Omistan Canonin 70-200:sen IS:llä ja kysyn tyhmän kysymyksen eli kannattaako kuvanvakaaja olla päällä kun käytän monopodi jalustaa ja tavoitteena on mahdollisimman terävä kuva? Kolmijalan kanssa IS:ää ei suositella pidettäväksi päällä, mutta siinä kamera onkin täysin paikallaan, toisin kuin yksijalan kanssa, jossa aina on pientä liikettä. Käytän aina pelkkää keskipistettä tarkennuksessa eli lukitsen tarkennuksen keskipisteellä ja sommittelen uudestaan.
Vs: Kuvanvakaajallinen linssi ja monopodi? Itse pitäisin päällä sitä vakaajaa. Mitä oon kolmijalankin kanssa kokeillu joskus niin ei kyllä ole mainittavaa eroa niissä kuvissa, oli vakaajaa tai ei. Yksjalalla luulisin että auttaa vaan asiaa. Tee testi huvikseen ja kerro miten kävi.
Vs: Kuvanvakaajallinen linssi ja monopodi? Minä käytän monopodin ja 70 -200:n kanssa IS:ää. Testejä en ole tehnyt, mutta hämärässä kumpi hyvänsä auttaa, ja sanoisin, että molempi parempi. Muissa kuin juuri 70-200 linssissä minulla ei IS:ää ole, mutta telessä siitä kyllä selvästi on apua. Epäilemättä auttaisi/ käyttäisin lyhyemmässäkin, jos sellainen olisi.