosta vois jo maksaa? V-MS
Vs: Kuvat kartalle eli koordinaatit kuviin Ei muuta kuin ohjeen tekoon. En tosin sitä itse tarvitse kun ei ole GPS-kännykkää, mutta ohjeiden tekeminen muille on aina hyödyllistä, jos ei muille niin itselle. Siinä tulee ajateltua se asia läpi useammalta kantilta, että miten sen voi ymmärtää väärin tai onko ohje kyllin selkeä ja yksinkertainen ja silti seikkaperäinen. Rakentelin itse osista GPS:n minkä saa suoraan kameraan kiinni ja käyttöä on ollut sen verran, että saman olisi voinut tehdä kipsi jalassa. Tarpeeseen tuli, tietäs vaan mihin tarpeeseen
Vs: Kuvat kartalle eli koordinaatit kuviin vmsorolalla ja sepolla näyttää homma jo olevan hallussa, joten mitäs sitä turhaan oppaita tekenään.
Vs: Kuvat kartalle eli koordinaatit kuviin Kiinnosta kiinnostaa, vaikka allekirjoittaneella onkin Nikonin GPS pulikka. Ja Expression Median virtual Earthillä, kuvaan onnistuu lisätä koodinaatit, siis jos osaa sormella tökätä karttaa. Eli keskellä isoa suota tuo tarkkuus voi olla vähän niin ja näin EDIT: myös MS freewarella vaikuttaisi onnistuvan: http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/tools.aspx ja MS sivulla myös ohje miten onnistuu Expression Medialla: http://www.microsoft.com/prophoto/expre ... gging.aspx"]http://www.microsoft.com/prophoto/expressionmedia2/articles/geotagging.aspx
Vs: Kuvat kartalle eli koordinaatit kuviin Kokeilin nokialaista kerran ja se riitti. Mulla tuloksena oli hyvää paikkatietoa, mutta korruptoitunein aikaleimoin (Sportstrackerin edellinen versio). Tässä tapauksessa oli pidempää jälkeä kuin lenkkipolulla jne. Jotain parempaa ja luotettavampaa siis peliin. Nykyinen metodini on lokittava ulkoinen gps taskussa (Qstarts 1000x tai se halvempi alkuperäisen valmistajan "prototyyppi") . Lokituskriteerinä 10m paikkasiirtymä tai 30s edellisestä merkinnästä. Lokia mahtuu tikkuaskin kokoisen muutaman kympin rakkineeseen n. 100 000 pistettä eli 1000km tai n. 30vrk. Lokit otan myös raakana talteen (bt747), joten käsittelyvirheet ohjelmissa on korjattavissa myöhemmin. Ajan nämä ristiin kameran kellon kanssa automaattisesti Downloader Pro -ohjelmalla, joka näkee siis tilastollisesti max 15s poikkeavalla aikaleimalla olevan lokimerkinnän gps-paikassa (mikäli oltu paikallaan). Samalla kun kuvat imuroidaan kortilta tuo lisäilee niihin gps-tiedot ja nimeää ne haluamallani tavalla. Automaattiset paikannimet ovat iso puute (vrt. vaikka Geotagger joka on ilmainen ja loistava silloin kun sattuuu saamaan paikkatiedon, etenkin jos tieto oikeaa) Seuraava haaste onkin rajoitteet gps-tietoa ymmärtävien ohjelmien suhteen, koska (suuri?) osa ohjelmista hukkaa exif-gps tiedon raw-kuvisa.. Lightroom ainakin on yksi nistä joilla tätä ongelmaa ei ole. Ainakin mun työnkulussa digikuvat saavat koordinaatit ehdottomasti, jollei muuta niin varmuuden vuoksi. Sopivalla työnkululla tuo lisää vaivaa kuitenkin vain gps-lokien purkamisen verran! (Lisäksi kameran kello syytä tarkistaa riittävän usein)
Vs: Kuvat kartalle eli koordinaatit kuviin Flickr:ssä olen paljon käyttänyt geotag-toimintaa ja onhan se mukava tietenkin. Kuvien muistiinpanoissa lukee yleensä paikka niin hyvin, että osaan etsiä sen kartalta ja tagata. Tosiaan, sama toiminta olisi kiva saada myös kotona oleville skanneille, eli tuo microsoftin softataggaaja vaikuttaisi kivalta. Toinen olisi sitten google-maps tms. ja exiftoolsilla koordinaattien anto. Onhan kumpikin tapa tietysti työläs, mutta jos haluaa skanneille saada digimäistä metatietoa helposti käytettäväksi niin ei tunnu koskaan olevan muuta kuin käsityö.