Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kuvankäsittelyohjelma

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Kullervo51, 17 Syyskuu 2012.

Mikä RAW-kuvankäsittelyohjelma sinulla/teillä on käytössä Windows/Mac-platformilla?

Tämä äänestys sulkeutuu 21 Kesäkuu 2055 klo 16:56.
  1. NIKON Capture NX2

12 ääntä
    15,2%
  2. LIGHTROOM

46 ääntä
    58,2%
  3. PHOTOSHOP Elements

14 ääntä
    17,7%
  4. PHOTOSHOP CS nn

28 ääntä
    35,4%
  5. CANON Digital Photo Professional

6 ääntä
    7,6%
  6. SONY Image Data Converter

0 ääntä
    0,0%
  7. Corel Aftershot Pro

1 ääntä
    1,3%
  8. Phase One

0 ääntä
    0,0%
  9. Muu

9 ääntä
    11,4%
  10. En käytä RAW-tallennusta

1 ääntä
    1,3%
  11. DxO

3 ääntä
    3,8%
  12. Arcsoft PhotoStudio Darkroom

0 ääntä
    0,0%
  13. RawTherapee

1 ääntä
    1,3%
  14. Bibble 5 Pro

1 ääntä
    1,3%
  15. RAW Development in OLYMPUS software

1 ääntä
    1,3%
  16. Aperture

4 ääntä
    5,1%
  17. ViewNX2

0 ääntä
    0,0%
  1. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu 2019
  2. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Vs: Kuvankäsittelyohjelma

Kieltämättä osalle munkin kuvauksista se on hyvä, enkä yhtään ihmettele että jotkun siitä tykkäävätkin.

3. Vs: Kuvankäsittelyohjelma

Itse asiassa olen kokeillut versiota 3, samoin CNX2 versiota 2.2.x
    CNX2 on puhdas kuvaeditori (pimeä huone), enkä tarvitse kuvamanipulaatiota. Jos missä tahahansa softassa on ominaisuuksia  liikaa, niistä on pelkää haittaa, jollei niitä käytä (tosin nuoriso on toista mieltä, jos lukee tietokonelehiä!?).
    En pidä LR:n tietokannasta, koska en tarvitse ko. ominaisuutta, joka on tehty ammattikuvaajille.  Windows:n hakemistosto- rakenteen hyväksikäyttö ja hakemistojen sekä tiedostojen selkeä nimeäminen  riittänee aluksi. Kuvien hallinttaan löytynee hyviä ohjelmia, jos tarve vaatii.

4. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Jaahas. Siinä tuli torpattua niin NX2 kuin Lightroomkin :)

Meni vähän ohi, mutta mikä on mielestäsi sitten se oikea kuvankäsittelyohjelma?

5. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

6. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Itse näkisin LR:n tietokannasta hyötyä harrastekuvissa. Niitä vois käyttää sillointällöin kun sopiva tilanne tulee kohdalle.

Omissa ammattikuvissani en niitä tarvitse. Asiakkaalle kuvat kuvataan ja toimitetaan...jonka jälkeen ne laitetaan arkistoon ja aika harvakseltaan niitä sieltä tarvitsee kaivella, ja sehän on tooosi helposti järjestettävissä ilman LR:kin. Nyt pitää etsiä yhdelle asiakkaalle vuoden 2002, 2004,2006, 2008 ja 2012 tapahtuneista kuvauksista kuvat. Vanhin on kuvattu filmille ja kaikki muut löytyvät helposti ulkoisilta kiintolevyiltä.

Koen rasitukseksi pitää yllä LR;n tietokantaa. Kuvilla pitäisi olla eri nimet jotta ne löytyisivät. Nyt olen laittanut kuvausnumeron ja kuvan alkuperäisen numeron. Kuvien nimistä tuntuu tulevan liian pitkiä ja asiakkaille vaikeaselkoisia. Huono homma.

7. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

8. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Hakusanojen laittamisen luulisi olevan helpompaa kuin kuvien informatiivisen nimeämisen. Lisäksi Lightroomissa voi hakea kuvia mm. metadatan perusteella, mikä on vähintäänkin hauskaa, jos ei sitä hyödyllisenä osaa pitää.

9. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

10. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Joskus oon jostain päässyt siihen käsitykseen että kaikilla LR:n tietokannassa olevilla kuvilla pitäis olla eri nimi, tais olla vanhasta LR-kirjasta. Saattaa uudessa versiossa olla toisin, mutta nykyisillä asetuksilla kone ei suostu tuomaan saman nimistä kuvaa kuin siellä jo on.

11. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

12. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Anteeksi jos kysymykseni on tyhmä, toivon silti vastausta.

Olen pitkään hallinnut kuvia Photarin Bridgellä ja se toimii tarkoituksiini varsin hyvin (Acces on siinä rinnalla hallinnoimassa mm. vedoksia ja kuvista tehtyjä erilaisia versioita). Lightroom saa tämäntyyppisissä keskusteluissa aina paljon huomiota eikä varmaan aiheetta. LR:akin olen katsellut mutten ole ottanut käyttööni. Syy on se, etten ole oikein ymmärtänyt mitä LR:lla voisin tehdä sellaista mitä Photarilla ei voi tehdä? Mikä siis on sen lisäarvo Photariin verrattuna?

En kysy tätä ollakseni pirullinen tai moittiakseni LR:a vaan aivan aidosta mielenkiinnosta.

13. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

vaikkapa _MG_3045.CR  Nimi minkä kamera sille sattuu antamaan.

14. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

15. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Mulla menee varmaan joku toisin kuin pitäisi. Itse raahaan kortilta kuvat kansiona tiettyyn koneen kansioon, en kuvien tuontivaiheessa käytä LR:ää. Niin oon tehnyt kauan enkä yhren LR:n takia rupia systeemiä vaihtamaan.

16. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

17. Vs: Kuvankäsittelyohjelma

Ehkä kerran, rajatulle määrälle kuvia, mutta jos joutuu antamaan samat tiedot uudestaan systeemien muuttuessa, ei hauskuus ole ihan kouriintuntuvaa laatua. Voi olla hauskaa keksiä hakusanoja 50 kuvalle, mutta 50 000 kuvaa ei enää innosta taputuksiin saakka ;-)

18. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

19. paulas

paulas Member

78
    0
    6

Totta, valikkorakenne on kyllä hyvä ja selkeä, mutta puutteellinen.

20. Vs: Kuvankäsittelyohjelma

Tere,
    En torpannut CNX2, vaan totesin että kuvaeditori riittää.
    Jos ja kun  CS on kuvan täysiverinen ja kallis manipulaatioohjelma, niin sellaista en tarvitse, koska en ole mainosmies enkä kikkailija. LR4:n voi tulla kysymykseen.
    Pannaan mietintämyssyyn CNX2 tai LR4.