Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

näytön kontrasti, tumma ja vaalea piste

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Tuojuk, 23 Lokakuu 2021.

  1. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 430
    1 459
    113
    hoplaa!
    Mikä olisi hyvä kontrastisuhde näytölle?
    Kun esim. olen päätynyt, että työskentelypisteeni hyvä white point on 86-87, niin mikä olisi hyvä black point? (en ole varma, ovatko termini oikein?)
    Jostain luin, että hyvä kontrastisuhde olisi noin 250, niin silloin 87/250 antaisi mustaksi pisteeksi 0.35.
    Joskus olen myös lukenut, että hyvä olisi 300, tällöin musta piste olisi noin 0.28
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
  3. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 430
    1 459
    113
    Vastaako hyvin printtejä?
    Mulla on niin hämärä tuo oma työskentelypiste, että noin kirkkaana ottaisi silmiin.
    Mutta miten tuo mustan pään arvo suhtautuu kirkkaassa ja tummassa työskentelypisteessä?
    Onko 0.30 mustemman näköinen kirkkaassa vai hämärässä työskentelypisteessä?
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Itte tuskailin kauan aikaa tummien printtien kanssa.
    Setten hommasin ColorEdgen, Spyder 4:n…päästiin jo aika lähelle.
    Pähkäiltiin lisää……

    Sitten hoksasin laittaa valot päälle, ja vähän parannin niitä….ja kas, tummat printit lähes historiaa. Vähän tummahkoa tulee vielä, mutta sen voi laittaa pigmenttitulostimen perusominaisuuksien syyksi, tumma pää menee helposti niillä tukkoon.

    Eli työskentelytilan valaistus ja vakiointi on todella tärkeä juttu.
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Ja tummassa työskentelytilassa tumma kuva näyttää kirkkaalta.
    valoisassa työtilassa kuva näyttää tummemmalta eli näytöllä hyvän näköinen kuva tulee vaaleampana tulostimesta.
     
    SakkeM tykkää tästä.