Olen tässä tuskastunut pikkuhiljaa tuohon Lightroomiin ja sen Fujin RAW tiedostojen käsittelyyn. Netistä olen lueskellut hieman vaihtoehdoista ja niistä jotenkin tuo Irident Developer kuulostaa hyvältä. Myös Capture One lienee erinomainen, mutta Iridentin hinta-laatusuhde kuulostaa hyvältä. Silkypix taas on melko hankala käyttää. Mitenkä Iridentin tai Capture Onen kanssa tuo wörkflow photarin kanssa onnistuu? Kiinnostaisi hieman kokemukset käytännössä, miten tuo homma oikein toimii.
Vs: Kokemuksia Irident Developerista? Mä pähkäilin samaa aikoinaan, mutta jotenkin tuntui turvallisemmalta tuollainen 'ison valmistajan' tuote. Hyvin käsittelee raffia. Capturessa saa itse valittua tarvitsemansa säätimet vasemmalle, mulla on normaalien lisäksi valkotasapaino. Saa siis yhdeltä aukaisemalta tehtyä kaikki säädöt. Lisäksi tuossa capturessa kaikki säätimet toimivat jotenkin oikein. Capture on kuitekin raskas ohjelma, kuvien importaaminen ja toisaalta exportaaminen vie aikaa. Tosin en ole vielä opetellut käyttämään noita luettelointeja yms. kovinkaan monipuolisesti. Jos on esim. sata nikonin neffiä, niin mieluummin teen adoben konventterilla, joka toimii huomattavasti nopeammin isolle kuvamäärälle. Jos kuitenkin käsiteltäviä kuvia on alle 10, niin ehdottomasti teen säädöt capturella. Mutta fujille tuo capture on mainio T Jukka