Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuvankäsittelytilan seinien väri, standardi?

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Harald, 17 Elokuu 2009.

Olen tulossa remontissa siihen vaiheeseen, että pitäisi lähteä parin päivän päästä ostamaan seinämaalia. Koska työhuoneen päätarkoitus on kuvien valmistaminen, niin ajattelin nyt sitten tehdä asian kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

Kuvankäsittelyyn tarkoitetuille tiloille on olemassa joku standardi, jonka mukaan seinien kannattaisi olla tiettyä harmaata, jotta ne eivät värjäisi valoa.

Tietääköhän kukaan mikä tuo väri on?

Maalikauppa näytti käyttävän NBC (tai jotain sinnepäin) mukaista värikartastoa. Tietty siinä standardissa ei ole ilmoitettu väriä tuon maalikaupan kartaston mukaan, eli lisäkysymys on, että onko joku jo jounut muuntamaan sitä standardin mukaista harmaata värikauppojen ymmärtämään muotoon?

1. Tero Leponiemi

Tero Leponiemi Member

285
    0
    16
    Vs: Kuvankäsittelytilan seinien väri, standardi?

Soita Tikkurilan maalilinjalle, siellä ne tiesivät sen, mutta olen itse kadottanut lapun, jolle raapustin koodin. Postaa sitten tännekin se niin pysyy tallessa ;-)

2. Vs: Kuvankäsittelytilan seinien väri, standardi?

Nonniin, nyt selvisi. Homma on oikeastaan helpompi kuin uskoinkaan. Kaikki Tikkurilan värinsekoitusmasiinat tuntevat suoraan tuon Munsellin värikartan. Hieman rauta-otran tyttö nikotteli, kun kysyin asiaa, mutta hän tarkisti sen koneelta ja omaksi hämmästykseen löysi sieltä ao.- asetukset. Eli Tikkurilan sekoitusmasiina ja asetukseksi Munsell N8. Siinä se. (laitan tiedon tuonne toiseenkin ketjuun, mvuori)

3. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Vs: Kuvankäsittelytilan seinien väri, standardi?

Minkälaiset ominaisuudet tuolla Munsell N8:lla on?

4. Vs: Kuvankäsittelytilan seinien väri, standardi?

"This paint is ideal for use in color viewing areas which require Munsell N8 or N7 gray surround as specified by ISO 3664:2000. This paint is specially formulated to have a spectrally flat response without any color bias"

5. Vs: Kuvankäsittelytilan seinien väri, standardi?

Niin siis Munsell on värijärjestelmä ja väri N8 on keskiharmaa. Itse maali pitää sitten valita käyttötarkoituksen mukaan. Itse käytin kattoon ja studion seiniin mattamustaa, eli Tikkurilan kattomusta, nimistä maalia ja seiniin tuota N8 väristä Remontti-Ässää, joka on sopivasti himmeä, mutta kuitenkin märällä rätillä pyyhittävissä, eikä niin herkkä likaantumaan kun mattamaali.

Kaikkia maaleja ei sitten kuulemma saa sävytettyä ihan puhtaan harmaiksi, jos alkaa oikein pilkkua viilaamaan.

Tuolla Adoben sivuillahan on mainittu, miten tuo Munsellin koodi muodostuu (on muuten x-riten omaisuutta):
    http://web.archive.org/web/20030813092028/www.adobe.com/support/techguides/color/colormodels/munsell.html

6. Vs: Kuvankäsittelytilan seinien väri, standardi?

Ohjeissa (standardi) kylläkin sanotaan että katon tulisi olla neutraali valkoinen ja seinien tuo N8 harmaa. Värilliset esineet ja huonekalut tulee poistaa tai maalata em. väreillä, ikkuna tulee pimentää (ulkovalon väri) jne. Valaistuksen tulee olla epäsuoraa sen katon valkoisen pinnan kautta heijastettuna. Näytöissä tulee olla heijastussuojalipat.

Mutta ei nyt mennä äärimmäisyyksiin.

Työhuoneeni katto on jo valkoinen, seinä tulee tuota harmaata ja ikkunaan pitää laittaa pimennysrullaverho sivuohjaimineen joka tapauksessa (pimiökäyttö). Koska suurennuskone tulee tämän huoneen puolelle, sen kohdalle voisi laittaa mattamustan pahvin, mutta muuten en ryhdy mustan kanssa pelaamaan, koska siinä huoneessa oleskelen paljon muutenkin, vaikkapa roikun täällä laukussa ;-).

Muutenkin meinaa tuo syksyn pimeys painaa päälle, vielä tässä seiniä ja kattoa mustaksi maalaamaan...

7. Vs: Kuvankäsittelytilan seinien väri, standardi?

Ihan alkuun:
    Ihme pilkun viilausta...
    Mitä merkitystä sillä on ?
    Ei mitään sillä tuloste on aina erivärinen ja kuvat näyttävät erivärisiltä kun se laitetaan seinällä, albumiin, tms.

Ehdotan että otat kortin kamerasta ja tilaat kuvat suoraan kortilta, valkenee totuus...

Kyseessä lienee NCS-värikartta

Maalaa koko huone, myös lattia sävyllä: S 8505-R, kiilto-aste 20br

Mistä värikartasta tuo N8 on?

8. Vs: Kuvankäsittelytilan seinien väri, standardi?

Riksarst: Lue koko ketju äläkä mouhoa.

Elikkä, tuli käytyä hakemassa tuota seinämaalia, sieltähän se Munsell N8 väri löytyi Tikkurilan koneen valikoista, ei ollut vaikea moista hankkia. Tikkurilan Harmony on sellainen melko kiiltelemätön ja kuitenkin helposti puhtaanapidettävä pinta, joten sitä otin sitten 9 l pönikän. Huomenna pakkeloinnit ja hiomiset loppuun ja viikonloppuna maalailemaan.

9. Vs: Kuvankäsittelytilan seinien väri, standardi?

En mä mouhoa, mutta ihme pilkun nypläämistä... (mun mielestä)

Tikkurilan värien/sävyjen merkinnät ovat niin ihmeluokkaa ja -koodia ettei niitä pysty kansantajuisesti kukaan tulkitsemaan...
    N8 voi olla vaikka Neural+8% punaista tms...

Jos jossain niin tässä on eu direktiivin paikka:
    yksi ainoa värikartta ja sitä sitten koko eu käyttää.
    NCS tai RAL ovat loistavia yleisvärikartoja joista löytyvät kaikki tikkurilan, sadolinin, teknoksen jne värit.
    Lisäksi kumpaakin voi soveltaa ns. tarkkuusväreillä rajattomasti.

Mutta silti tungetaan markkinoilla jotain stanan mm. symhony, RR, ja MCN värikarttoja.

No kukin tavallaan ja sävyillään  ;D

Itse suosisin mainitsemaani S 8505-R sävyä.
    Liitutaulumaali olisi myös ihan jees, sävyltään ja kiiltoasteeltaan

10. Vs: Kuvankäsittelytilan seinien väri, standardi?

En tainnut kysyä, mitä sinä suosit, tai mitä mieltä olet touhusta. Kiitos nyt kuitenkin mielipiteistäsi. Tosin viittaan niille kintaalla, mutta uskon ettet pahastu. ;-)

Se, mitä normia se N8 noudattaa, oli kyllä tuolla ketjussa aiemmin. Eli sitä tarkoitin. Eli Munsell. Ja samaa mieltä noiden koodistojen standardien moninaisuudesta, mutta sille emme mitään mahda.

Jos joku tehnyt luotettavasti tällaisen työskentely ympäristön suunnittelun ja tehnyt siitä oikein standardin, en viitsi ryhtyä sitä kyseenalaistamaan, vaan uskon ammattilaisia. Minulle on se ja sama onko seinän sävy hieman tuonne tai tännepäin, mutta useampaan kertaan niitä en ryhdy maalailemaan kokeilemisen vuoksi. Siksi noudatan standardia. Kun se on aivan helppoakin ja siitä seinästä tulee vielä ihan ok vaalean harmaa. Voisin valita sellaisen ihan ilman tätä työhuone/kuvankäsittelyjuttuakin.