Bongasin kirppikseltä vanhan Canon AE-1 Program -filmijärkkärin ja halusin testata sen toimivuuden. Niinpä hankin 24-kuvan ISO 400 kinofilmin ja iskin kameraan. Asetin kameran Program-tilaan ottaakseni varman päälle uuden tuttavuuden kanssa. Lisäksi asetin objektiivin aukkovalitsimen A-asentoon jossa se pitää manuaalin mukaan olla silloin kun kameraa käyttää Program-tilassa. Kameran ASA-valitsimen asetin arvoon 400 kun manuaalissa käskettiin säätämään se filmin arvoa vastaavaksi. Kaikki piti siis olla kunnossa ja räpsin menemään. Pari päivää sitten sain kuvat CD-levyllä Fotoykkösestä ja suurin osa kuvista oli todella pahasti alivalottuneita. Olen yrittänyt pohtia mikä meni pieleen, mutta se on hieman haastavaa kun en tunne kameraa (saatikka muitakaan filmikameroita) eikä käytössäni ole kuvien teknisiä tietoja. Ensin ajattelin, että kamerasta loppui potku, koska otin kaikki ulkokuvat aika haastavissa olosuhteissa. Ajattelin, että jos ISO 400 filmi ja kameran 2 sekunnin maksimi suljinaika ei riittänyt valottamaan kuvia tarpeeksi objektiivin maksimiaukolla. Sitten huomasin kuitenkin yhden noista alla olevista kuvista, joka paljastaa suljinajan olleen niin nopea, että noin 70 km/h kulkeva auto on jähmettynyt paikalleen. Miksi kamera valitsi automaatilla niin nopean suljinajan, jos se ei riittänyt valottamaan kuvaa kunnolla? Taustan taivaskaan ei näytä olevan siinä kuvassa mielestäni niin kirkas, että keskustasapainotteinen mittaus olisi mitannut noin pieleen. Yllättäen sisällä ilman salamaa otetut koiran kuvat onnistuivat parhaiten. Kaikki alla olevat kuvat on alkuperäisessä kuosissaan jollaisena ne CD-levyllä sain. Mukaan liitetyssä infolappusessa oli ympäröity punaisella kohta "Filmi oli pahasti alivalottunut." Onko mitään vinkkejä mikä meni pieleen?
kokeile vaihtaa paristot uusiksi, yksi syy voi olla, että valottaa vain yhdellä valotusajalla, joka ei tarvitse virtaa
Kiitos vinkistä, mutta paristo oli uusi. Vaihdoin sen ennen kuin aloin kuvaamaan kameralla ja vanha paristo oli ostohetkellä mukana jotta tuli varmasti oikeanlainen. Kamerassa on pariston kunnon tarkastusnappi, joka antoi painettaessa oikeanlaista signaalia kun olin vaihtanut pariston.
se jättää jälkeensä sen toisen vaihtoehdon, että valotus/suljin ei toimi tai suljin toimii vain yhdellä (lyhyellä) ajalla. Valitettavasti en pysty arvamaan tämän pidemmälle.
Kylllä tuosta jo jotain ajattelemisen aihetta sain. Muistelen kuvaushetkiä ja mielestäni sulkimen äänessä (eli suljinajassa) oli vaihtelua, eli välillä nopeampi ja välillä hitaampi. Esimerkiksi sisällä otetuissa koirakuvissa suljin oli muistaakseni aika hidas. Noin nopealla sulkimella kuin tuossa autokuvassa arviolta on, ei koirakuva olisi valottunut millään noin hyvin aukon ollessa f/4.
kuvaa ilman filmiä takakansi auki ja tarkkaile tilannetta. Suljinhan liikkuu aina samaa vauhtia, mutta se aukkoväli on sitä pitempi mitä pitempi valotusaika on kyseessä. Räpsi siis ilman filmiä ja takansi auki eri valotusajoilla, niin eiköhän se rupea selviämään.
Nopea googlaus kertoisi ettei se ehkä toimisi ollenkaan ilman virtaa. En vanno kun on AE-1 ei ole tuttu. Battery check: low battery signal (slow beeping when you press the battery test button by the rewind crank (Ken Rockwell) No, joka tapauksessa näkemättäkin negoja analyysi alivalotuksesta näyttää oikealta ulkokuvissa. (Alkaliparistot laskevat jännitteensä kylmässä nousten takasin kuntoon taas lämmettyään. Hopeaoksidi ja litium on parempia. Allekirjoituksessani paristoja.) Kokeile nyt kunnolla ilman filmiä. Eikös tuo toimi myös valotusta säätäen takakansi aukikin? Jos ei, voi etsiä vivun johon takakansi painaa kiinni ollessaan. Läpi katsoen näkee paljon paremmin kaiken. Himmentimenkin toiminnan.
Valotusmittarin toimintaa voit tarkistaa valitsemalla käsisäätöisesti ajan ja katsomalla mihin aukkoon neula osoittaa. Vertaa valotusarvoja digikameraasi. Teet vertailu niin hämärässä kuin kirkkaassa. (Ota huomioon mittausalan erilaisuus kuva-alalla / mitattavan alueen valoisuuden tasaisuus. Tietenkin... siksi sulut. Näkee ettei sulle tarvitsis sanoa tätä.) edit. Vai onko AE-1 Programmissa ledit eikä neulaa http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/SLRs/ae1pgrm/html/index1.htm Mulla on parhaillaan tuossa edessäni AE-1, jonka sain kaverilta hyllyltä pölyttymästä. 50/1,8 kakkulalla. Laitoin paristot sisään ja tuntuu pelaavan. Siinä on neula.
Jos tätä asiaa tarkemmin spekuloisi, voisi kuitenkin nähdä, että jokainen ulkokuva on sellainen valonjakautumaltaan kuva-alalle , että ne olisivat oikeastaan ollut paremmin valottuneita asettamalla ASA200 kameraan tuollaisessa 'point and shoot' meiningissä. Mutta onko tuo nyt sentään yhdestä aukosta kiinni kun noin harmaaksi on musta jäänyt. Tuskin, ellet sano että filmi olikin vanhentunutta. Ja mikähän filkka se oli muuten? Herkät filmit vanhentuvat kaikkein nopeiten.
Filmin dynamiikka ei ole lähelläkään nykyisiä digikameroita. Vanha sääntö oli että negalle kuvatessa valo tulee mitata varjon puolelta ja dialle valokohdasta. Lumimaisemassa dialle kuvatessa täytyy valottaa ainakin yksi aukkoa yli mittaustuloksen. Tuon kameran mittausjärjestelmä käsittää että kyseessä on neutraali harmaa kohde ja antaa sen mukaisen tuloksen. Välineissä eikä filmissä ei ole mitään vikaa sen aikainen maailma oli vain erinlainen kun digiaika. Treenausta!
AE-1 Programin käyttiksessä mainitaan erikseen, että kamera EI toimi, jos paristoa ei ole tai se on loppu. Paristotesteriä painettaessa pitäisi kuulua 6 tai useampia piippauksia / sekunnissa (paristo riittävän hyvä). Kolme piipaausta tai vähemmän / sekunti tarkoittaa liian heikkoa paristoa. Kamera valonmittausalue on laaja (ei pistemittausta tai keskustaa painottavaa mittausta). Siksi kaikki vastavalo- ja kirkkaita valopisteitä sisältävät kohteet alivalottuvat helposti. Monessa esimerkkikuvissasi kameran AE-Lock -painikkeen (takaa katsottaessa bajonetin vieressä vasemmalla puolella) käyttö olisi lukinnut varjopuolelta mitatun valotuksen ja näin välttänyt alivalottamisen.
Niin pohditaanko tässä filmikuvaamisen ominaisuuksia vai kuvaamisen asetuksia yleisesti? Valotusmittari on alivalottanut hurjasti kun olet kuvannut esim autokuvan taivasta vasten. laita +1 tai +2 knappi päälle.
Kuten kehoitin, asiaa kannata harjoitella. Jokainen hetki on erilainen valotuksen valinnan suhteen. Mihinkään ei voi antaa tyhjentävää vastausta. Kokematon kuvaaja törmää ensimmäisenä valotuksen ohella värilämpötilan muutokseen vallitsevassa valossa. Digiaikana tuo on lähes unohtunut. Filmikameran mittari ei erota eri värejä vaan ne on asetettu mittaamaan vai keskiharmaa. Jokainen filmi on tasapainoitettu eri värilämpötilalle. Vanhimmissa kameroiden mittareissa käytettiin cds-kennoa joka reagoi eri tavalla vihreään tai punaiseen. Sitten tuli markkinoille nk. piikennot jotka mittasivat kaikki värisävyt (lähes) oikein. Tuossa esimerkkikamerassa oli jo piikenno mittari.
Duoda. Tuo ero on häviävän pieni valomittauksessa. Paljon isompi on eri mv-filmien herrkkyysero edelleen keinovalossa. Sen enempää filmillä kuin digilläkään ei mittailla joillakin 1/6 aukon tarkkuudella, joten siitä ei kyllä tarvitse olla huolissaan. Ja eikun kuvaamaan ! Värinegatiivifilmiä voit valotella aika reippaastikin yli ilman huonoa omaatuntoa (diaa ei).
Tässähän on lähtenyt hyvin keskustelu käyntiin. Vaikuttaa siltä, että kameran automatiikkaan luottaminen ei tuottanut toivomaani tulosta. Sinänsä ihme että kamerassa on Program-tila, joka kuitenkin vetää noin pieleen kohteen ollessa vähänkin haastavampi. Että joka kerta täytyy käyttää kuitenkin AE-Lock -painiketta ja avustaa kameran automatiikkaa. Mutta joo, näin 15 vuotta digille kuvanneena täytyy todeta, että filmimaailma on aika erilainen, joskin kiehtova. Jotenkin pidän noistakin ottamistani kuvista paljon enemmän kuin monista "huippulaatuisista" digikuvistani, koska noissa on tiettyä fiilistä. Canon AE-1 Program kamerassa ei voi säätä valotusta yli tai ali valitsemalla esim. +1 tai -1. Taustavalotilanteissa kameran ollessa Program-tilassa valotus korjataan käyttämällä AE-Lock -nappia tai säätämällä ASA-valitsimen arvo pienemmäksi kuin mitä filmi oikeasti on. Eli jos haluan kuvan valottuvan yli (tai siis oikein ilman AE-Lockin käyttöä), niin säädän ASA-valitsimen asentoon 200 tai 100, vaikka filmi on 400 (ASA 400-filmillä ASA 200 asetus vastaa +1 ja ASA 100 +2 ylivalotusta). Kolmas oljenkorsi on vaihtaa Program-tilasta manuaalille. Se miksi kuvani ovat niin susia johtuu siitä, että uskoin automatiikan toimivan paremmin.
Mutta hei, tarkoitukseni oli testata toimiiko kamera ja nyt kun se vaikuttaa toimivan, niin voin laittaa sen myyntiin ja ostaa filmi-Nikonin. Vähän on kuitenkin epävarma olo kun tuli niin susia näistä kuvista, että taidan ostaa vielä toisen filmin ja ohjata itse valotusta...
Jos manuaalia ei ole, niin se löytyy täältä: chrome-extension://ecnphlgnajanjnkc...b.mit.edu/adorai/Public/Canon_AE-1_Manual.pdf
[quote="Artistimo" Canon AE-1 Program kamerassa ei voi säätä valotusta yli tai ali valitsemalla esim. +1 tai -1. Taustavalotilanteissa kameran ollessa Program-tilassa valotus korjataan käyttämällä AE-Lock -nappia tai säätämällä ASA-valitsimen arvo pienemmäksi kuin mitä filmi oikeasti on. Eli jos haluan kuvan valottuvan yli (tai siis oikein ilman AE-Lockin käyttöä), niin säädän ASA-valitsimen asentoon 200 tai 100, vaikka filmi on 400 (ASA 400-filmillä ASA 200 asetus vastaa +1 ja ASA 100 +2 ylivalotusta). Kolmas oljenkorsi on vaihtaa Program-tilasta manuaalille. Se miksi kuvani ovat niin susia johtuu siitä, että uskoin automatiikan toimivan paremmin.[/quote] Joo unohda tuo program ja kuvaa vaikka aukko- automatiikalla ...
Minulla muuten oli juuri tuollainen AE1 program silloin joskus vuonna 8kytjotakin... Silloin(kaan) en ymmärtänyt kuvauksen periaatteita...
En mitenkään usko että Canon säätäisi noin paljon väärin point and shoot käytössä, mutta ehkä ne tuntevat AE-ykkösen paremmin jotka sellaista ehdottivat. Itse kyselin filmin perään johon ei tullut vastausta. Program moodissa ei ole mitään vikaa verraten muihin automatiikkamoodeihin. Päin vastoin ja valotuksien kannalta ei ole mitään eroa. Itse kokeilin Nikon F3:n automatiikkaa viimeksi aivan samoin point ans shoot meiningillä eikä ollut mitään ongelmaa negatiivifilmillä ja nimellisellä herkkyydellä. Tosin se oli mustavalkoista mutta kuitenkin asia oli niin että lakkasin käsisäädöstä jo alkurullassa kun huomasin että hyviä valotuksia siihen verraten se automaatillakin tekee, Ehkäpä Canon on toisenlainen ja säädetty dialle tai/ja filmi oli vanhentunutta sekä vanhanaikaista (eikä esim uusia parhaita Kodakeja, joissa on alivalotusvaraakin perinteisen värinegatiivifilmin ylivalotusvaran lisäksi) .