kuinkas foorumilaiset hoitavat työnkulun kuvan ottamisen jälkeen? itse kuvaan raw-formaatissa ja mietityttää kuinka arkistoisi alkuperäiset rawit. 1 kuvat koneelle 2 valotus ja sävyt rawshooter (olisko parempi kääntää 16-bit tiff kuin max laadulla jpg) 3 rajaus, teröinti ym cs2 4 arkistointi? nyt ovat vähän miten sattuu :/ kuvia noin 1800 yhdessä ainoassa kansiossa, muut päiväysten mukaan.. arkistointisoftia saa ehdottaa ja muutenkin vinkkejä kuinka hoitaa tuo työkulku. toki jokaisella on oma tapa mutta aloittelijana kiinnostais kuulla..
Työn kulku: -Kuvat koneelle -Photarin oma Raw muunnin (cs versio) -Tarvittavat säädöt/kuvien yhdistelyt ja muokkaukset. Riippuu ihan kuvasta mitä pitää tehä. Aina kummiskin curvet, levels, perus terävöitykset, rajaukset jos tarvii, kuvan piennennös nettikokoon ja joskus jopa muistaa kehykset laittaa. -Kuvan tallennuksessa teen 2 erillistä kuvaa josta toinen on nettiin/omalle koneelle toinen on thumbnailiks RAWn kanssa "arkistoon". Arkiston olen lajitellut eri kategorioihin joko tyyliin: vappu kuvat, maisemat tai ihan päivämäärän mukaan. Sekasin ne jokatapauksessa on. =) Thumbnailin nimi jätetään samaksi kun RAW:n alkuperäinen nimi. Tämä helpottaa kuvien selailua CD:ltä tai koneelta. Tässä oma perus työn kulku mitä tuleee hirveessä kankkusessa mieleen.
Digikuvien käsittelyyn on monia mahdollisuuksia ja tapoja. Olen parin vuoden etsimisen jälkeen päätynyt tällaiseen työnkulkuun. 1. Työseman kovalevyllä on kansio c:\ilab ja sen alla dvd2004a, dvd2005a, dvd2006a, dvd2006b, jne... dvd-kansioihin kerätään kuvia kunnes niiden viemä tila alkaa lähestyä dvd-levyn kapasiteettia (4.7 GB), jolloin aloitetaan kerääminen uuteen dvd-kansioon. 2. Kuvaussession kuvatiedostot (JPG ja RAW) kopioidaan muistikortilta dvd-kansion alikansioon, joka nimetään kopiointihetken aikaleiman mukaisesti esim. 20060305_185432. (Kamera tekee jokaisesta otoksesta sekä JPG että RAW -tiedoston.) 3. Kansioon tehdään alikansio: RAW, jonne RAW-muotoiset kuvatiedostot siirretään. 4. JPG-kuvien pikaselailu Irfanview:lla, samalla voi karsia kuvia. Tai kuvien selailu ja karsinta voidaan tehdä CS2/Bridge:ssä. 5. Jos JPG-kuvia karsittiin, voi matchraw2jpg.pl -skriptillä karsia samat kuvat RAW-kansiosta. Skriptin ajamisen jälkeen karsitut RAW-kuvat ovat kansiossa RAW2NDA ja primakuvat RAW1:ssä. Jos kameran tekemät JPG:t halutaan säilyttää ne siirretään JPG-kansioon. Rakenne ja sisältö on nyt: c:\ilab\dvd2006a\20060305_185432\ -- Tyhjä \JPG -- Kameran tekemät JPG:t \RAW1 -- Kelpuutetut RAW:t \RAW2NDA -- Sekundat 6. Käynnistetään CS2 ja Bridge, johon avataan RAW1-kansio. Valitaan kaikki kuvat ja lisätään niihin templateilla perus IPCT-tagit (mm. yhteystiedot, copyright, kuvauskohde) ja yhteiset avainsanat. Kuvien määrästä riippuen Bridge prosessoi niitä taustalla tovin. Jos on tarpeellista, lisätään kuvakohtaiset avainsanat, otsikot tms. Metatiedot tallentuvat kuvatiedostokohtaisiin XML-tiedostoihin. RAW-tiedosto säilyy alkuperäisenä. 7. Bridge:ssä valitaan kuvaryväs, jolle voidaan tehdä yhtäläinen RAW-konversio ja valitaan File > Open in Camera Raw. 8. Camera Raw:ssa tehdään tarvittavat muunnoskorjailut kaikkiin valittuihin kuviin kerralla, esim. WB, kohinanpoisto, jne. Muunnoksen parametrit tallentuvat kuvatiedostokohtaisiin XML-tiedostoihin. RAW-tiedosto säilyy alkuperäisenä. 9. Camera Raw:sta tallennetaan käyttökuvat (JPG tai TIFF) aikaleimalla nimettyyn kansioon. Metatiedot ovat nyt myös upotettuna käyttökuviin. Rakenne ja sisältö on nyt: c:\ilab\dvd2006a\20060305_185432\ -- RAW-kuvista työstetyt JPG tai TIFF -kuvat \JPG -- Kameran tekemät JPG:t \RAW1 -- Kelpuutetut RAW:t ja XML:t \RAW2NDA -- Sekundat 10. Toistetaan RAW-konversiota kunnes tarvittavat RAW1-kansion kuvat on käsitelty. 11. Jos on tarpeellista, Bridgestä avataan jatkotyöstöön RAW-kuva kerrallaan Camera Raw:n kautta CS2:een. Camera Raw lukee XML-tiedostosta kuvalle aikaisemmin tehdyn muunnoksen, johon nyt voidaan tehdä kuvakohtaista hienosäätöä. Jos säädetään, niin säädöt tallentuvat XML-tiedostoon. Edelleen RAW-tiedosto säilyy alkuperäisenä. 12. CS2:ssa tehdään seuraavat temput, jos tarpeellista, tässä järjestyksessä: * Korjataan objektiivin vääristymät (aberraatiot, vinjetointi) PTLens-pluginilla. * Oikaistaan vinot kuvat. * Korjataan perspektiivi. * Korjataan rajaus. * Korjataan levels/histogrammi. * Korjataan kontrasti ja kirkkaus. * Värikorjailut. * Vielä jotain muuta? * Kuvan pienennys käyttökokoon. * Terävöitys. * Jos tallennetaan JPG:ksi niin muunto 8-bittiseksi. 13. Käsitellyt käyttökuvat (JPG tai TIFF) tallennetaan aikaleimalla nimettyyn kansioon. Metatiedot tallentuvat automaattisesti käyttökuvien "sisään". Jos kuvalle on tehty paljon työläitä säätöjä, myös PSD-muotoinen versio kannattaa tallentaa. 14. RAW2NDA -kansio voidaan poistaa, kun ollaan tarkistettu ettei sieltä löydy muuta kuin sekundaa. 15. JPG -kansio voidaan poistaa. Rakenne ja sisältö on nyt: c:\ilab\dvd2006a\20060305_185432\ -- RAW-kuvista työstetyt JPG tai TIFF -kuvat \RAW1 -- Kelpuutetut RAW:t ja XML:t 16. Muistikortti takaisin kameraan ja formatoidaan. 17. Varmuuskopiointi: c:\ilab:n alla oleva vajaalle dvd-kansiolle ajetaan joka yö ajastetusti ensin CDcheck ja sitten kopioidaan kotiverkossa olevalle palvelimelle. Vajaan dvd-kansion sisällön voi silloin tällöin polttaa myös dvd-rw:lle. 18. Arkistointi: kun dvd-kansio alkaa olla "täysi" eli vielä alle 4.7 MB eikä siihen enää lisätä aineistoa, sille ajetaan CDCheck-ohjelmalla MD5-tarkistussummat kaikille tiedostoille. Tarkistussummatiedosto ja CDCheck-ohjelman asennuspaketti kopioidaan dvd-kansioon ja kansion sisältö poltetaan dvd-r:lle. Polton jälkeen tarkistetaan CDCheck-ohjelmalla että dvd on virheetön. Tarkistus voidaan toistaa aika ajoin dvd:n mahdollisen pilaantumisen havaitsemiseksi (?). Oikeastaan dvd-r:lle poltto pitäisi tehdä kahdelle hyvälle (kalliille) ja eri merkkiselle dvd-aihiolle. Toista säilytetään kotona, toista duunissa. 19. Hakuja voi tehdä Bridgellä. Haut on mulla vielä vähän hakusessa... Koska metatietojen syöttäminen on tylsää ja vie paljon aikaa, olen pyrkinyt tekemään sen mahdollisimman tehokkaasti sekä niin, että tiedot joutuu syöttämään vain kerran. Kuvaaminen RAW-formaattiin antaa 12 bittiä per värikanava, JPG vain 8. Camera Raw:ssa esim. valkotasapainon ja kohinanvaimennuksen hallinta onnistuu paljon paremmin, kuin 8-bittiseen JPG-kuvaan. (Photoshop CS2:een sisältyy sekä Bridge että Camera Raw -- vai pitikö se ladata erikseen Adoben saitilta.)
Itse kuvaan jiipekkiä, joten.. Kuvat kamerasta koneelle /kuvat/<vuosi>/<kuukausi> muodossa (esim c:/kuvat/2006/05) Käyn kuvat läpi ja poistan täysin pilaantuneet. Photaroin nettiin menevät, peruskorjaukset, nettikoko ja terävöitys. Tallennan nettiversiot Omiin kuvatiedostoihin kansioon <vuosi>_<kuukausi_<päivä> (2006_05_01)
AnselA pisti kunnon selostuksen. Nostetaan hattua, kenellä on. Itse en alkuhuuman jälkeen ole jaksanut laittaa kuvia edes eri kategorioihin acdseellä, jotta tarkemmat haut onnistuisi. Kuvat on varastolevyllä hakemistoissa tyyliin ..\2006\01_Tammikuu_2006\DSC_1919.RAW +niistä väännetyt jpg:t. Joka kuukausi tulee uusi kansio. Vappuaaton, uudenvuoden yms yli vuorokaudenvaihteen menevät kuvat tulee kuitenkin sen kuukauden kansioon milloin juo.. siis kuvaaminen alkoi. Onneksi juhannus ei ole kuukauden vaihteessa Haku onnistuu jos muistaa kuukauden tarkkuudella milloin kuvattu. Esikatselun jälkeen kehnot ja epäonnistuneet suoraan roskiin ja kuvista jpg. Peruskorjaukset kaikkiin kuviin, sisältää ptlens -korjauksen jos zoomilla kuvattu. Tuossa vaiheessa katotaan ne kuvat mistä halutaan nysvätä jotain perusteellisempaa. Kun alkaa kuvia olla dvd:lle sopiva määrä niin poltetaan talteen. Mitään tarkistussummia en ole käyttänyt. Jos kovalevy paukahtaa niin sitten toivotaan, että dvd -levyt on lukukelpoisia. Jossain vaiheessa tarkoitus polttaa dvd, missä vain jpg:t.
Kuvaan vain RAW:tä. 1. kuvat muistikortilta koneelle, kuvausaiheen mukaiseen kansioon, asiakkaan nimi kansiolle. 2.kuvat siirretään myös ulkoiselle kovalevylle varmuuskopioksi manuaalisesti. 3.muistikortti voidaan formatoida seuraavaa kuvausta varten. 4.karsitaan koneen kiintolevyltä turhat kuvat pois, tehdään asikkaalle koevedokset kuvien valintaa varten ja poltetaan kuvat CD:lle. Tämän jälkeen voidaan poistaa koneelta. Kuvat jäävät siis tässävaiheessa CD:lle ja ulkoiseen kiintolevylle. 5.asiaks tilaa kuvat, siirretään tarvittavat kuvat koneelle CD:ltä, tehdään tarvittavat korjailut DPP:llä ja konvertoidaan 16-bittisiksi TIFFeiksi 6.Tehdään lopullinen käsittely CS2:lla. Rajataan kuva joko 10-kuvaksi (keikkakuvat) tai sitten 6x7 formaattiin (muotokuvat). Muotokuvissa käsitelty kuva säilytetään 8-bittisenä TIFFnä josta tehdään tarvittavat kokomuutokset jotka säilytetään yleensä parasta laatua olevana JPEG:nä. 7.tehdään kuvatilaus joko paikallisesta pikalabbiksesta tai Color-Kolmiosta 8.Poltetaan käsitellyt TIFF:t ja JPEG:t CD-levylle ja toivotaan parasta. Loppujen lopuksi kuvista jää raakakuvat ja käsitellyt kuvat kumpikin eri CD-levyille poltettuna.
1. RAW-kuvat koneelle Nikon Transferilla päivämäärän mukaan nimeten. Menevät automaatisesti luotavaan alikansioon. 2. Alkukarsinta Nikon View:llä. 3. Lupaavimmat käsittelyyn Nikon Captureen. Siinä terävöitys, rajaus, mahd. suoristus, käyrän ja värien säädöt. 4. Tällaisena tallennus säilytettävien kansioon edelleen NEF-muodossa. 5. Tarpeen vaatiessa siirto Photoshopiin Nikonin omalla pluginilla. Siinä yleisimmin pienennykset, joskus jotain retusointeja